manitou voorvorken

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Post Reply
Gomez
Mountainbiker

Post by Gomez »

Manitou is een heeeeeel bekend en gerenomeerd merk. Daarnaast voeren ze goede en minder goede producten.
Mick
Mountainbiker

Post by Mick »

De luchtgeveerde vorken zijn niet erg betrouwbaar... maar heeft wel een tamelijk goede werking.
De luchtpiston komt dikwijls scheef te zitten waardoor hij al zijn druk verliest.
Gf biker
Mountainbiker

Post by Gf biker »

Ik heb de ervaring da de binnenpoten uitslijten op de geleiderbussen, heb hier al 3 vorken liggen met da probleem, ne manitou mars van 2000 en 2 elite van 2002 :(
Guest

Post by Guest »

Mick wrote:De luchtgeveerde vorken zijn niet erg betrouwbaar... maar heeft wel een tamelijk goede werking.
De luchtpiston komt dikwijls scheef te zitten waardoor hij al zijn druk verliest.
Dat is dan ook weer relatief. Ik sta er nu ook niet om bekend dat ik een gebrek aan kritiek heb. :oops:
Nu, ik rij nu al bijna 2 jaar met een Manitou Mars Elite (luchtgeveerd) rond en het ding werd behoorlijk afgepeigerd. Ik kan stellen dat mijn vork en mijn WCS goodies de enige onderdelen zijn op mijn fiets waar ik op al die tijd nog geen kosten aan gehad heb.
Ze werkt altijd en goed. Kortom ze doet wat ze moet doen. Het onderhoud is zeer simpel en zelf uit te voeren voor erg weinig geld (gewoon de kosten van wat vet en olie. Het enige wat er tot nu toe stuk aan ging was een o-dichtingsring van de luchtkamer maar dat heb ik waarschijnlijk aan mijzelf te danken omdat ik ze zelf wat te hard heb opgeblazen. En dat werd zeer goedkoop (maar superefficiënt) opgelost met wat Teflon rond de schroefdraad van de draaistop van de luchtkamer. De dichtingen hebben (naar horen zeggen) geen al te goede reputatie (en dat zou ondertussen verbeterd zijn) maar toen ik mijn vork na 12 maanden opendeed voor een onderhoud zat er geen spatje vuil in. Gewoon nieuw vet en olie vervangen (omdat ze nu toch open lag).
BGT
Mountainbiker

Post by BGT »

'k rij nu toch ook al enkele jaren met een witte Mars (2000) en heb ze ook al serieus afgepeigerd. 'k moet zeggen dat je daar eigenlijk weinig onderhoud aan hebt. 2 keer per jaar doe ik ze open, kijk ik het oliepeil na, opnieuw vet in doen en ze kan er weer tegen.
Justin
Mountainbiker
Location: Scott Spark 910 2017 / Orbea Alma Carbon OMG 2013 / Cube LTD4 2004

Manitou Skareb Comp = Manitou Skareb Super ?

Post by Justin »

Naar aanleiding van een topic over (BBB)vorkpompjes ben ik eens gaan snuffelen op de site van Manitou. Nu blijkt dat de Manitou Skareb Comp niet in hun gamma voorkomt.

Ik heb wel al gelezen dat sommige fietsfabriekanten een vork laten 'samenstellen' dewelke dan gewoon een andere naam krijgt...

Zou het dan kunnen dat de Manitou Skareb Comp (standaard op Cube LTD4 MTB) dezelfde is als de Skareb Super ?

En waar kan ik tabellen vinden ivm de druk enz. ?
Justin
Mountainbiker

Post by Justin »

Ik heb het zelf al gevonden op de site van Manitou.
De Comp is dus niet dezelfde als de Super.

Alhoewel op hun site zelf niet gesproken wordt over de Comp, staat in de handleiding van de Skareb vorken (gedownload) wel een beetje uitleg over de Comp, maar geen bijzondere details over druk enz.
Dzjowie
Mountainbiker

Post by Dzjowie »

Bwah, kheb zo de indruk dat bij Manitou wel zowat alles kan qua OEM-productie: skareb comp met lockout, skareb comp met super binnenpoten etc etc, hier is al een beetje vanalles de revue gepasseerd.

In elk geval, wat de druk betreft, je kan gerust proberen uit te gaan van de druk van bv een Super. Fijnafstellen doe je dan nadien best op gevoel :D
Mick
Mountainbiker

Post by Mick »

Euhm, een vraagje: Waar wil je de druk veranderen? Want een Manitou scareb Comp werkt niet op luchtdruk... Dit is met een veer en olie.
Of gaat het hier over een in de fabriek verbouwde "comp" die is geupgrade naar een Elite of Super... :-k
Justin
Mountainbiker

Post by Justin »

Mick wrote:Euhm, een vraagje: Waar wil je de druk veranderen? Want een Manitou scareb Comp werkt niet op luchtdruk... Dit is met een veer en olie.
Het is niet de bedoeling om de druk te veranderen, maar gezien ik in een of andere topic had gelezen dat de Manitou vorken nogal eens lucht durven verliezen, dacht ik dat het nuttig zou zijn dit ook te controleren.
Niet op lucht... ? :-?
Waarom staat er dan links zo'n ventieltje ? :-?
Ik kan ook verkeerd zijn hoor, maar het lijkt me raar dat indien een vork niet met lucht werkt, dat er toch een ventieltje is. Ik heb eigenlijk ook nergens specifieke gegevens kunnen vinden over de Comp, dus het kan wat jij zegt hoor.

Mick wrote:Of gaat het hier over een in de fabriek verbouwde "comp" die is geupgrade naar een Elite of Super... :-k
Daar heb ik totaal geen gedacht van... Misschien zitten er experts op het forum die ons daarover uitsluitsel kunnen geven.
Post Reply