Hallo,
Ik ben van plan me een (eerste) mtb aan te schaffen.
Graag zou ik de prijs wat willen drukken door bv. een vaste voorvork te nemen of geen schijfremmen.
Ik heb al wat rondgekeken hier en daar, maar nergens ben ik een fiets tegengekomen zonder voorvering.
Wat is jullie mening hierover?
Zijn een voorvering en schijfremmen noodzakelijk voor iemand die 1 keer in de week pakweg 50 km rijd?
Alvast bedankt
voorvork
Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
- kevx
- Mountainbiker
Ik heb altijd een mtb gehad met een vaste carbon voorvork en v-brakes. Heb nu een gekocht met verende vork en schijfremmen maar ik moet zeggen dat ik zeker zo graag met men vorige mtb reed dan met men nieuwe.
Hangt af van persoon tot persoon...
Voor 50km per week zou ik makkelijk een durve kopen met vaste vork en v-brakes
Hangt af van persoon tot persoon...
Voor 50km per week zou ik makkelijk een durve kopen met vaste vork en v-brakes
-
triple XXXL
- Mountainbiker
Post by triple XXXL »
Rij met een vaste voorvork en v-brakes en voor tt of een wekelijks ritje heb je daar genoeg mee
Mijn budget zou idd zo'n 600-700 euro zijn.
Maar ik denk dat ik liever wat meer geld in onderdelen steek (voor en achter tandwielen, shifters enzo) dan aan een verende voorvork of minderwaardige schijfremmen.
Ik denk ook dat goeie v-brakes (hydrailische bv) beter zijn dan goedkope schijfremmen.
de vraag is alleen... waar vind je zo'n fiets :)
Maar ik denk dat ik liever wat meer geld in onderdelen steek (voor en achter tandwielen, shifters enzo) dan aan een verende voorvork of minderwaardige schijfremmen.
Ik denk ook dat goeie v-brakes (hydrailische bv) beter zijn dan goedkope schijfremmen.
Misschien mensen met vooroordelen, maar kijk eens bij Focus-bikes.
Deze heb ik (wel model 2008) : http://www.focus-bikes.de/bike_detail.a ... 025&do=idx
Ik heb deze in mei 750 euro betaald. Prijs/kwaliteit hééél goed, goede groep, alleen vering is niet super. Ga je redelijk snel moeten veranderen, maar onm te beginnen echt super. Frame is magnifique afgewerkt (toch als ik vergelijk met andere 'topmerken').
Disc doet goed zijn werk en kan je later (als het echt moet) nog veranderen.
En je kan langzaamaan uitbouwen naarmate je meer en meer gaat rijden...
PS er is een dealer van het merk in Asse...
Deze heb ik (wel model 2008) : http://www.focus-bikes.de/bike_detail.a ... 025&do=idx
Ik heb deze in mei 750 euro betaald. Prijs/kwaliteit hééél goed, goede groep, alleen vering is niet super. Ga je redelijk snel moeten veranderen, maar onm te beginnen echt super. Frame is magnifique afgewerkt (toch als ik vergelijk met andere 'topmerken').
Disc doet goed zijn werk en kan je later (als het echt moet) nog veranderen.
En je kan langzaamaan uitbouwen naarmate je meer en meer gaat rijden...
PS er is een dealer van het merk in Asse...
liquit7 wrote:Mijn budget zou idd zo'n 600-700 euro zijn.
de fat boy heeft net 2 componenten die liquit wou vermijden in deze prijsklasse:
- goedkope vork
- goedkope schijfremmen
Ik vind het persoonlijk enerzijds een goede keuze om in deze prijsklasse voor Vbrakes (eventueel hydraulische velgremmen) en zelfs een vaste vork te gaan want vaak krijg je in deze prijsklasse slechts entry-level schijfremmen die het niveau van velgremmen amper benaderen. De vork veert minder goed en gaat jet veel extra gewicht leveren tov een vaste vork, alhoewel ze 'veert' wel wat en kan toch een deel van de schokken opvangen. Ik weet niet of ik nog zonder vering zou willen rijden.
In vlaanderen volstaat het vaak om met een vaste vork en velgremmen te rijden (we zijn dan ook het koninkrijk van de modderploeteraars: cyclocross
).
Vbrakes en hydraulische remmen (probeer de HS33 te vinden) zijn nog steeds een haalbare keuze. Een vaste vork zie je al veel minder, ik zou je probleem eens bij enkele fietsenwinkels voorleggen en misschien zit er wel een tussen die de vork wil overnemen en je een vaste vork in de plaats geeft.
Hou echter ook rekening met:
- slijtage, een full-XT group is mooi maar dat is na een jaar toch versleten en aan vervanging toe
- met velgremmen moet je ook wielen vernieuwen om later betere remmen te plaatsen
- zelfs beginnersvorken leveren comfort in deze prijsklasse, ga je echt race rijden waarbij dat gewichtsverschil je voordeel oplevert?
Als je echt voor starre vork+velgremmen wil gaan en je geld in andere onderdelen investeren: 2e hands, kijk hier op het forum tot je iets ziet langsspringen dat kwaliteit/prijs naar je zin is en waarin de maat goed is.
- goedkope vork
- goedkope schijfremmen
Ik vind het persoonlijk enerzijds een goede keuze om in deze prijsklasse voor Vbrakes (eventueel hydraulische velgremmen) en zelfs een vaste vork te gaan want vaak krijg je in deze prijsklasse slechts entry-level schijfremmen die het niveau van velgremmen amper benaderen. De vork veert minder goed en gaat jet veel extra gewicht leveren tov een vaste vork, alhoewel ze 'veert' wel wat en kan toch een deel van de schokken opvangen. Ik weet niet of ik nog zonder vering zou willen rijden.
In vlaanderen volstaat het vaak om met een vaste vork en velgremmen te rijden (we zijn dan ook het koninkrijk van de modderploeteraars: cyclocross
Vbrakes en hydraulische remmen (probeer de HS33 te vinden) zijn nog steeds een haalbare keuze. Een vaste vork zie je al veel minder, ik zou je probleem eens bij enkele fietsenwinkels voorleggen en misschien zit er wel een tussen die de vork wil overnemen en je een vaste vork in de plaats geeft.
Hou echter ook rekening met:
- slijtage, een full-XT group is mooi maar dat is na een jaar toch versleten en aan vervanging toe
- met velgremmen moet je ook wielen vernieuwen om later betere remmen te plaatsen
- zelfs beginnersvorken leveren comfort in deze prijsklasse, ga je echt race rijden waarbij dat gewichtsverschil je voordeel oplevert?
Als je echt voor starre vork+velgremmen wil gaan en je geld in andere onderdelen investeren: 2e hands, kijk hier op het forum tot je iets ziet langsspringen dat kwaliteit/prijs naar je zin is en waarin de maat goed is.