xtr crank monteren

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
MArkuz
Mountainbiker

xtr crank monteren

Post by MArkuz »

Hallo vrienden van de mountainbike,
ik zit met een klein probleempje.

Dit is de crank die ik nu heb, maar ik weet niet -en kan nergens terugvinden- hoe ik deze nu uit elkaar krijg om hem op men fiets te monteren. Ik weet dat ik een speciale sleutel moet gaan halen -morgen-
maar ik snap het systeem niet goed...

Image

Hoe komt die geïntegreerde as uit die body?
Kan iemand mij helpen aub.

Mvg,

Mark
van_hoof
Mountainbiker

Post by van_hoof »

youtube je vriend :wink:

klikkie
rudy coolens
Mountainbiker

Post by rudy coolens »

Filmpje gaat over 970 xtr, ik denk dat hier de 960 xtr bedoeld word, is zelfde als xt .
KoRn
Mountainbiker

Post by KoRn »

toch gewoon de sleutel op de 'bout' waar L op staat zetten en losdraaien....of vergis ik mij nu zo hard..

ow, das niet nodig, idd gewoon op kloppen met een rubberen hamer :roll: #-o
Last edited by KoRn on Wed 14 Oct 2009 09:41, edited 1 time in total.
LoXoS
Mountainbiker

Post by LoXoS »

Met een rubberen hamer de trapas uit de lagers kloppen ... Dan vallen de 2 lagerschalen en dat middenste stukje plastic uit elkaar zodat je die kunt monteren. Zo was het toch bij mijn XT.
mtbgast
Mountainbiker

Post by mtbgast »

die lagers kan je er met een beetje kracht gewoon aftrekken. deze moet je dan in je kader draaien en goed vastzetten (best is dat je kader gevlakt is) dan de as van de cranck erdoor, linker cranckarm erop en alles goed vastzetten.
geitenboer
Mountainbiker

Post by geitenboer »

LoXoS wrote:Met een rubberen hamer de trapas uit de lagers kloppen ... Dan vallen de 2 lagerschalen en dat middenste stukje plastic uit elkaar zodat je die kunt monteren. Zo was het toch bij mijn XT.
Gij klopt toch graag he ne fiets moet ge met zachtheid behandelen gelijk een vrouw ;-)). Maar begrijp het we ze als het niet luisteren wil af en toe ne goeien tik geven.
MArkuz
Mountainbiker

Post by MArkuz »

Damn #-o
Zo gefixt natuurlijk, dank u wel heren! :-D
geitenboer
Mountainbiker

Post by geitenboer »

mtbgast wrote:die lagers kan je er met een beetje kracht gewoon aftrekken. deze moet je dan in je kader draaien en goed vastzetten (best is dat je kader gevlakt is) dan de as van de cranck erdoor, linker cranckarm erop en alles goed vastzetten.
idd eerst de lagers vastzetten, daarna eerst de rechterkant = kant kettingbladen monteren en dan de linkerkant. Zo heb ik het toch vorige week geleerd in de avondschool. Als je deze vastzet best momentsleutel want ge wil echt niet dat uw trapas loskomt zou voor iets heel pijnlijks kunnen zorgen.
1 probleembje ne momentsleutel tot 40nm of meer kost al snel veel geld
MArkuz
Mountainbiker

Post by MArkuz »

Geitenboer,

Ik gebruik zo een cranksleutel van shimano om de lagers vast te draaien in mijn kader. ik neem de sleutel op het einde van zijn handvat en draai dan "handvast". Hebt ge een idee hoeveel nm ik daar dan ongeveer op zet? Of is het verschil naar sterkte en gewicht van mijzelf te onvoorspelbaar?
Post Reply