lopen goed voor te fietsen ?

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Griet
Mountainbiker

Post by Griet »

Ikzelf boek positieve vooruitgang bij het fietsen door de looptrainingen.

Ben onlangs terug begonnen na ne lange break. Ik liep hoop en al nog maar ene keer per week.
Eerst vooral terug basisopbouw gedaan en ben nu terug versnellingen aan 't inlassen.

De basisconditie is er wel maar ge verschiet er toch van hoeveel kracht en snelheid er verloren gaat door de marathontrainingen.
Hetzelfde geldt voor spinning.
Ben deze ook terug gestart.

En tussendoor doe ik veel recuperatietrainingen op de bike afwisselend met krachttraining op de mtb.

Maar lopen is naar mijn mening de perfecte combinatie met de bikesport.
Dickie
Mountainbiker

Post by Dickie »

P° wrote:Heb het ineens ook in mijn ster gekregen om te beginnen lopen...(de dochter heeft binnenkort Coopertest en ik mag mee helpen schaven aan de conditie)
Aangezien ik niet uit de toon wou vallen :-D ,vandaag de eerste keer gestart.
Deze morgen opgestaan om 6u15 ,loopschoenen aan en een 40' gelopen aan een gezapig tempo.

Als ik het goed lees,is dat totaal fout en moet je stelselmatig opbouwen ?

Is dit dan vooral om blessures te vermijden en je lichaam te laten wennen? Want ik kan aannemen als de conditie het toelaat dat je dan gewoon een duurloop kan doen van een uurtje ?Of toch beter niet?
Pff, er zijn talloze 'goeroes' die elk hun waarheid in pacht te hebben.
Op de duur zie je door de bomen het bos niet meer want ze klinken stuk voor stuk overtuigend...Wat is er bvb binnen 10 jaar in de mode? :wink:

²
40' gelopen???Jawadde en geen last in de beentjes??.
Enkele weken geleden een eerste keer 20' gelopen, 100% op boomschors en rustig, stretchen in begin en op het einde, zo bedachtzaam mogelijk.
Nou, ik had 3 dagen last van stijve beenspieren...desondanks effe een sterker gevoel in de benen bij het fietsen daags nadien. :-k
Een dik jaar geleden, bij mijn eerste 'loop-experiment' ineens 15 km op asfalt gelopen #-o , dat betekende een ganse week pikkelen, 's morgens zelfs grote probs om de sokken aan te krijgen :wink:
4 dagen 2 planken ipv benen gehad :wink: .
Lopen is niets voor mij blijkbaar...of ik zou héél voorzichtig moeten beginnen...
Na de 100km in Sinaai met de singlespeed van zondag ll, geen last s'anderendaags...
Mountainbiker
Location: Trek Elite 9.8 '04-'05-'07-'09/Trek 8500/Cannondale Flash carbon 29'er/KTM 27,5"/Specialized Epic

Post by »

Geen last ? Toen ik stopte had ik precies elastieken benen :lol: .. Eerst een warme douche genomen en nadien een 10 min. gestretcht om een beetje te anticiperen op de spierpijn die -onvermijdelijk- komt.Het nadeel van eenzijdige spiergroepen te gebruiken...
Sandcrawler
Mountainbiker
Location: Ne Witte En Ne Zwarte Met Zonder Versnellingen En Nen Blauwe Mej Volwassen Wielen

Post by Sandcrawler »

P° wrote:Heb het ineens ook in mijn ster gekregen om te beginnen lopen...(de dochter heeft binnenkort Coopertest en ik mag mee helpen schaven aan de conditie)
Aangezien ik niet uit de toon wou vallen :-D ,vandaag de eerste keer gestart.
Deze morgen opgestaan om 6u15 ,loopschoenen aan en een 40' gelopen aan een gezapig tempo.

Als ik het goed lees,is dat totaal fout en moet je stelselmatig opbouwen ?

Is dit dan vooral om blessures te vermijden en je lichaam te laten wennen? Want ik kan aannemen als de conditie het toelaat dat je dan gewoon een duurloop kan doen van een uurtje ?Of toch beter niet?
Pff, er zijn talloze 'goeroes' die elk hun waarheid in pacht te hebben.
Op de duur zie je door de bomen het bos niet meer want ze klinken stuk voor stuk overtuigend...Wat is er bvb binnen 10 jaar in de mode? :wink:

²
P° wrote:Geen last ? Toen ik stopte had ik precies elastieken benen .. Eerst een warme douche genomen en nadien een 10 min. gestretcht om een beetje te anticiperen op de spierpijn die -onvermijdelijk- komt.Het nadeel van eenzijdige spiergroepen te gebruiken...
Je geeft hier zelf al 't antwoord hé.
Opbouwen is nodig want je gebruikt andere spieren.
En ook de schokbelasting mag je niet onderschatten (knieen,enkels) als je hier niet mee oplet kan het je wel eens zuur opbreken.
't is idd moeilijk om jezelf in te tomen als je toch een goede basisconditie hebt,maar het is wel noodzakelijk.
Dame blanche
Mountainbiker

Post by Dame blanche »

Sandcrawler wrote:Opbouwen is nodig want je gebruikt andere spieren.
En ook de schokbelasting mag je niet onderschatten (knieen,enkels) als je hier niet mee oplet kan het je wel eens zuur opbreken.
't is idd moeilijk om jezelf in te tomen als je toch een goede basisconditie hebt,maar het is wel noodzakelijk.
Zéér voorzichtig zijn, t is mij namelijk heel slecht bekomen :(
Moeilijk om het kalm aan te doen, inderdaad, maar ik moest het na een 2 weken nog véél kalmer doen (lees; nog eens niet meer mogen/kunnen fietsen)
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

je kan het simpel stellen op de vraag of dit goed is.... JA.

fietsen verzwakt archilles en enkelpezen, iets wat je vooral bij explosieve inspanningen op de fiets dus best kan missen.
verder worden de spiergroepen erg eenzijdig gebruikt... bepaalde groepen worden sterk aangesproken, anderen vrij minimaal.... dus je krijgt onbalans.

lopen VERSTERKT juist de enkel en archillespezen.
voordeel ervan is dat je explosievere inspanningen kan leveren, de reflextijd van de spieren verbeterd EN de flexibiliteit.
en voornaamste is dat je haast alle spiergroepen goed gebruikt, van matig tot intensief.

MAAR............
VOORAL als fervent fietser / wielrenner, dien je bijzonder voorzichtig te werk te gaan.
een doorwintert loper is nog blessuregevoelig tijdens looptrainingen, een wielrenner moet driedubbel uitkijken en een vrij lange aanloopfase inbouwen vooraleer hij deftige looptrainingen gaat beginnen.

Lopen is goed, maar als je niet uitkijkt, heb je 10x zo snel een blessure vast dan met een andere sport.

dat is meteen ook de reden waarom men vroeger stelde, dat lopen niet goed is voor wielrenners. (dus vanwege het grote blessuregevaar)
rubber-12
Mountainbiker

Post by rubber-12 »

Dame blanche wrote:
Sandcrawler wrote:Opbouwen is nodig want je gebruikt andere spieren.
Zéér voorzichtig zijn, t is mij namelijk heel slecht bekomen :(
Moeilijk om het kalm aan te doen, inderdaad, maar ik moest het na een 2 weken nog véél kalmer doen (lees; nog eens niet meer mogen/kunnen fietsen)
Yep, rustig opbouwen, dat Start-to-Run project is niet slecht.
Door veel te biken is je conditie misschien goed, maar je gewrichten, spieren en pezen zijn het niet gewoon.
Dame blanche
Mountainbiker

Post by Dame blanche »

rubber-12 wrote:Yep, rustig opbouwen, dat Start-to-Run project is niet slecht.
Door veel te biken is je conditie misschien goed, maar je gewrichten, spieren en pezen zijn het niet gewoon.
Zelfs dat was teveel :roll:
Mountainbiker
Location: Trek Elite 9.8 '04-'05-'07-'09/Trek 8500/Cannondale Flash carbon 29'er/KTM 27,5"/Specialized Epic

Post by »

La question du jambon blijft dan ook ; hoe begin je eraan ?
Dickie
Mountainbiker

Post by Dickie »

P° wrote:La question du jambon blijft dan ook ; hoe begin je eraan ?
De bomma's proberen te volgen op de Finse piste :lol:
Post Reply