Eerst wat info over de MTB:
Deze heb ik in 2000 gekocht. Het is een blank alu-kader zonder merknaam, volledig afgemonteerd met Shimano Deore LX. Origineel zat er een vaste voorvork op, maar die is later vervangen door een verende. Er is nooit echt veel mee gereden en staat sinds 2004 zelfs volledig stil.
Volgende zaken moet ik al zeker vervangen:
* remkabels en remblokjes
* versnellingskabels
* handvaten
* banden
Van kettingen, tandwielen, derailleur ga ik voorlopig niets vervangen. Gewoon alles te ne keer goed ontvetten, reinigen en smeren. Zou het nodig zijn om dit alles (alsook bv. trapas, ...) te demonteren en opnieuw in te vetten?
Ik zou ook graag m'n kader opnieuw opfrissen. Vooral de bovenbuis is er erg aan toe (zie foto). Iemand een idee wat dit precies is (corosie?) en wat ik er aan kan doen?

Met de voorvork weet ik niet goed wat doen. Het is een "InSync Exceed 266" (= rommel blijkt na opzoekwerk). Op het eerste zicht is er weinig mee aan de hand. Als je vanuit stilstand de voorrem innijpt en op het stuur duwt, veert de vork normaal in en uit. Hoe de vork zich al rijdend gedraagd, kan ik momenteel niet testen met m'n verduurde banden. Is het verantwoord om hier nog mee rond te rijden na 5 jaar stilstand, want ik heb weinig goesting om bij de eerste serieuze put of uitstekende boomwortel overkop te gaan ofzo.