het was dan ook mijn bedoeling een algemeen beeld te geven over voeding en ik weet ook héél goed dat ik daar onvolledig in ben geweest maar strel dat ik volledige info zou geven dan zou ik dat moeten doen op basis van persoonlijke profielen en dan gaat gewoonweg niet op een forumsunn xtreme wrote:.......; op papier ja... wat ik zeg is niet begatief op jou bedoeltDOXX wrote:zorg gewoon voor een evenwichtig voedinspatroon met voldoende fruit(3 stuks/d) en min 300 gr verse groenten, aangevuld met voldoende water minstens 2l/d en vis, beperk vlees en alcohol, neem voldoende vezels in
ben onlangs op 10 oktober naar sportcongres geweest in gent, 99% van de sporters heeft géén supplementen nodig bij een goede voeding, 1% heeft dat wel nodig en dan spreken we over topsporters bij wie het nut bewezen is, maar wel de realiteit waarmee sporters (als dan niet gedreven bezig) en begeleiders zeer vaak mee geconfronteerd worden :
in de praktijk zit je met een probleem als je daarin gelooft en behoorlijk veel sport als NIET-topsporter.
maw : tekst voor naievelingen.
ken gedreven wielertoeristen genoeg, die nog nooit een wielerwedstrijd hebben gereden maar gewoon veel km malen, en die zaten voor ze met supplementatie begonnen, dik in de problemen met tekorten en lage waarden (die al even nefast zijn dan een tekort)
Dan heb ik het nog niet eens over degenen die wedstrijden rijden bij e juniors, elite z/contract of andere en intensief/ vrij veel bijtrainen om hun fysieke paraatheid hoog genoeg te houden..
ik wil geen afbreuk doen... maar op zulke congressen weet men vaak amper waarover men het heeft, laat staan met ECHTE DEGELIJKE bewijzen bovenkomen.
Nog erger is, dat men ook een duidelijke notitie maakt van welke groepen men dat getest heeft....zelden gaat men testen uitvoeren bij fervente sporters, maar wel heel vaak bij janneke en mieke die om een brood rijden bij manier van spreken.
Ken best enkele bekendere professoren en sportartsen die diep in de sportmiddens zitten geworteld, en die lachen eens met zulke rapporten.
Zij noemen zelfs de meeste van zulke congressen nutteloos en tijdverspilling, omdat er maar zeer zelden met concreet materiaal bovenkomt.
en ook :
... iemand die 150-200km de week rijd op een rustig tempo, heeft een mindere nood aan supplementatie, maar uiteindelijk zal ook deze persoon op een bepaald moment verplicht moeten supplementeren.
dat zal minder vaak voorvallen dan iemand die intensiever en een deel meer km's maalt, maar met de voeding alleen komt hij er niet meer.
vergeten ze ook vaak : onze huidige voeding is een aanzienlijk pak armer aan mineralen, dan pakweg 10 jaar tot 15 jaar terug.
niet enkel het vele spuitwerk, maar ook de manipulatie van de voeding die al jarenlang bezig is, veramt net de voeding.
resultaat manipulatie = meer productie, maar helaas is de voeding armer aan mineralen etc...
men moet EERST wel bekijken, hoeveel je sport, en hoe ook.
eenmaal een tijd bezig, herbekijk je de zaken en kijk je naar je noden.
ook een bloedanalyse bij EEN SPORTARTS is raadzaam, ter controle.
waarom een sportarts?
bij lage waarden gaat een doorsnee arts zeer snel zeggen : tis allemaal in orde....terwijl dat niet het geval is
zolang die daar geen - teken zit voorstaan, is voor hem alles goed....terwijl lage waarden al even erg zijn als een tekort.
een degelijk sportarts, zal je zeker wijzen op lage waarden en overleggen ivm tijdelijke supplementatie.
ik weet dat zulke dingen die gezegd worden door begeleiders en mensen die op het terrein ermee te maken hebben, vaak worden weggelachen door de witteboorden vanop congressen, wegens - lees - "ondergeschoold en incompitent voetvolk dat maar wat uitkraamt."
Tot grote ergenis zelfs.....
vaak hebben ook die mensen, vaak helemaal geen binding met sport, of de mensen die diep en dagelijks in de sportwereld actief zijn.
ik wou niet meer dan een leidraad geven, de meeste sporters weten wel waar ze mee bezig zijn neem ik aan
ik ben dan ook grotendeels eens met je reactie