11/10/09 Watervliet

Een bangelijke tocht gereden? Of juist niet! De bevoorrading of bepijling die ondermaats was. Laat het je collega bikers weten!
Emvi
Mountainbiker

11/10/09 Watervliet

Post by Emvi »

In de polders van het uiterste noorden van Oost-Vlaanderen en het uiterste zuiden van Zeeuws-Vlaanderen bieden wij u het volgende aan:
30 - 48 (één bevoorrading) - 60 - 75km (twee bevoorradingen) - bij het bepalen van het parcours bleken we zoveel kms op overschot te hebben dat we er de lange afstand van 75km hebben aan toegevoegd...

Inschrijving tussen 8:00 en 12:00 in de gemeenteschool op het Stee. Na de tocht een gratis boterham en kleedkamers met douches beschikbaar.

Afspuitstand aan de kerkwegel op 50m van de inschrijving.

Wat mag verwacht worden? In tegenstelling tot meer zuidelijk gelegen streken is het in de polders altijd wat harder speuren naar onverharde wegels maar we kunnen zeggen dat we een mooi parcours hebben samengesteld dat het beste uit de streek haalt, doorheen een prachtig open landschap van dijken, kreken, kanalen, polders en de Braakmanbossen. We zijn erin geslaagd nieuwe offroad stukken op te nemen in het parcours. Voor de lange afstanden betreft het in feite een volledig nieuw parcours in vergelijking met dat van 2008 omdat dit te "gebetonneerd" werd bevonden. Vlak maar toch luttele hoogtemeters door de dijken! Bij droog weer wordt het vlammen (met evenwel enkele stoempstukken die de vaart ietwat zullen temperen), maar als het geregend heeft wordt het zwaar, en als de wind dan nog eens vrij spel heeft zal de boterham aan de finish echt smaken!
Vuilbek
Mountainbiker

Post by Vuilbek »

Dák afkom sie! curieus ook vansef!
Christ D.
Mountainbiker

Post by Christ D. »

Naar waar trekt den grote toer ?
Emvi
Mountainbiker

Post by Emvi »

Deze ochtend het hele traject gereden in een prachtig najaarszonneke... het lag er verrassend goed bij - na de zware buien van woensdag hebben zon en wind al 't een 't ander opgedroogd. Er gaat echter nog regen vallen, er kan dus hier en daar wat blubber (polderklei) aan uw banden blijven kleven!

Voor hen die de streek wat kennen, de langsten toer (75) is in feite een extra lus op de 60 (die in de wijk Mollekot afsplitst van de 45 en dan richting Waterlandkerkje gaat). De 75 splitst af van de 60 ten N van het buurtschap Stroopuit. De 75 gaat westwaarts ten N van de Passageule (hier hebben we een leuk nieuw dijkske ontdekt, en ietwat technisch), dan in de buurt van camping de Bonte Koe een smal brugje over de Passageule en dan de veldweg door de polder ten Z van de Passageule richting Waterland-Oudeman. Er is nog een bevoorrading op ong. km 50.
franske
Mountainbiker

Post by franske »

Zal nu wel zwaar gaan liggen, na de regen van gisteravond en van vanmorgen.
Als het morgenochtend droog is bij wegrijden van huis, dan kom ik af, anders draai ik mij nog wat om in mijn bed
Cubedude
Mountainbiker
Location: Cube comp ltd 2008 - crossmax SLR - full XT - Reba Race / Cervélo R3 RS

Post by Cubedude »

Is dicht bij mijn deur en dus kom ik ook eens af voor de 60 of 75. Maar ze geven nogal wat wind morgen dus zal het zwaar worden want je kunt je ert nergens wegsteken...
De droge stoffige ritjes zijn mijns inziens voor een tijdje voorbij. Weer tijd voor ferme stutten smorgens en lamme benen in de namiddag :-)
franske
Mountainbiker

Post by franske »

Vanmorgen vertrokken, met de bedoeling de 60 of de 75 te gaan rijden. Maar na 45 km voornamelijk dijken met gras, had ik het wel gezien.
Een toertocht organiseren is moeilijker dan alleen alle dijken heen en weer af te moeten rijden.
Bepijling was met momenten, vooral waar de route zichzelf kruiste, en dat gebeurde nogal eens, erg verwarrend.
Jammer is niet voor herhaling vatbaar.
imre
Mountainbiker

Post by imre »

Inder daad een tocht uit zette is meer dan alleen langs alle dijken bageren, ar op sommige stukken niet of nowlijks e fietsen is een stukje is niet erg maar een hele tour es wel veel, bepijling was inderdaad matig komt er nog bij dat deze op de grote ronde op de laatste lus bijna geheel vernield was. [-X [-X inderdaad geen tour die voor herhaling vad baar is :( :(
Jerre77
Mountainbiker

Post by Jerre77 »

Ga toch niet akkoord met bovenstaande.

Was ook vertrokken voor de 60 km en ben uiteindelijk ook afgedraaid op 45 maar dat lag eerder aan de lastigheidsgraad (die wind !) dan aan teveel dijken. Ik was gewoon op.

Het waren lang niet alleen dijken (maar misschien wel iets teveel). Ook ellenlange boerenslagen, grindwegels, een stuk bos (vrij lang ook) en kasseistroken.

De organisatie was volgens mij zeer goed in orde. Bevoorradingen waren bovengemiddeld en de bepijling was, voor mij toch, zeer duidelijk. Bij kruisingen en vaak ook elders werd naast de pijlen nog een korte beschrijving aangegeven. Volgens mij kon je toch echt niet missen. Ook bike wash was dik in orde.

Sommige dijken waren lastig te berijden, de ene molshoop na de andere, je kent dat, maar veelal was het voor mij genieten van de prachtige natuur van dit polderlandschap (desolaat !). Trouwens, in die streek geen dijken berijden zou maar vreemd zijn.

Spijtig dat er zoveel andere TTs dit weekend waren. Deze TT verdiende beter dan de 90 bezoekers.

Conclusie: niet voor iedere week maar wel eens de moeite
Cubedude
Mountainbiker
Location: Cube comp ltd 2008 - crossmax SLR - full XT - Reba Race / Cervélo R3 RS

Post by Cubedude »

Rond halftien vertrokken voor de rit van 60 km. Eens uit de dorpskern ging het direkt langs de vaart en na een paar km werd de toon gezet door een lastig stuk singeltrack langs diezelfde vaart.
Het werd een behoorlijk lastige rit, met lange nogal eentonige stukken waar de snelheid flink naar beneden ging. ook de toenemende wind speelde nogal parten.
Ik heb geen idee waar er geploeterd moest worden, alles was naar mijn idee erg goed berijdbaar, het was bijna nergens drassig, maar sommige lange stukken waren nogal holderdebolder wat natuurlijk vermoeiend is en niet opschiet. maar met wat verminderde druk op de banden was het nog te doen. Ik vind de bevoorrading erg ok en ook de afpijling was goed in orde, je moest enkel wat tijd nemen om de notas erbij te lezen. Waar het wel verkeerd ging was kort na de splitsing van de 45 - 75. Op ongeveer 47 km was het gedaan met pijltjes, we troepten al vlug met een trosje samen, maar doorrijden in alle mogelijke richtingen leverde niks op. Dit vervelende fenomeen van pijltjes verwijderen is meer regel dan uitzondering. mss word het stilaan tijd om eventueel het traject ook in crs/tcx/grx formaat aan te bieden. meer en meer mensen hebben een gps op de fiets, of je komt wel iemand tegen met zo een toestel. Je moet maar een iemand tegenkomen met een gps en een hele groep raakt uit de problemen.
Dus op km 47 was het uit met de pret, heb dan maar de gps uitgehaald en ben richting start gereden, daar toegekomen met 56km op de klok.
Het was alleszins geen boeiende tocht, daarvoor is de streek te flets, als je mooi weer hebt kun je tijdens de rit nog van de natuur genieten, maar dat was vandaag niet zo, grijs weer en redelijk wind waar je je niet van kon wegsteken.
Ik vind toch dat ze redelijk hun best gedaan hebben en voor mij was het een rit om aan de conditie te bouwen.
Post Reply