onderhoud naven + body ?

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
viperke
Mountainbiker

onderhoud naven + body ?

Post by viperke »

hoi, kheb ff rondgezocht maar ni direct iets naar mn goesting gevonden dus..
is het eigl nodig om mijn naven te onderhouden ? vb lagers eruit halen en nieuw vet in te doen? gisteren heb ik (waarom eigl? :s ) één lager ingespoten met siliconenspray, kheb de lager niet opengedaan, wel op die dichtingsring gespoten. ff later stak ik mijn wiel terug in vork en draaide het niet meer zo goed uit (viel rapper stil dan vroeger). komt dit door die siliconenspray of doordat ik de lagers te hard heb aangedraaid ? ik heb mavic crossroc naven...
2e vraag; hoe voorkom ik dat mijne body vlug kapot gaat ? kheb geen speciaal materiaal dervoor, mar kzou da mss wel willen aanschaffen. nu kuis ik gewoon mijn cassette goed af (meer kan ik niet doen zonder materiaal). als ik mijn cassette eraf zou halen, kan ik dan door regelmatig de body af te kuisen slijtage beperken of...... ? ?

grz :)
Guest

Post by Guest »

Om uw body te kuisen heb je geen speciaal materiaal nodig (Copy E2 :wink: ). Alleen 2 inbussleutels (10 en 5) en dat heeft iedere biker normaal toch.
Je hebt dan natuurlijk wel een kransafnemer nodig om je cassette af te nemen, anders geraak je niet aan je body. Maar das is m.i. ook onmisbaar, hoe vervang je anders je cassette (en kuis je ze grondig?).
viperke
Mountainbiker

Post by viperke »

ik kuis mijn cassette door tussen de tandjes met een vod heen en weer te wrijven, zo ziet ze er wel schoon uit, en hoe kan ik anders cassette kuisen ? want het deel dat op de body schuift moet je toch niet kuisen ?
bij de fietsenmaker hebben ze wel zo'n borstelke waarda ook een vloeistof uitkomt (via een darmke ofzo zeker ?) en dan blinkt de cassette idd ;)
dus toch maar gaan voor de aanschaf van zo'n cassetteafnemer lijkt me ;)

anderen.. ?

grzz :D
BGT
Mountainbiker

Post by BGT »

Hey Viperke, heb ook zo'n wielen gehad en zat met hetzelfde probleem. 'k heb ondertussen 2 sets achterwielen, telkens body kapot gereden, laten vervangen (onder garantie) een paar maanden later, hetzelfde ! Heb dan maar een een Mavic X3.1 laten opspaken met een zwarte XT naaf. Sindsdien nooit geen problemen gehad, rij daar nu al bijna een jaar me, zonder veel onderhoud !!!
Guest

Post by Guest »

viperke wrote:ik kuis mijn cassette door tussen de tandjes met een vod heen en weer te wrijven, zo ziet ze er wel schoon uit, en hoe kan ik anders cassette kuisen ? want het deel dat op de body schuift moet je toch niet kuisen ?
bij de fietsenmaker hebben ze wel zo'n borstelke waarda ook een vloeistof uitkomt (via een darmke ofzo zeker ?) en dan blinkt de cassette idd ;)
dus toch maar gaan voor de aanschaf van zo'n cassetteafnemer lijkt me ;)

anderen.. ?

grzz :D
Ja dat is goed voor een oppervlakkige beurt maar niet grondig. Want er blijft vuil (en vooral zand) tussen uw spider zitten en zeker tussen de cassettespider en de body.
En zo ben je ook niet afhankelijk van een fietsenmaker als het dringend is. Stel je rijdt je ketting in de vernieling tijdens een lang week-end. Dan kan je geen nieuwe cassette steken tot je fietsenmaker (of een andere)terug open is.
Als je je cassette demonteert kan je ze ook grondig ontvetten in een sopje.
Justin
Mountainbiker
Location: Scott Spark 910 2017 / Orbea Alma Carbon OMG 2013 / Cube LTD4 2004

Post by Justin »

Is dit dan het materiaal dat je nodig hebt om een cassette te vervangen ?

Image

en

Image

Moet een cassette dan niet met een momentsleutel vastgezet worden ?
viperke
Mountainbiker

Post by viperke »

Dat is idd het juiste materiaal om cassette te verwijderen van body.
van die momentsleutel is ni echt nodig dacht ik; gewoon zo vast mogelijk ofzo ?
Is er eigl verschil in vb zo'n tools van bbb of van park tool qua kwaliteit dan?

En om mijn naven te onderhouden, is dat voldoende om regelmatig eens te checken of er nog voldoende vet in de lager zit ? Hoe haal ik trouwens (bij voorwiel) die tweede lager eruit? ik krijg hem er slechts langs één kant eruit :s

is er trouwens veel (merkbaar!) verschil in lagers ? ik heb eens keramische kogels vast gehad en die bolden (als ik ze vast hield) wel opmerkelijk beter dan mijn standaard lagers, maar voelt ge da echt in de praktijk ? de prijs van 150€ viel me wel een beetje tegen...
is er qua lagers een merk dat er bovenuit springt? SKF mss ?

grzz en thanx 4 respons
Justin
Mountainbiker
Location: Scott Spark 910 2017 / Orbea Alma Carbon OMG 2013 / Cube LTD4 2004

Post by Justin »

viperke wrote:Dat is idd het juiste materiaal om cassette te verwijderen van body.
van die momentsleutel is ni echt nodig dacht ik; gewoon zo vast mogelijk ofzo ?
Is er eigl verschil in vb zo'n tools van bbb of van park tool qua kwaliteit dan?

En om mijn naven te onderhouden, is dat voldoende om regelmatig eens te checken of er nog voldoende vet in de lager zit ? Hoe haal ik trouwens (bij voorwiel) die tweede lager eruit? ik krijg hem er slechts langs één kant eruit :s

is er trouwens veel (merkbaar!) verschil in lagers ? ik heb eens keramische kogels vast gehad en die bolden (als ik ze vast hield) wel opmerkelijk beter dan mijn standaard lagers, maar voelt ge da echt in de praktijk ? de prijs van 150€ viel me wel een beetje tegen...
is er qua lagers een merk dat er bovenuit springt? SKF mss ?

grzz en thanx 4 respons
Sorry, maar zo technisch ben ik ook niet aangelegd... :oops:
Ik moet dat ook nog allemaal leren. :wink:
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

Voor klassieke cup lagers is het simpel

Vet is het belangrijkste,
Verder moeten de billekes rond zijn en der mogen geen puttekes in de kroon of cup zitten.
Zijn nooit compleet waterdicht, dus af en toe toch eens open zwieren.

Goeie industriële lagers laten voor wat ze zijn, misschien eens aanspannen, verder, leave it to the pro's zou ik zeggen.

Verder haal ik mijn body er niet zomaar af, maar na 2-3 casettes (als er speling op de body komt) smijt ik er een nieuwe op, dan ben ik tenminste zeker dat ik niet ineens naar huis moet steppen wegens freewheel om zeep.
viperke
Mountainbiker

Post by viperke »

ff opfrissen... :P
Als ik nu die cassette eraf neem, en dan de body eraf, hoe moet ik die dan kuisen ? met een gewone vod, met ontvetter, .. ?
Maar maakt da afkuisen nu verschil ivm de levensduur ? Tis toch gewoon de vertanding da slijt, en daar kunt ge toch nix aan doen ? Zijn body's van DT Swiss, Shimano, mavic of Tune eigl de beste??
:bounce: grz
Post Reply