op jou vraag....Silverbol wrote:Nou uit persoonlijke ervaring weet ik toch dat er merken zijn van supplementen die wel degelijk extra helpen en nee dit zat niet in mijn kopje . Je moet ze alleen juist gebruiken en het is een hulp middel net zoals doping je mag spuiten wat je wilt als je niet traint gebeurd er juist niks.
Dus als er nog mensen zijn met nuttige info en een bijdrage willen leveren hoor ik het graag.
bedoel je met supplementen specifiek mineralen als supplement, of bv de shake producten etc.. of de combinatie van beide?
want tussen die vormen van supplement is een enorm verschil.
om de 8 a 12 weken (voor fervente en veeleisende fietsers) bijvoorbeeld te checken via bloedanalyses :
foliumzuur, b 12, ijzer, magnesium, calium, etc....
bv nuttig 2 a 3x per jaar extra :
multi vitamine complex
verder :
bv combinatie voeding en supplementatie :
foliumzuur, b12 en ijzer (extra met regelmaat), eiwitshakes, enkele malen per jaar multivitamine complex, aminozuren.
verder veel groenten en fruit, voor antioxidantrijke voeding vooral felgekleurde groenten (spinazie, spruiten, paprikas, tomaten,....)
dat geheel maakt dat je verbetert EN vlotter recupereert... en uiteraard gepast trainen
dus geen 1x in de week fietsen en dan in het weekend ineens 3-4u op een stuk...dan krijg je het tegengestelde (blokkeren)