Garantiegeval Cube

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Edwin133
Mountainbiker

Garantiegeval Cube

Post by Edwin133 »

Beste,

Vorige week is tijdens het trainen op de baan mijn pad vanachter door gebroken. Zonder schakelen of weet ik wat nog. Met een gelukje kunnen recht blijven maar de ravage is enorm.

Derailleur is in wiel geslagen en wiel is losgekomen. Rem schijf 90° geplooid, kader binnenin zwaar beschadigd, wiel geraakt en den derailleur ziet er niet fris meer uit. Het padje is op zijn zwakste plek (ter hoogte van bevestigingsbout) door gebroken.

Daar mijn Cube (Reaction) pas 3 maand oud is ben ik naar mijn lbs gegaan om dit probleem aan te kaarten en achter de garantie te horen.
Eerst vertelde hij me dat dit aan mij lag [-X en later vertelde hij dat dit geen constructiefout was maar een mechanisch defect :-? .
Nu, volgens mij zijn mechanische onderdelen draaiend of bewegend.
Toen ik een voorbeeld vroeg van constructiefout zei hij kaderbreuk.
Op het padje staat de stempel van Cube,welk een vast onderdeel is aan de kader, en dit heeft een breuk gekregen.

Hij zei me dat het daar stopte. Was hier niet mee opgezet en heb mail gestuurd naar Benelux verdeler van Cube in Brakel. Wacht nog op antwoord, zoniet even(2 uur rijden) tot ginder gaan.

Kan iemand mij wat raad geven of ervaringen hier mee ivm garantie en dergelijke? Op dit moment is "garantie" voor mij niet meer dan "gebakken lucht"!
Ben hier totaal niet mee opgezet en laat het hier ook niet bij.

Alvast bedankt,

Edwin
Mister No Chaïn
Mountainbiker

Post by Mister No Chaïn »

Betwijfel dat je hier ooit garantie voor gaat krijgen.
Fiets doet het 3 maand perfect en dan plots derailleur in wiel, klinkt niet echt overtuigend natuurlijk. Enige plausibele verklaring is dat u derailleur/pat een trek heeft gekregen en naar binnen stond waardoor de derailleur in aanraking gekomen is met u wiel en er zo ingesleurd.
Edwin133
Mountainbiker

Post by Edwin133 »

Klopt maar is hetzelfde geval als kaderbreuk. Die werkt ook eerst perfect waarna hij breekt. Dus is dit vergelijkbaar toch?!
Mister No Chaïn
Mountainbiker

Post by Mister No Chaïn »

Edwin133 wrote:Klopt maar is hetzelfde geval als kaderbreuk. Die werkt ook eerst perfect waarna hij breekt. Dus is dit vergelijkbaar toch?!
Het is vergelijkbaar en ook weer niet, de vraag is wat was er eerst? Dat je derailleur in je wiel vloog of dat je pat brak? Dat je pat breekt zonder iets in de buurt is quasi onmogelijk, er moet een aanleiding tot zijn. Een serieuze hapering in de ketting, vaste led, slecht afstelling, pat geplooid, ...
Welke versnelling reed je achteraan?
Edwin133
Mountainbiker

Post by Edwin133 »

Het op één na zwaarste. Heb daarvoor niet geschakeld en ook niets aan de aandrijving van de ketting gevoeld. Kwam als donderslag bij open hemel.
De afstelling ligt niet bij mij maar aan de mechanieker. Das natuurlijk de vraag welke het eerst was, daar heb je gelijk in.
Heb spijtig genoeg gene camera op derailleur hangen om dit na te zien.
Dus raadsel. Het pad is gebroken en das een feit.
Mountainbiker
Location: Trek Elite 9.8 '04-'05-'07-'09/Trek 8500/Cannondale Flash carbon 29'er/KTM 27,5"/Specialized Epic

Post by »

Is het een demonteerbare pat?Dan zullen ze in garantie een pat toestaan :oops: ....,maar geen kader denk ik.Das zoals je stuur zou afbreken en je tegen de grond gaat.De schade die hieruit voortkomt zullen ze bijg een enkel merk onder garantie nemen.Daar kan je dus ook geen verhaal mee halen.Als het echter een pat uit één stuk met het frame is,is er imo zeker discussie mogelijk.
Edwin133
Mountainbiker

Post by Edwin133 »

Het is inderdaad een demonteerbare pat. Een pat kreeg ik van de lbs ook maar een stukje van 10 euro, daar ben ik ni veel mee verder geholpen.... :(
Vind het vooral erg, bij aankoop liggen zwaaien met de garantie en als puntje bij paaltje komt handjes af houden.
De term "klant is koning" is allang passé.... [-X
Old Skool
Mountainbiker
Location: Geconverteerde oude citybike (RIP) / Speci Rockhopper Disc / Salsa El Mariachi (29'er rigid mudbike)

Post by Old Skool »

been there, done that

op een pad krijg je geen garantie:

die steken ze der specifiek op als zwak punt om te breken als der bv een tank in je wiel draait, of je met je derailleur aan een steen hapert. Door te breken zou het het frame van schade behoeden.
locust
Mountainbiker

Post by locust »

niet dat ik twijfel aan u verhaal maar een pad breek niet zomaar. Dat is gemaakt om te breken als het nodig is dus als er kracht wordt opgezet. Het is een onderdeel net om te vermijden dat u frame kapot zou gaan.

Waarom brak het nu?
Moeilijk te zeggen, mijn vermoeden is dat het in een eerdere crash al verbogen is geweest en schade heeft opgelopen en nu pas volledig is doorgescheurd (het is alu dus dat kan langzaam verder scheuren).
Heb je de laatste maanden problemen gehad met versnellingen?

Is dit garantie?
tja, van de pad. Een onderdeel dat breekt is in garantie, al de rest wat uit dit oorspronkelijke haperen voorkomt wordt niet gedekt. Hoe bewijs je ook welke schade hierdoor onstaan is en wat er mogelijk door andere zaken reeds beschadigd was (met een MTB kan vanalles gebeuren).
En eigenlijk twijfel ik zelfs of ze eigenlijk die pad hadden moeten vervangen in garantie, dat is gemaakt om gemakkelijk te breken en er is weinig mogelijkheid bij zo'n onderdeel om te bewijzen dat het misbruikt is.

Bekijk het ook van de andere kant: leveranciers en fietsenmakers kunnen allerlei vreemde claims krijgen en moeten zich indekken tegen misbruik. Bij een crash zal vaak de pad breken en dan is het gemakkelijk om te zeggen dat "De pad de crash heeft veroorzaakt". En opnieuw: ik twijfel niet aan u verhaal, wat ge hier post zal wel kloppen. Ik hoop voor u dat ze u vergoeden maar ik zou er mij al op voorbereiden dat het bij een gratis pad gaat blijven.
geronimov
Mountainbiker

Post by geronimov »

hey!

ik ga hier geen technische uitspraken doen over jouw geval, daarvoor heb ikzelf te weinig technische kennis...

maar ik heb wel ervaring met de cube-garantie...
ik kocht onlangs een ltd-pro...nu had ik er mn voorwiel moeten uitnemen en per ongeluk aan de remhendel getrokken, gevolg, remblokjes zaten dicht en kreeg wiel er niet in...die remblokjes terug opengeduwd maar mn rem werkte niet als voorheen...naar de lbs gegaan...hij de rem ontlucht maar kreeg het niet goed, heb onmiddelijk een volledig nieuwe voorremset gekregen (in garantie), was hem wel 2 weken kwijt maar heeft me geen cent gekost...(blijkbaar iets met de pistons was het probleem)

hopelijk geraakt het bij jou ook opgelost!

grtz
Post Reply