Als't werkte stonden ze in 1ste klasse hé.scurry wrote: Nochtans, een voetbalploeg uit de tweede klasse gebruikt dit ook
Supplementen welke wel en welke niet of geen ?
Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
- Sandcrawler
- Mountainbiker
- Location: Ne Witte En Ne Zwarte Met Zonder Versnellingen En Nen Blauwe Mej Volwassen Wielen
Post by Sandcrawler »
- Sandcrawler
- Mountainbiker
- Location: Ne Witte En Ne Zwarte Met Zonder Versnellingen En Nen Blauwe Mej Volwassen Wielen
Post by Sandcrawler »
Hier kan ik je volledig in bijtreden.sunn xtreme wrote:op jou vraag....Silverbol wrote:Nou uit persoonlijke ervaring weet ik toch dat er merken zijn van supplementen die wel degelijk extra helpen en nee dit zat niet in mijn kopje . Je moet ze alleen juist gebruiken en het is een hulp middel net zoals doping je mag spuiten wat je wilt als je niet traint gebeurd er juist niks.
Dus als er nog mensen zijn met nuttige info en een bijdrage willen leveren hoor ik het graag.
bedoel je met supplementen specifiek mineralen als supplement, of bv de shake producten etc.. of de combinatie van beide?
want tussen die vormen van supplement is een enorm verschil.
om de 8 a 12 weken (voor fervente en veeleisende fietsers) bijvoorbeeld te checken via bloedanalyses :
foliumzuur, b 12, ijzer, magnesium, calium, etc....
bv nuttig 2 a 3x per jaar extra :
multi vitamine complex
verder :
bv combinatie voeding en supplementatie :
foliumzuur, b12 en ijzer (extra met regelmaat), eiwitshakes, enkele malen per jaar multivitamine complex, aminozuren.
verder veel groenten en fruit, voor antioxidantrijke voeding vooral felgekleurde groenten (spinazie, spruiten, paprikas, tomaten,....)
dat geheel maakt dat je verbetert EN vlotter recupereert... en uiteraard gepast trainen
dus geen 1x in de week fietsen en dan in het weekend ineens 3-4u op een stuk...dan krijg je het tegengestelde (blokkeren)
Voor de rest kan ik silverbol aanraden om eens naar het gamma van Skins-kledij te gaan zien.
Steeds meerdere topsporters vinden hun weg naar de compressie-kleding.
-
Sunn Xtreme
- Expert
Post by Sunn Xtreme »
daarvoor niet.jimmyvlb wrote:Ook niet gaan overtrainen he.
Als ik lees dat jij 6 dagen in de week gaat trainen en in het weekend nog eens een marathon erbij. Ik zou m'n eigen ook een beetje futloos en vermoeid voelen met zo'n zwaar schema.
hangt ervan af hoeveel en hoe..
je kan bv 6x een uur a anderhalf rijden... vermoeid word je daar niet van.
of 1x in het midden van de week een duurtraining (korte of lange) en de rest anderhalf uur... word je ook niet echt moe van.... integendeel.
Ik let erop dat ik niet overtrain doe na mijn werk ook maar ritjes met een specifiek training doel bv bepaald aantal omwentelingen , hartslag onder een bepaald niveau en dergelijke . En in het weekend dan is doorrijden .
Ik zelf voel het verschil enorm nu ik beetje ingelezen ben in trainingsmethode . Kan gemakelijk etelijke kilometers aan een hoog hartslag tempo rijden zonder problemen wat ik ervoor niet kon. Ook het recuperatie vermogen is toegenomen .
En ik weet wel wat ik aan kan en wat vroeger heb ik intensief en fanatiek aan hardlopen gedaan dit was ook 6van de 7 trainen en als je luistert naar de signale van je lichaam en je nuttige info zoekt en leest weet je percies wat kan en wat niet .
Ook op tijd gaan slapen doet al veel maar er zoals ik al zij voel ik het verschil wel als ik een "zware" dag gehad heb met veel wandelen en put in put uit tegenover een gewone rustige dag. En dit zou ik mischien wat willen gecompenseerd zien
.
Bloedanalyse laat ik ook drie maandelijks doen en laatste keer was alles nog in orde . Hopelijk de volgende ook
Ik zelf voel het verschil enorm nu ik beetje ingelezen ben in trainingsmethode . Kan gemakelijk etelijke kilometers aan een hoog hartslag tempo rijden zonder problemen wat ik ervoor niet kon. Ook het recuperatie vermogen is toegenomen .
En ik weet wel wat ik aan kan en wat vroeger heb ik intensief en fanatiek aan hardlopen gedaan dit was ook 6van de 7 trainen en als je luistert naar de signale van je lichaam en je nuttige info zoekt en leest weet je percies wat kan en wat niet .
Ook op tijd gaan slapen doet al veel maar er zoals ik al zij voel ik het verschil wel als ik een "zware" dag gehad heb met veel wandelen en put in put uit tegenover een gewone rustige dag. En dit zou ik mischien wat willen gecompenseerd zien
Bloedanalyse laat ik ook drie maandelijks doen en laatste keer was alles nog in orde . Hopelijk de volgende ook
-
Sunn Xtreme
- Expert
Post by Sunn Xtreme »
als je eens een moeilijkere dag hebt, is geen probleem.. dat kan altijd gebeuren. wat dan vaker voorvalt, is dat als je gaat trainen, het langer duurt eer je benen weer goed aanvoelen.
soms kom je er niet door, soms doe je er biojna een uur over.. het overkomt iedereen weleens
soms kom je er niet door, soms doe je er biojna een uur over.. het overkomt iedereen weleens
Doe gemiddeld wekelijks 5OO km waaronder afwisselend in't weekend koerstraining op de weg met een pak profs en elites ZC alsook mtb marathons toertochten en aleens een baankoerske.
Extra sportvitamines is sowieso een must alsook veel rust en trainingen
in de week afwisselend rustig aan doen en intervals.
Ook bloedwaardes laten nazien , veel water drinken veel groenten en fruit. Na zware traingen gebruik ik ook steeds recuperatiedrank voor de spiervermoeidheid tegen te gaan.
Extra sportvitamines is sowieso een must alsook veel rust en trainingen
in de week afwisselend rustig aan doen en intervals.
Ook bloedwaardes laten nazien , veel water drinken veel groenten en fruit. Na zware traingen gebruik ik ook steeds recuperatiedrank voor de spiervermoeidheid tegen te gaan.
-
stef78
- Mountainbiker
mijn bevindingen :
er zijn genoeg supplementen die helpen. maar heb je ze nodig ?
ik ben onlangs veranderd van werk (zwaarder maar niet meer constant mee de vroege) , heb zelden zo hard getraind als tegenwoordig en ik neem opt moment eigenlijk amper supplementen en kom mijn dag ook fit door. tis meer een kwestie van karakter ; kruip ik nog de fiets op of ni ? discussieren met mezelf is direct over als ik mn kleren aandoe en de fiets op spring, zeg dan altijd : zal er onderweg is over denken :D
iedereen is moe als ie van zijn werk komt. een zware job of ni das subjectief. Er is altijd wel iemand die harder, meer of zwaarder werkt als jij. Ik ben blij dat ik doe wat ik doe en dat ik niet meer in de regen sta. anderzijds : daar ben ik voor naar avondschool geweest, dat zijn keuzes die je maakt : je werk te zwaar : ga naar school. zoals ik, elke zaterdagmorgen, op naar weer beter.
maar niet zagen.
heb eens zware vitaminekuur gevolgd van maximize, ik werd daar ni echt beter van of sterker... wel was mijn urine zo fluo dat het licht gaf in donker. Geen zorg weet ook hoe dat komt : te veel vit c. onschadelijk, toch voor de termijn het duurde.
maar wil je echt uitvogelen wat werkt en wat niet : sla eens een boek open. lees en leer. kennis maakt macht eh
op een forum is niet interessant om vragen omdat je te veel info krijgt, soms tegenstrijdig. lees, leer en vervolgens : experimenteer. wat voor de ene werkt werkt mss niet voor jou.
oh wel een tip : laat je niet in de supplementenwinkels overhalen dat die amerikaanse product de 'shit' is. het is enkel duurder. maximize, born, performance,... producten die hun degelijkheid bewezen hebben en nog veel belangrijker : dopingvrij. mss lachen sommigen maar er zijn vorig jaar producten gevonden waarin (kleine hoeveelheden) hormonen in zaten, bv vitargo. niet eens amerikaans maar ook bevuild. dus mss best bij de gevestigde waarden blijven.
maw de momenten dat je niet traint, rust je. met een boek in je hand over voeding, zo ben je eigenlijk wel aan het trainen
veel succes!
er zijn genoeg supplementen die helpen. maar heb je ze nodig ?
ik ben onlangs veranderd van werk (zwaarder maar niet meer constant mee de vroege) , heb zelden zo hard getraind als tegenwoordig en ik neem opt moment eigenlijk amper supplementen en kom mijn dag ook fit door. tis meer een kwestie van karakter ; kruip ik nog de fiets op of ni ? discussieren met mezelf is direct over als ik mn kleren aandoe en de fiets op spring, zeg dan altijd : zal er onderweg is over denken :D
iedereen is moe als ie van zijn werk komt. een zware job of ni das subjectief. Er is altijd wel iemand die harder, meer of zwaarder werkt als jij. Ik ben blij dat ik doe wat ik doe en dat ik niet meer in de regen sta. anderzijds : daar ben ik voor naar avondschool geweest, dat zijn keuzes die je maakt : je werk te zwaar : ga naar school. zoals ik, elke zaterdagmorgen, op naar weer beter.
maar niet zagen.
heb eens zware vitaminekuur gevolgd van maximize, ik werd daar ni echt beter van of sterker... wel was mijn urine zo fluo dat het licht gaf in donker. Geen zorg weet ook hoe dat komt : te veel vit c. onschadelijk, toch voor de termijn het duurde.
maar wil je echt uitvogelen wat werkt en wat niet : sla eens een boek open. lees en leer. kennis maakt macht eh
oh wel een tip : laat je niet in de supplementenwinkels overhalen dat die amerikaanse product de 'shit' is. het is enkel duurder. maximize, born, performance,... producten die hun degelijkheid bewezen hebben en nog veel belangrijker : dopingvrij. mss lachen sommigen maar er zijn vorig jaar producten gevonden waarin (kleine hoeveelheden) hormonen in zaten, bv vitargo. niet eens amerikaans maar ook bevuild. dus mss best bij de gevestigde waarden blijven.
maw de momenten dat je niet traint, rust je. met een boek in je hand over voeding, zo ben je eigenlijk wel aan het trainen
veel succes!
-
DOXX
- Mountainbiker
zorg gewoon voor een evenwichtig voedinspatroon met voldoende fruit(3 stuks/d) en min 300 gr verse groenten, aangevuld met voldoende water minstens 2l/d en vis, beperk vlees en alcohol, neem voldoende vezels in
ben onlangs op 10 oktober naar sportcongres geweest in gent, 99% van de sporters heeft géén supplementen nodig bij een goede voeding, 1% heeft dat wel nodig en dan spreken we over topsporters bij wie het nut bewezen is
wat je evt kan gebruiken en wetenschappelijk bewezen zijn voor endurance of uithoudingssporten zijn bèta-alanine, caffeine, bicarbonaat(beperkt) en de meeste vitamine supplementen (b12, ijzer, magnesium etc) eventueel aangevuld met creatine voor meer spiermassa
de rest(coenzymen, Q10, glutamines etc) is allemaal psychologisch en weggegooid gelddus niet nuttig
ben onlangs op 10 oktober naar sportcongres geweest in gent, 99% van de sporters heeft géén supplementen nodig bij een goede voeding, 1% heeft dat wel nodig en dan spreken we over topsporters bij wie het nut bewezen is
wat je evt kan gebruiken en wetenschappelijk bewezen zijn voor endurance of uithoudingssporten zijn bèta-alanine, caffeine, bicarbonaat(beperkt) en de meeste vitamine supplementen (b12, ijzer, magnesium etc) eventueel aangevuld met creatine voor meer spiermassa
de rest(coenzymen, Q10, glutamines etc) is allemaal psychologisch en weggegooid gelddus niet nuttig
-
BelAir_500
- Mountainbiker
-
Sunn Xtreme
- Expert
Post by Sunn Xtreme »
.......; op papier ja... wat ik zeg is niet begatief op jou bedoeltDOXX wrote:zorg gewoon voor een evenwichtig voedinspatroon met voldoende fruit(3 stuks/d) en min 300 gr verse groenten, aangevuld met voldoende water minstens 2l/d en vis, beperk vlees en alcohol, neem voldoende vezels in
in de praktijk zit je met een probleem als je daarin gelooft en behoorlijk veel sport als NIET-topsporter.
maw : tekst voor naievelingen.
ken gedreven wielertoeristen genoeg, die nog nooit een wielerwedstrijd hebben gereden maar gewoon veel km malen, en die zaten voor ze met supplementatie begonnen, dik in de problemen met tekorten en lage waarden (die al even nefast zijn dan een tekort)
Dan heb ik het nog niet eens over degenen die wedstrijden rijden bij e juniors, elite z/contract of andere en intensief/ vrij veel bijtrainen om hun fysieke paraatheid hoog genoeg te houden..
ik wil geen afbreuk doen... maar op zulke congressen weet men vaak amper waarover men het heeft, laat staan met ECHTE DEGELIJKE bewijzen bovenkomen.
Nog erger is, dat men ook een duidelijke notitie maakt van welke groepen men dat getest heeft....zelden gaat men testen uitvoeren bij fervente sporters, maar wel heel vaak bij janneke en mieke die om een brood rijden bij manier van spreken.
Ken best enkele bekendere professoren en sportartsen die diep in de sportmiddens zitten geworteld, en die lachen eens met zulke rapporten.
Zij noemen zelfs de meeste van zulke congressen nutteloos en tijdverspilling, omdat er maar zeer zelden met concreet materiaal bovenkomt.
en ook :
... iemand die 150-200km de week rijd op een rustig tempo, heeft een mindere nood aan supplementatie, maar uiteindelijk zal ook deze persoon op een bepaald moment verplicht moeten supplementeren.
dat zal minder vaak voorvallen dan iemand die intensiever en een deel meer km's maalt, maar met de voeding alleen komt hij er niet meer.
vergeten ze ook vaak : onze huidige voeding is een aanzienlijk pak armer aan mineralen, dan pakweg 10 jaar tot 15 jaar terug.
niet enkel het vele spuitwerk, maar ook de manipulatie van de voeding die al jarenlang bezig is, veramt net de voeding.
resultaat manipulatie = meer productie, maar helaas is de voeding armer aan mineralen etc...
men moet EERST wel bekijken, hoeveel je sport, en hoe ook.
eenmaal een tijd bezig, herbekijk je de zaken en kijk je naar je noden.
ook een bloedanalyse bij EEN SPORTARTS is raadzaam, ter controle.
waarom een sportarts?
bij lage waarden gaat een doorsnee arts zeer snel zeggen : tis allemaal in orde....terwijl dat niet het geval is
zolang die daar geen - teken zit voorstaan, is voor hem alles goed....terwijl lage waarden al even erg zijn als een tekort.
een degelijk sportarts, zal je zeker wijzen op lage waarden en overleggen ivm tijdelijke supplementatie.
ik weet dat zulke dingen die gezegd worden door begeleiders en mensen die op het terrein ermee te maken hebben, vaak worden weggelachen door de witteboorden vanop congressen, wegens - lees - "ondergeschoold en incompitent voetvolk dat maar wat uitkraamt."
Tot grote ergenis zelfs.....
vaak hebben ook die mensen, vaak helemaal geen binding met sport, of de mensen die diep en dagelijks in de sportwereld actief zijn.