Scalpel 3 - EU 2010 : Medium of Large

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
manitou.
Redactie

Post by manitou. »

jakke-pompier wrote:ik ben vorige week gaan passen, en ik moet met mijn 1.78m een L hebben. Het is wel zo dat ik een redelijk grote binnenbeenlengte heb en bij de M ging het zadel juist niet hoog genoeg
de standaard zadelpen bij een scalpel is er eentje van 350mm
als je een neemt van 400mm dan kan je zadel wel hoog genoeg
:wink:
soeterke
Mountainbiker

Post by soeterke »

Kben 1.81groot. Kheb ne scalpel in maat M en ne taurine in maat L.
Krij veel liever met mijne scalpel dan mijne taurine. Kheb me nu de nieuwe flash bijgekocht en ben resolut voor een M gegaan.
zondagsrijer
Mountainbiker

Post by zondagsrijer »

jakke-pompier wrote:ik ben vorige week gaan passen, en ik moet met mijn 1.78m een L hebben. Het is wel zo dat ik een redelijk grote binnenbeenlengte heb en bij de M ging het zadel juist niet hoog genoeg
Ik zou daar toch maar mee oppassen. Als je lange benen hebt zal in verhouding voor je lengte je bovenlichaam korter zijn en is een large volgens mij veel te groot voor jou, ik ben er zogoed als zeker van dat je beter af bent met een M hoewel ik natuurlijk de exacte maten van de fiets die je op het oog hebt niet ken. Ik zou gewoon een langere zadelpen steken. Een M gaat veel wendbaarder zijn.

En wiseguy, uwe nickname verraad het al, ge weet alles beter maar gelijk heb je volgens mij niet :wink:
Swannie
Mountainbiker

Post by Swannie »

ik ben 1.76M, na opmeting voor m'n huidig frame had ik een L nodig.
Bovenbuislengte van mijn L is wel 'maar' 59cm, en dat is toch de lengte
die het meeste van toepassing is, bij het kiezen van een kadermaat, of niet? :wink:
manitou.
Redactie

Post by manitou. »

Swannie wrote:ik ben 1.76M, na opmeting voor m'n huidig frame had ik een L nodig.
Bovenbuislengte van mijn L is wel 'maar' 59cm, en dat is toch de lengte
die het meeste van toepassing is, bij het kiezen van een kadermaat, of niet? :wink:
dat klopt volledig dat van de bovenbuis
dat is het belangrijkste waarop je moet letten, belangrijker dan de effectieve maat
en neem nu dat die bovenbuis bij cannondale scalpel oa vrij lang zijn
een scalpel medium heeft een bovenbuis van 58.7cm en een Large 61.2cm
dus in uw geval zou je bij cannondale scalpel een medium moeten nemen
Swannie
Mountainbiker

Post by Swannie »

jup, klopt, ofwel een L met een stuurpenneke van 7cm :lol:
brommerken
Mountainbiker

Post by brommerken »

welke maat dan voor iemand van 172cm lengte? huidige hoogte center cranj top zadel 75cm. een smal of medium?
saiko
Test team

Post by saiko »

manitou. wrote:ik ken er zelfs die iets groter zijn dan 1m80 en met een medium van cannondale rijden
wiseguy wrote:Ja en die zijn te klein voor hun.
Ik ben 1.85 en heb een Large en een Medium cannondale. Ik kan dus perfect vergelijken.
De large is logger maar stabieler door zijn langere wielbasis.
De medium is veel wendbaarder en handiger voor de technische stukken.

In het begin even aanpassen maar met behulp van een aangepaste stuurpenlengte is dat goed te doen.
Opperhoofd
Mountainbiker

Post by Opperhoofd »

Ik heb een Scalpel maat M en een Taurine maat L. Ik ben 175cm lang. Ik zit er net tussenin. De bikes zijn goed afgesteld op mijn maten en rijden erg lekker.

Uiteraard heb ik goed naar de geometrie gekeken. De wielbasis van beide bikes is hetzelfde. Van de Scalpel L zal dat langer zijn.

Het niet wendbaar vinden is iets wat persoonlijk is. Je gaat je techniek op den duur aanpassen. Ik weet nog wel een keer een MTB-wedstrijd waar Richard Groenendaal aan mee deed. Hij had een, in verhouding met zijn lengte, erg groot MTB frame en reed met de top mee (de uitslag weet ik niet meer). Dit kon omdat hij door de cyclocross gewend was met grotere frames te rijden.
Giesbro
Mountainbiker
Location: Litespeed Tanashi, Yeti ASX (te koop), Cannondale Scalpel 3000 (under construction)

Post by Giesbro »

Ik ben 1.88 en heb pas bewust een L scalpel gekocht, ik moet zeggen dat de bovenbuis inderdaad wel erg lang is.
Daarom ga ik em afmonteren met een 9 cm stuurnok.
Het duurt nog wel effe voordat ie af is, dus ik kan nog geen oordeel geven.
Post Reply