Iemand ervaring met deze voorvering? Kwalitieit en levensduur?
Hoe kan men zien als de voorvering aan herstelling is en kan men de vering( hardheid of zoiets) aanpassen van dit type? Is het normaal als men bij een harde stoot het einde van de vering voelt?
Ik heb nog niet veel ervaring met voorveringen en wens me wat kennis op te doen voor ik beslis.
rock Shox : judy air XC
Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
-
kapellebiker
- Mountainbiker
- nothing 's impossible
- Mountainbiker
Post by nothing 's impossible »
de xc air ken ik niet,
maar ik veronderstel dat ge de hardheid zult kunnen instellen door de vork meer of minder op te pompen.
een harde klop op het einde wil zeggen dat de veer toeslaat, ofwel is het een goedkoop prutsding, ofwel is de veer te zacht en ontbreekt er een polymeerdemper die de klop wat moet dempen.
Als ge aan uw fourche voelt of ziet dat ze het niet meer doet dan hebt ge er u ingewacht en zult ge waarschijnlijk meer uitgeven dan u lief is. In de handleiding zal wel staan om de hoeveel tijd ze open moet, bij de meeste vorken is dit toch op zen minst één keer / jaar.
Om kennis over vorken op te doen zult ge hier op het forum maar eens moeten rondneuzen .
maar ik veronderstel dat ge de hardheid zult kunnen instellen door de vork meer of minder op te pompen.
een harde klop op het einde wil zeggen dat de veer toeslaat, ofwel is het een goedkoop prutsding, ofwel is de veer te zacht en ontbreekt er een polymeerdemper die de klop wat moet dempen.
Als ge aan uw fourche voelt of ziet dat ze het niet meer doet dan hebt ge er u ingewacht en zult ge waarschijnlijk meer uitgeven dan u lief is. In de handleiding zal wel staan om de hoeveel tijd ze open moet, bij de meeste vorken is dit toch op zen minst één keer / jaar.
Om kennis over vorken op te doen zult ge hier op het forum maar eens moeten rondneuzen .
Bij mijn weten bestaat er geen Judy XC Air.
De Judy XC werkt niet op lucht, maar met een veer.
Zie hier alle gegevens (http://www.sram.com):
Judy® XC
Clean sheet design developed to meet the evolving needs of the emerging All-Mountain category.
FEA designed casting and crown mated to 28mm chromed upper tubes provide a stiff and rigid chassis.
HydraCoil damping ensures quality suspension performance.
Performance features enable this fork to be used on Hardtail and Full-suspension bikes.
Travel: 80mm
Weight: 3.96 lb. (1.80 kg)
Spring: Dual Stage coil/elastomer spring
Adjust: External Preload
Damping: HydraCoil
Lowers: One piece magnesium
Crown: Forged Aluminum, black
Steerer Tube: Steel
Upper Tubes: Chromed steel 28mm
Colors: Silver
Upgrade: Over TT: HydraCoil damping, Lighter Magnesium Casting
Disclaimer: Weights are based on 160mm steerer tube pre-production models and may vary. Actual fork travel may vary +/- 3 mm. Specifications and call-outs are preliminary and are subject to change.
Zie hier alle gegevens (http://www.sram.com):
Judy® XC
Clean sheet design developed to meet the evolving needs of the emerging All-Mountain category.
FEA designed casting and crown mated to 28mm chromed upper tubes provide a stiff and rigid chassis.
HydraCoil damping ensures quality suspension performance.
Performance features enable this fork to be used on Hardtail and Full-suspension bikes.
Travel: 80mm
Weight: 3.96 lb. (1.80 kg)
Spring: Dual Stage coil/elastomer spring
Adjust: External Preload
Damping: HydraCoil
Lowers: One piece magnesium
Crown: Forged Aluminum, black
Steerer Tube: Steel
Upper Tubes: Chromed steel 28mm
Colors: Silver
Upgrade: Over TT: HydraCoil damping, Lighter Magnesium Casting
Disclaimer: Weights are based on 160mm steerer tube pre-production models and may vary. Actual fork travel may vary +/- 3 mm. Specifications and call-outs are preliminary and are subject to change.
- Captain Haddock
- Mountainbiker
Post by Captain Haddock »
Model 2002 en 2003 (waarschijnlijk nog andere jaren ook) zijn (totaal) verschillend: zij hebben veer + lucht + olie (en wegen 2 kilo). Je moet gewoon je veer oppompen met zo'n speciaal pompje waar je dan een voetbalnaald op moet vijzen. Als je harde kloppen voelt, zou ik er misschien wel ns laten nazien. Controleer of er speling is op de vorkbenen, surf ns naar sram om de handleiding te downloaden, meer dan info genoeg.Yakke wrote:Bij mijn weten bestaat er geen Judy XC Air.
-
kapellebiker
- Mountainbiker
judy XC
Post by kapellebiker »
nog een vraagje ivm de voorvork rock shox judy xc.
kan men bij deze type van voorvork de hardheid van vering instellen?
- Captain Haddock
- Mountainbiker
Re: judy XC
Post by Captain Haddock »
maar als je zelfs dat niet weet, raad ik je ten zeerste aan de manual te downloaden:kapellebiker wrote:nog een vraagje ivm de voorvork rock shox judy xc.
http://www.sram.com/tech_info/index.asp
ga dan naar manuals,
dan consumers,
dan beneden bij rockshox heb je vier types documenten, download ze maar alle 4, zeer interessant, je moet juist nog het juiste document kiezen, en daarvoor moet je weten uit welk jaar je vork komt.
-
kapellebiker
- Mountainbiker