mtb monteren

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
majuli
Mountainbiker

mtb monteren

Post by majuli »

hey, ben op internet en in bikeshops de koopjes aan het verzamelen om m'n nieuwe mtb zelf samen te stellen.
Het enige probleem voor mij is dat ik zelf weinig tot niks aan onderhoud/herstellingen/montage aan mijn vorige mtb's gedaan heb.
Ok, banden vervangen en een (weinig) derrie afstellen lukt nog wel, maar daar stopt het ook. :oops:
Een nieuwe mtb samensteken met toponderdelen wil/kan ik zelf niet doen en ben dus op zoek naar de beste oplossing.
Een paar onderdelen waaronder de vork kocht ik al bij van eyck en denk dus dat ik m'n nieuwe mtb door hen zou laten monteren.
Een andere fietsenmaker is voor mij ook ok maar het moet wel iem zijn die bv de vaste zadelpenbuis op juiste lengte kan bepalen en afzagen, maw iem die thuis is in de mtb's.

Enig idee wat het mij zal kosten voor de montage van mijn mtb (en wil een fietsenmaker dat ook doen als je niet alle onderdelen bij hem hebt gekocht?)?
Tips and tricks zijn welkom
LuckyIron
Mountainbiker

Post by LuckyIron »

moest ik FM zijn, ik zou je wandelen sturen.

je snapt toch ook dat dat niet echt fun is voor een FM om zo een fiets in elkaar te steken. Die mannen leven wel ook van het verkopen van onderdelen.

[-X
joske77
Mountainbiker

Post by joske77 »

tja das een beke als met ne bak bier op cafe gaan he...

ik weet niet of de LBS u graag ziet komen, misschien beter een cursus fietsenmaker volgen??
locust
Mountainbiker

Post by locust »

gewoon zelf doen en leren om u fiets samen te stellen. met hulp van internet, wat boekjes en eventueel iemand met wat ervaring (of via het forum) moet het volgens mij ook lukken.

om u op weg te helpen:
http://www.4bikers.be/4B/forum/index.php?topic=10275.0
Beestjes
Mountainbiker

Post by Beestjes »

locust wrote:gewoon zelf doen en leren om u fiets samen te stellen. met hulp van internet, wat boekjes en eventueel iemand met wat ervaring (of via het forum) moet het volgens mij ook lukken.[/url]
En als je het niet aandurft zullen er wel mede-forummers zijn die dat met plezier zullen doen voor jou, tegen een kleine vergoeding.
Stalen Worm
Mountainbiker

Post by Stalen Worm »

moeillijk is het niet he, met de juiste tools kom je al een heel eind...
de eerste keer ik mijn mtb ineenstak heb ik ook gevloekt, de 2de keer ging al wat vlotter, en nu doe ik het met men ogen (half) toe... ondertss nummer 4 ineengeflanst en nog geen problemen tegengekomen

gewoon proberen me dunkt!!

succes ermee
saiko
Test team

Post by saiko »

locust wrote:gewoon zelf doen en leren om u fiets samen te stellen. met hulp van internet, wat boekjes en eventueel iemand met wat ervaring (of via het forum) moet het volgens mij ook lukken.

om u op weg te helpen:
zeker dat dit juist is ?
Image

Ik heb 2 ringen aan de driveside (of 1 ring+ derailleur clamp) en enne aan de non-drive site.
zero
Mountainbiker

Post by zero »

Stalen Worm wrote:moeillijk is het niet he, met de juiste tools kom je al een heel eind...
de eerste keer ik mijn mtb ineenstak heb ik ook gevloekt, de 2de keer ging al wat vlotter, en nu doe ik het met men ogen (half) toe... ondertss nummer 4 ineengeflanst en nog geen problemen tegengekomen

gewoon proberen me dunkt!!

succes ermee
dus probeer eerst is een oude fiets uit elkaar te halen en terug te monteren.
Bobbie
Mountainbiker

Post by Bobbie »

Dit kan je misschien al een klein beetje op weg helpen voor het monteren van je fiets (trapas + trapstel);

www.wielernet.be/categorie/Werkplaats/
Bobbie
Mountainbiker

Post by Bobbie »

saiko wrote:
locust wrote:gewoon zelf doen en leren om u fiets samen te stellen. met hulp van internet, wat boekjes en eventueel iemand met wat ervaring (of via het forum) moet het volgens mij ook lukken.

om u op weg te helpen:
zeker dat dit juist is ?
Image

Ik heb 2 ringen aan de driveside (of 1 ring+ derailleur clamp) en enne aan de non-drive site.
Dit is dus fout. :-D Voor een 68mm pot moet je 2 ringen rechts (tandwiel kant) en 1 links plaatsen (indien geen E-type).
Post Reply