losse-steentjes-bochten

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

Heb net in het nieuws Pichon zien liggen, 15 meter diep het ravijn in.

Ze zullen zich in het ziekenhuis wel met iets beter bezighouden dan de steentjes lospuiteren hoop ik (breuken helen, druk van hersentjes halen...)

Hopelijk komt hij der goed vanaf [-o<

Dus ook niet te zot doen hé, anders ](*,)
tafelpoot
Mountainbiker

Post by tafelpoot »

nothing 's impossible wrote:
Dus ook niet te zot doen hé, anders ](*,)
anders kunt gij later tegen u achterachterachterklainkinderen zeggen.. en ooit was der is ne zot diene da mijne raad heeft opgevolgd en 2weken later zat hij in e karreke (int beste geval) 8-[
catchup!
Mountainbiker

Re: losse-steentjes-bochten

Post by catchup! »

tafelpoot wrote:Als ik hier in de buurt aan biken ben en ik zie van ver dat den bocht vol ligt met steentjes of den bocht is zo zanderig, dan durf ik nooit echt snel (+20km/u) door dienen bocht gaan uit vrees onderuit te gaan
hoe best bochten aansnijden of voorkomen dat ge onderuit gaat ofzo...
greetzz...
TAFELPOOT
met hoeveel druk rij je in je banden?
Voor grip op grint, keitjes, dennenappels, whatever geldt: hoe minder druk, hoe beter (opletten voor snakebites), anders rol je alle kanten uit.
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

rolstoebasketbal is ook ne leuke sport hoor !!!!

:wink:
midas
Mountainbiker

Post by midas »

JFK wrote:Belangrijk in zo'n bocht is dat je de juiste bochttechniek nog nauwgezetter gaat uitvoeren.

Goed van buiten naar binnen en weer naar buiten rijden. M.a.w. de ideale lijn zoeken, dit terwijl je de verticale druk probeert te maximaliseren zodat je de volledige gripcapaciteit van je banden gebruikt. Dit doe je door hard met je buitenste been op je pedaal te drukken en een goeie houding op de fiets aan te nemen (dit is vooral door ervaring en is voor iedereen persoonlijk).
Hmm, 't is niet dat ik de OFFTOPIC discussie wil storen, maar ik vind het anders wel een beestig goeie vraag.

Om efkes op JFK verder te gaan, ik heb ooit eens gelezen dat je in de bocht zelf de fiets naar de buitenkant van de bocht toe moet duwen. Dit omdat je normaal in de bocht gaat liggen met als gevolg minder grip met de banden. De fiets naar buiten toe duwen zou ervoor moeten zorgen dat hij vertikaler komt te staan en je het loopvlak van de banden meer benut. Dit zou moeten uitgevoerd worden samen met de 'vertikale druk'-techniek zoals JFK die beschreef.

Enfin, dit is toch de theorie. In de praktijk valt het mij meestal tegen. Je hebt enorm de neiging om toch maar in die bocht te gaan liggen, maar dat mag dus niet...
tafelpoot
Mountainbiker

Post by tafelpoot »

is het zo naast uwe fiets gaan hangen da ge moet doen?

zodat ge de middelpuntvliedende kracht ontwikkeld door den bocht kunt tegen werken en toch uwe fiets zo recht mogelijk houden (als ge begrijpt wa ik bedoel: leg het mij dan ook eens uit ](*,) )
ik snap allesinds wa gij bedoelt (denk ik)

Thanx voor den uitleg (ik zal het een van dees is uitproberen en als ge dus 3 weken nix meer van mij hoort: you know why 8-[
viperke
Mountainbiker

Post by viperke »

gewoon ideale lijn proberen zoeken en met achterrem doseren..

kvind da da echt ne kick geeft als ge me 1.4 semislicks, 3 bar derin door zo'n bochten gaat, vooral kleine steentjes zijn heel gevaarlijk..
al veel gevallen zo, maar ook al veel techniek bijgeleerd op die manier..
vallen is de beste manier om iets te leren volgens mij.. (zie maar naar klikpedals ;) )
grz viperke
tafelpoot
Mountainbiker

Re: losse-steentjes-bochten

Post by tafelpoot »

catchup! wrote: met hoeveel druk rij je in je banden?
Voor grip op grint, keitjes, dennenappels, whatever geldt: hoe minder druk, hoe beter (opletten voor snakebites), anders rol je alle kanten uit.
Ik heb lange tijd met 2.5bar gereden maar hiermee 2 keer ne snakebite gehad (ben blijkbaar toch genen ezel) en omdat ne platten band toch altij miserie is (zeker ne snake-bite) rij ik sinds kort op 3 bar
Matchbox
Mountainbiker

Post by Matchbox »

In de Ride Guide op Extreme Sports wordt er elke week een tip gegeven. Gisteren was het over bochten sneller nemen. Je zou met je heupen en hoofd een beetje in de richting van de bocht moeten draaien en enkel de achterrem gebruiken (niet blokkeren!) als het echt moet. Ze zeiden er wel niet bij of dit ook voor bochten met losse steentjes geldt...
focus_wrc
Mountainbiker
Location: LaPierre Pro alu sl * Rider Devil 1x1 * Concorde Prelude

Post by focus_wrc »

zijt ge bezig over snelheidsmoto's mss? je lichaam naast je bike leggen??
ik rij er gewoon los door en een haakse, efkes schuiven met de achterkant maar niet teveel laten uitbreken en weer gas geven :lol:
Post Reply