Restauratie van 9 jaar oude MTB

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Post Reply
Ygrok
Mountainbiker

Restauratie van 9 jaar oude MTB

Post by Ygrok »

Ik zou mijn oude MTB opnieuw rijklaar willen maken. Nu heb ik nog wat vragen waarmee jullie mij hopelijk kunnen helpen.

Eerst wat info over de MTB:
Deze heb ik in 2000 gekocht. Het is een blank alu-kader zonder merknaam, volledig afgemonteerd met Shimano Deore LX. Origineel zat er een vaste voorvork op, maar die is later vervangen door een verende. Er is nooit echt veel mee gereden en staat sinds 2004 zelfs volledig stil.

Volgende zaken moet ik al zeker vervangen:
* remkabels en remblokjes
* versnellingskabels
* handvaten
* banden

Van kettingen, tandwielen, derailleur ga ik voorlopig niets vervangen. Gewoon alles te ne keer goed ontvetten, reinigen en smeren. Zou het nodig zijn om dit alles (alsook bv. trapas, ...) te demonteren en opnieuw in te vetten?

Ik zou ook graag m'n kader opnieuw opfrissen. Vooral de bovenbuis is er erg aan toe (zie foto). Iemand een idee wat dit precies is (corosie?) en wat ik er aan kan doen?

Image

Met de voorvork weet ik niet goed wat doen. Het is een "InSync Exceed 266" (= rommel blijkt na opzoekwerk). Op het eerste zicht is er weinig mee aan de hand. Als je vanuit stilstand de voorrem innijpt en op het stuur duwt, veert de vork normaal in en uit. Hoe de vork zich al rijdend gedraagd, kan ik momenteel niet testen met m'n verduurde banden. Is het verantwoord om hier nog mee rond te rijden na 5 jaar stilstand, want ik heb weinig goesting om bij de eerste serieuze put of uitstekende boomwortel overkop te gaan ofzo.
locust
Mountainbiker

Post by locust »

volgens mij is dat inderdaad corrosie. Het is een alu kader dus blijft het bij oppervlakte-oxydatie. maar hier ga je weinig aan kunnen doen behalve afschuren en herlakken (wat ik niet zou doen).

Zit er speling op de vorkbenen? schuift die vlot in/uit? niet te zacht ingesteld? Dan zou ik er wel mee durven rijden.

Veel succes met je project.
Edge
Mountainbiker

Post by Edge »

Dit is de bovenste laklaag die afbrokkeld.
Daar valt niet veel mee te doen ofwel herspuiten volgens mij.
van lommel cycling
Mountainbiker

Post by van lommel cycling »

gewoon een nieuwe kopen :lol:
Sandcrawler
Mountainbiker
Location: Ne Witte En Ne Zwarte Met Zonder Versnellingen En Nen Blauwe Mej Volwassen Wielen

Post by Sandcrawler »

Edge wrote:Dit is de bovenste laklaag die afbrokkeld.
Daar valt niet veel mee te doen ofwel herspuiten volgens mij.
Mss proberen te polieren.
locust
Mountainbiker

Post by locust »

mij leek het eerder een afzetting op het oppervlak te zijn maar dat afbrokkelen van de lak kan ook.
In elk geval zou ik hieraan niets doen, dat frame houdt het wel en de fiets is het niet waard om er veel tijd en geld in te stoppen :wink:
coldstein
Mountainbiker

Re: Restauratie van 9 jaar oude MTB

Post by coldstein »

Ygrok wrote: Is het verantwoord om hier nog mee rond te rijden na 5 jaar stilstand, want ik heb weinig goesting om bij de eerste serieuze put of uitstekende boomwortel overkop te gaan ofzo.
Hangt er van af wat je wil doen. Echt vlammen op MTB parcours of rond de kerkentoren rijden om brood te halen. Dat laatste zal wel geen probleem zijn maar als je echt wil gaan MTben zou ik toch oppassen zunne. Misschien toch maar iets anders aanschaffen dan evtl 2dehands. Maar daar moet je ook mee oppassen, jouw MTB is ook 2dehands hé.
coldstein
Mountainbiker

Post by coldstein »

Ygrok wrote: Is het verantwoord om hier nog mee rond te rijden na 5 jaar stilstand, want ik heb weinig goesting om bij de eerste serieuze put of uitstekende boomwortel overkop te gaan ofzo.
Hangt er van af wat je wil doen. Echt vlammen op MTB parcours of rond de kerkentoren rijden om brood te halen. Dat laatste zal wel geen probleem zijn maar als je echt wil gaan MTben zou ik toch oppassen zunne. Misschien toch maar iets anders aanschaffen dan evtl 2dehands. Maar daar moet je ook mee oppassen, jouw MTB is ook 2dehands hé.
Ygrok
Mountainbiker

Post by Ygrok »

coldstein wrote:
Het is wel de bedoeling echt te gaan MTB'en. Zowel lokaal als in de Ardennen. Ik begin meer en meer goesting te krijgen om ne nieuwe te kopen. Aantal maanden terug al een koersfiets gekocht, dus het budget is wat beperkt.
chainsucker
Mountainbiker

Post by chainsucker »

Indien je echt wil gaan mountainbiken, ook in de Ardennen, zou ik zeker overwegen een goeie tweedehands of eventueel nieuwe bike aan te kopen. Je staat versteld welke kwaliteit tegenwoordig aan een gunstige prijs wordt aangeboden. Indien budget momenteel beperkt is misschien iets langer met jouw nieuwe koersfiets op de baan rijden en even verder sparen ? Ik heb het gevoel dat het rijklaar maken van je ouwe fiets ook een flinke duit gaat kosten. Als je in de Ardennen gaat rijden, moet je op jouw MTB kunnen vertrouwen, niet ?
Post Reply