Ik heb sinds gisteren vernomen dat mijn rechterbeen iets korter is dan mijn linkse been... Ik was naar het SPM in Deurne gegaan ivm blijvende klachten van een scheenbeenvlies ontsteking. Na een botscan zijn ze tot de conclusie gekomen dat mijn rechterbeen dus wat korter is dan mijn linkerbeen. Het juiste verschil weet ik morgen pas (Heb vandaag een scan laten doen om het juist te laten meten).
Ik draag in het dagelijkse leven steunzolen en ook voor te lopen. Dat laatste mag ik spijtig genoeg een hele tijd niet meer doen.
Voor te mountainbiken daarentegen draag ik nooit steunzolen... Ik vond destijds geen ene schoen waar ze fatsoenlijk inpasten zonder 5 maten te groot te gaan...
Zijn er andere oplossingen die het beenlengte verschil compenseren tijdens het fietsen? Wat raden jullie aan?
Grtz Michiel
Verschil in beenlengte
Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
- Rikki
- Mountainbiker
Daar ik veel last had van lage rugpijn heb ik een blokje tussen mijn spd-plaatje en mijn schoen geplaatst. (ik heb wel een beenlengte verschil van 2cm) Steunzolen met een verhoging, verhogen meestal enkel de hiel en aangezien de klikpedalen onder de bal van je voet geplaatst zijn bieden die meestal geen oplossing bij het lengteverschil tijdens het fietsen.
Indien je geen last hebt van je beenlengte verschil zou ik wel niet zomaar beginnen te experimenteren.
Grtz
Indien je geen last hebt van je beenlengte verschil zou ik wel niet zomaar beginnen te experimenteren.
Grtz
beenlengte verschil
Mijn rechterbeen is 19 mm korter dan het linker.
In mijn fietsschoenen liggen steunzolen die één deel van dat verschil opvangen namelijk een kleine 10 mm de rest wordt door de rug opgevangen.
De sportsteunzolen laat ik maken bij Herman Faes in Diest.
Ze zijn van goede kwaliteit en gaan zeer lang mee.
In mijn fietsschoenen liggen steunzolen die één deel van dat verschil opvangen namelijk een kleine 10 mm de rest wordt door de rug opgevangen.
De sportsteunzolen laat ik maken bij Herman Faes in Diest.
Ze zijn van goede kwaliteit en gaan zeer lang mee.
Dàt komt dan nog wel.Michilio wrote:Ja... Last is veel gezegd. Door dat beenlengte verschil had ik een foute manier van lopen en heb ik die scheenbeenvlies ontsteking gekregen. Tijdens het fietsen merk ik het wel dat mijn rechterbeen iets korter is maar echt last heb ik er niet van..
Ik rechts 4mm korter + voet 4mm korter (samen 8 mm). Opgevangen door 2 specialized zooltjes -1 èn plaatje rechts staat eigenlijk helemaal vanachter....
Is het verschil tussen links en rechts ècht groot, werk dan met verschillende schoenmaten....
- Fons Moors
- Mountainbiker
- Location: E-MTB LEVO - Merida Big7 - Merida Ninety-Nine Merida O-Nine
Post by Fons Moors »
Je kan zo zien met een halve oog dat mijn linker been te kort is.
Is niet erg hoor.
Mijn rechter been is even kort
Is niet erg hoor.
Mijn rechter been is even kort
-
Sunn Xtreme
- Expert
Post by Sunn Xtreme »
het verschil is niet alleen in de benen.
bv :
de benen vershillen 4 mm van elkaar... na meten zou het verschil bv 12 mm zijn.
hoe kan dat dan???? want de beenlengte is 4mm verschil. Vanwaar komt dan de rest?
de beenlengte kompenseert in eerste plaats op uw bekken.
laat het nu net daar zijn dat ze zogenaamde beenlengtes gaan opmeten (voet tot bekkenhoogte L + R) en zo op 12 mm uitkomen.
wat is er aan de hand?
de bekken staan ook niet mooi gepositioneert.
bv een val of ongeluk kan de oorzaak zijn dat het bekken wat scheef / getorst staat.
als je dan dat volledig doortrekt op uw staande positie en naar de grond, heb je een zogenaamd groter beenverschil.... terwijl DAT NIET het geval is...reeel is dat maar 4mm.
een correctie in de positie van het bekken, kan de 8 mm verschil verwerken / wegwerken.
bv us bekken staan maar 2 mm scheef.... uitgemeten naar de grond kom je snel uit op 6 tot 8 mm verschil op een beenlengte.
oorzaak van het fictieve verschil : negatieve stand bekken.
dus als iemand tegen jou zegt dat je bv 20 mm verschil hebt, kan dat na een bekkencorrectie evengoed 'maar' 12 mm zijn.
als die persoon zich orienteert op 20mm verschil..zit je met een probleem : je lichaam gaat compenseren in de andere richting, en dus niet zonder gevaar voor pezen, kraakbeen en gewrichten.
eerst een bekkencorrectie laten doen en dan opmeten naar het verschil , is in feite het verstandigste, VOOR je zolen gaat laten maken.
om maar te zeggen, dat de vaak opgegeven verschillen nogal afwijken van de werkelijke waarden die er zouden zijn na een juiste positionering van het bekken. en je andere ellende kan besparen
(als tip bedoelt uiteraard)
bv :
de benen vershillen 4 mm van elkaar... na meten zou het verschil bv 12 mm zijn.
hoe kan dat dan???? want de beenlengte is 4mm verschil. Vanwaar komt dan de rest?
de beenlengte kompenseert in eerste plaats op uw bekken.
laat het nu net daar zijn dat ze zogenaamde beenlengtes gaan opmeten (voet tot bekkenhoogte L + R) en zo op 12 mm uitkomen.
wat is er aan de hand?
de bekken staan ook niet mooi gepositioneert.
bv een val of ongeluk kan de oorzaak zijn dat het bekken wat scheef / getorst staat.
als je dan dat volledig doortrekt op uw staande positie en naar de grond, heb je een zogenaamd groter beenverschil.... terwijl DAT NIET het geval is...reeel is dat maar 4mm.
een correctie in de positie van het bekken, kan de 8 mm verschil verwerken / wegwerken.
bv us bekken staan maar 2 mm scheef.... uitgemeten naar de grond kom je snel uit op 6 tot 8 mm verschil op een beenlengte.
oorzaak van het fictieve verschil : negatieve stand bekken.
dus als iemand tegen jou zegt dat je bv 20 mm verschil hebt, kan dat na een bekkencorrectie evengoed 'maar' 12 mm zijn.
als die persoon zich orienteert op 20mm verschil..zit je met een probleem : je lichaam gaat compenseren in de andere richting, en dus niet zonder gevaar voor pezen, kraakbeen en gewrichten.
eerst een bekkencorrectie laten doen en dan opmeten naar het verschil , is in feite het verstandigste, VOOR je zolen gaat laten maken.
om maar te zeggen, dat de vaak opgegeven verschillen nogal afwijken van de werkelijke waarden die er zouden zijn na een juiste positionering van het bekken. en je andere ellende kan besparen
(als tip bedoelt uiteraard)