kettingproblemen

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Post Reply
triple
Mountainbiker
Location: Trek 8500, Sid Worldcup, Full Xtr, ZTR Crest, Hope Race brakes

kettingproblemen

Post by triple »

ik heb een nieuwe cassette xt 04 en nieuwe ketting sram pc99 gestoken, na +- 200 km gereden te hebben maakt de ketting een vervelend krakend en schurend geluid. deze lijkt vol zand te zitten en raakt zo te horen ook de derailleur, maar dit is niet zo.
ketting heb ik al een paar keer zeer goed ontvet en gesmeerd (pedros,s ice wax, gewone ketting olie enz.)
maar storend geluid blijft? wie weet raad? :(
Kurt
Mountainbiker

Post by Kurt »

Na elke rit de ketting proper maken en smeren.

Elke rit is misschien wat overdreven (bv. als je zaterdag en zondag gaat rijden en het was proper op zaterdag). Maar na 200 km zal de meeste olie er wel al af zijn, en dat piept en kraakt dat weer.
ST
Mountainbiker

Post by ST »

Kan er geen compatibiliteitsprobleem zijn tussen de 2?
Gaat dat schurend geluid over vlak nadat je ze gesmeerd hebt?
triple
Mountainbiker
Location: Trek 8500, Sid Worldcup, Full Xtr, ZTR Crest, Hope Race brakes

Post by triple »

ja na de ketting net gereinigd en gesmeerd te hebben is het even weg,maar na +- 20 km in het bos gereden te hebben komt dat krakend en schurend geluid terug.ik rij al 8 jaar MTB en dit is de eerste keer dat ik dit heb. had hiervoor wel altijd Shimano XT casette en XT ketting, zal dan waarschijnlijk wel probleem zijn tussen xt casette en Sram ketting? :cry:
kraken doet zich wel voor ter hoogte van het crankstel (bontrager Race lite), dit is niet versleten maar zal zich gevormd hebben naar xt ketting veronderstel ik. :-?
nog bedankt voor de reactie.
Yakke
Mountainbiker

Post by Yakke »

triple wrote: zal dan waarschijnlijk wel probleem zijn tussen xt casette en Sram ketting? :cry:
Dit zou echt geen probleem mogen geven.
BGT
Mountainbiker

Post by BGT »

Heb een paar jaar geleden ook een mixed (SRAM - Shimano) setup gebruikt. Volgens de mensen van SRAM zou dat geen probleem mogen geven. Maar in de realiteit !!!! Nooit heeft mijn bike zo slecht geschakeld !! Alles was goed gesmeerd, maar toch werkte dat ding nooit tegoei. Sindsdien enkel nog Shimano spullen op mijn fiets !
viper
Mountainbiker

Post by viper »

Velen rijden met SRAM kettingen op Shimano cassettes en al of niet Shimano kettingbladen, en dit zonder problemen.

Zou het niet gewoon kunnen dat die voorste tandwielen versleten zijn en dat nu extra opvalt nu er een nieuwe ketting en cassette gemonteerd is?
mountainsurfer
Mountainbiker

Re: kettingproblemen

Post by mountainsurfer »

triple wrote:ik heb een nieuwe cassette xt 04 en nieuwe ketting sram pc99 gestoken, na +- 200 km gereden te hebben maakt de ketting een vervelend krakend en schurend geluid. deze lijkt vol zand te zitten en raakt zo te horen ook de derailleur, maar dit is niet zo.
ketting heb ik al een paar keer zeer goed ontvet en gesmeerd (pedros,s ice wax, gewone ketting olie enz.)
maar storend geluid blijft? wie weet raad? :(
heb hetzelfde probleem (cassette is sram en ketting xt )
heb derailleurwieltjes vervangen door bbb(met lagers in )
na 200km zaten die vast (1 maal in modder met gereden )
terug mijn xt wieltjes gestoken
denk dat mij nu een sram ketting ga steken
voorste kettingbladen ook vervangen (alles is nieuw )
vroeger ook al gemixd en geen problemen
het lijkt erop alsof de ketting olie weg is na 40 tal km
Thys
Mountainbiker

Post by Thys »

Probeer eens met zelf een olie-terpentijn mengsel te maken 1/3 motorolie en 2/3 terpentijn.
Gevolg goede smering (beter als siliconenolie en ketting blijft in verhouding tot gewone olie proper).
Post Reply