Ketting invetten,inspuiten of druppelen?

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Rikske
Mountainbiker
Location: Merida Mission Carbon Team, Reba Team, full XT //// Merida Matts Speed LX gold edition

Post by Rikske »

kampfschwein wrote: Is zoveel werk niet hoor (half uurke)

Nu vraag ik mij af of dat wel goed is mijn ketting in potteke kettingolie leggen en pas de dag voor de toertocht er weer uithalen en opleggen? Als ik hier hoor van gasten die hem maar indruppelen. Doe ik dan niet aan overdaad?
Zoals Arez zegt ligt het probleem vooral bij het feit dat je een dag wacht. Zondag spuit je je fiets af na de tt, en dan ga je hem pas goed kuissen op maandag. Dan spuit je hem beter zondags helemaal niet af en zet je hem beter met vuil (en een nog altijd ingevette ketting) weg tot maandag.

Mijn regel hiervoor is simpel, als je de fiets afspuit neem je nog dezelfde dag de ketting onder handen. Anders laat je de fiets dus beter een dagje "vuil" staan.

En mijn ketting in een pot kettingolie steken doe ik toch ook niet hoor, een te vette ketting gaat het vuil juist aantrekken. Ik ontvet en kuis deze meestal érg goed, dan probeer ik ze zo droog mogelijk te maken en dan doe ik er één laagje brunox kettingolie op. In de zomer laat ik de ketting na het kuissen dikwijls drogen in het zonneke, en dan doe ik er pas de dag voordat ik terug ga rijden een beetje brunox olie op (maar nog dunnere olie als diegene die ik in de winter gebruik).

Enfin, zo doe ik het hé.
MC Tim
Mountainbiker

Post by MC Tim »

Waar kan je die 'Brunox' vinden ?
Rikske wrote:
kampfschwein wrote: Is zoveel werk niet hoor (half uurke)

Nu vraag ik mij af of dat wel goed is mijn ketting in potteke kettingolie leggen en pas de dag voor de toertocht er weer uithalen en opleggen? Als ik hier hoor van gasten die hem maar indruppelen. Doe ik dan niet aan overdaad?
Zoals Arez zegt ligt het probleem vooral bij het feit dat je een dag wacht. Zondag spuit je je fiets af na de tt, en dan ga je hem pas goed kuissen op maandag. Dan spuit je hem beter zondags helemaal niet af en zet je hem beter met vuil (en een nog altijd ingevette ketting) weg tot maandag.

Mijn regel hiervoor is simpel, als je de fiets afspuit neem je nog dezelfde dag de ketting onder handen. Anders laat je de fiets dus beter een dagje "vuil" staan.

En mijn ketting in een pot kettingolie steken doe ik toch ook niet hoor, een te vette ketting gaat het vuil juist aantrekken. Ik ontvet en kuis deze meestal érg goed, dan probeer ik ze zo droog mogelijk te maken en dan doe ik er één laagje brunox kettingolie op. In de zomer laat ik de ketting na het kuissen dikwijls drogen in het zonneke, en dan doe ik er pas de dag voordat ik terug ga rijden een beetje brunox olie op (maar nog dunnere olie als diegene die ik in de winter gebruik).

Enfin, zo doe ik het hé.
weurm
Mountainbiker

Post by weurm »

crazy ivan wrote:Nee zelfs nu niet, moet mijn werk van maandag nog doen :oops: :oops:

beroeste ketting heb ik wel de dag er achter dit was ook de reden waarom ik deze post bestudeerde, meestal heb ik de zondag de fut, tijd en zin niet om hem te kuisen dus zoek ik of er nog mensen zijn die hem de maandag kuisen, mijn fietsketting was toch redelijk geroest
locust
Mountainbiker

Post by locust »

als je zondag te weinig fut hebt:
enkel je ketting er af halen en met een vod goed afwrijven zodat hij droog en min of meer proper is.

De rest kan je wel een dagje laten staan, het is niet goed maar als je dit met je ketting doet kan je al na 1 dag roest hebben, andere onderdelen zijn iets beter bestand tegen vuil/vocht.
Maar als je kan: altijd meteen na het rijden proper maken, het gaat ook veel sneller gaan.

Bij het inolien
Overdaad schaadt :wink: je ketting moet zo droog mogelijk op je fiets liggen, olie moet enkel aan de binnenkant aanwezig zijn. Te veel vet en stof gaat aan je ketting blijven kleven en zo sneller aan het binnenwerk komen==> snellere slijtage. Als je ze in een oliebad legt (maar druppelen is beter hoor) moet je ze ook droog wrijven met een vod.
Druppelolie bestaat meestal uit 2 componenten: een oplosmiddel en een dikker vet dat vaster blijft zitten. het oplosmiddel is nodig om dit dikker vet aan de binnenkant te krijgen, het oplosmiddel verdampt en enkel het vet blijft achter.
In een oliebad heb je meestal slechts een component: lichtere olie wat wel goed smeert maar bij gebruik ook sneller verdwijnt dan visceuser materiaal==> u ketting gaat sneller droog staan.
Foxy
Mountainbiker

Post by Foxy »

Ik vroeg mij eigenlijk af als ik op de correcte manier omga met mijn fiets tijdens het schoonmaken. Als dat niet zo is, graag verbetering waar nodig :-)

1 keer in de week: (ik rijd iedere dag en ben niet van plan iedere dag grondig te kuisen)

-afspuiten met tuinslang
-emmer met lauw water en dreft en met de spons eens vlug inzepen
-eventjes laten wachten en na 5 minuutjes terug afspoelen
-frame, spaken, velgen, stuur afdrogen met zeemvel
-ketting, derailleur afdrogen met gewone vod
-ketting en tandwielen inspuiten met teflon
-dan nog eens lichtjes de vod er tegen houden zodanig dat het overtollige vet er af is

als het echt slijkig was dan spuit ik hem gewoon eens vlug af tussenin
locust
Mountainbiker

Post by locust »

waarom wacht je 5 minuten met afspoelen?

Voor de rest lijkt het me wel OK behalve dat ik telfon-spray te snel zie verdwijnen. Een druppelteller is beter om olie op je ketting te brengen: gewoon een druppel op elke schakel. Minder olie die gemorst wordt.
Vergeet ook niet na invetten van bewegende onderdelen om die ook eens goed te bewegen (ketting ronddraaien, derailleur op alle versnellingen laten gaan,...) om de olie te verspreiden.
Foxy
Mountainbiker

Post by Foxy »

Ondertussen zet ik mijn emmer terug weg en leg ik spons aan de kant, heeft niet echt een specifieke reden :-)
Bedankt voor de tip
locust
Mountainbiker

Post by locust »

Tip?

Ik gebruik http://www.bike-discount.de/shop/k471/a ... html?lg=en voor de ketting. Blijft heel lang hangen en maakt niet mijn hele ketting smerig. Geen gekraak zelf op lange tochten.

PTFE-spray enkel voor derailleur, scharnierpuntjes etc... van andere onderdelen http://www.overtoom.be/nl/ptfe-spray-gr ... 82597.html
jaro
Mountainbiker

Post by jaro »

locust wrote:Tip?

Ik gebruik http://www.bike-discount.de/shop/k471/a ... html?lg=en voor de ketting. Blijft heel lang hangen en maakt niet mijn hele ketting smerig. Geen gekraak zelf op lange tochten.

PTFE-spray enkel voor derailleur, scharnierpuntjes etc... van andere onderdelen http://www.overtoom.be/nl/ptfe-spray-gr ... 82597.html
Ben ook heel content van die chainj lube.
Ik gebruik wel wet lube als het echt natte- en of modderige tochten zijn.
Post Reply