Zoals Arez zegt ligt het probleem vooral bij het feit dat je een dag wacht. Zondag spuit je je fiets af na de tt, en dan ga je hem pas goed kuissen op maandag. Dan spuit je hem beter zondags helemaal niet af en zet je hem beter met vuil (en een nog altijd ingevette ketting) weg tot maandag.kampfschwein wrote: Is zoveel werk niet hoor (half uurke)
Nu vraag ik mij af of dat wel goed is mijn ketting in potteke kettingolie leggen en pas de dag voor de toertocht er weer uithalen en opleggen? Als ik hier hoor van gasten die hem maar indruppelen. Doe ik dan niet aan overdaad?
Mijn regel hiervoor is simpel, als je de fiets afspuit neem je nog dezelfde dag de ketting onder handen. Anders laat je de fiets dus beter een dagje "vuil" staan.
En mijn ketting in een pot kettingolie steken doe ik toch ook niet hoor, een te vette ketting gaat het vuil juist aantrekken. Ik ontvet en kuis deze meestal érg goed, dan probeer ik ze zo droog mogelijk te maken en dan doe ik er één laagje brunox kettingolie op. In de zomer laat ik de ketting na het kuissen dikwijls drogen in het zonneke, en dan doe ik er pas de dag voordat ik terug ga rijden een beetje brunox olie op (maar nog dunnere olie als diegene die ik in de winter gebruik).
Enfin, zo doe ik het hé.