TT's en beginners...

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
shaft
Mountainbiker

TT's en beginners...

Post by shaft »

Hey iedereen,

Na het rijden van enkele vaste routes wil ik wel eens beginnen aan de TT's maar zit nog met een vraag.
Zijn er bepaalde afspraken of gewentes bij het rijden van deze tochten naar beginners VS de meer ervaren mtbers?
bv op een singletrack kan ik mij voorstellen dat het als meer ervaren en getrainde mtber wel best ambetant kan zijn om achter een beginneling als ik te hangen die enkele km's/h trager de berg op kruipen... Is het op zo plaatsen de gewente dat degene die achter rijd dan vraagt om te passeren of word dat verondersteld van de tragere vooraan dat die degene achterhem laat passeren?? nog afspraken die je moet weten??

grtzz Jeroen.
Sandcrawler
Mountainbiker
Location: Ne Witte En Ne Zwarte Met Zonder Versnellingen En Nen Blauwe Mej Volwassen Wielen

Post by Sandcrawler »

Een hekel punt.
Hier zijn geen afspraken over,'t gaat 'm vooral over wederzijds respect.
Als je merkt dat je in de weg rijdt,dan maak je plaats zodra je kunt.
Echter zijn er mannen die ni zolang kunnen wachten en u dan beginnen uitmaken en in de kant duwen. :lol: Graptje hé.
Er zullen altijd wel ongeduldigen zijn,maar in't algemeen wordt er door de achterligger wel aangegeven dat hij voorbij wil.
Ik roep meestal langs welke kant ik(of wij)wil(len) passeren.En normaal krijg je er dan nog een bedankje voor.
zwolle
Mountainbiker
Location: scott scale RC , specialized epic expert , zanatta z88

Post by zwolle »

ge komt soms ambetante mannen tegen zenne

die schelden al eens , maar dan ik roep gewoon iets grof terug en dan rijden ze snel verder (best voor hun ook :wink: )

maar ik ga uit van de regel: zij die willen inhalen zijn beter in het fietsen, dus dan moeten deze personen maar zelf het moeilijkste trajekt kiezen

dus gewoon blijven verder rijden en van niet aan trekken (allee als je ze kan doorlaten dan ook wel doen he')
jaro
Mountainbiker

Post by jaro »

nico van wunsel wrote:
zij die willen inhalen zijn beter in het fietsen, dus dan moeten deze personen maar zelf het moeilijkste trajekt kiezen
Goed gezegd, dat is inderdaad de ongeschreven wet.
Sandcrawler
Mountainbiker
Location: Ne Witte En Ne Zwarte Met Zonder Versnellingen En Nen Blauwe Mej Volwassen Wielen

Post by Sandcrawler »

Proficiat Nico en Jaro,
Ik praat over wederzijds respect (DAT is de ongeschreven wet)
Wij vragen jullie niet om uit te wijken naar't onberijdbare slechte pad,
een beetje opzijschuiven is meestal al voldoende(waar't mogelijk is),zodat wij op't slechtste stuk voorbij kunnen.
Alvast bedankt om volgende keer een beetje plaats te maken.
zwolle
Mountainbiker

Post by zwolle »

en jullie snelheidsmaniakkan alvast bedankt om volgende keer beetje

geduldiger ,vriendelijker en hoffelijker te zijn.

begrijp me niet verkeerd he' ik steekl er ook redelijk veel

voorbij hoor maar ben niet zo fanatiek :wink:
jaro
Mountainbiker

Post by jaro »

Nu kan ik efkes niet goed volgen.

Er werd hier alleen gezegd dat de rappe mannen het moeilijkste trajekt moeten kiezen en de mindere het gemakkelijkste, wat is daar mis mee.

Daarbij meestal steek ik zelf voorbij en niet omgekeerd en zal ik altijd wachten tot er mogelijkheid is, altijd verwittigen met " ik kom links (rechts)", dankjewel zeggen en steeds het moeilijkste pad zelf gebruiken.
Dat doe ik al jaar en dag zo en zal ik ook blijven doen.

Of begrijp ik die proficiat verkeerd ?
letsgetloose
Mountainbiker

Post by letsgetloose »

Ikzelf ben ook ne beginner en al 2 tt's meegereje, ik kijk af en toe is achter mij of er geen snelle manne afkome, zoja dan ga ik zoveel mogelijk opzij en laat die paseren. Zelfde me als ik naar ne singletrack afsla of als'k gevalle ben vr op ne bergske te rijde. Als'k gevalle ben ga ik meestal ook direct opzij en laat ik de rest door en ga ik dan even te voet de berg op.
Eigenlijk wijst da zen eige allemaal wel uit, en ikzelf heb nog niemand tegegekome die mij verwijte of lastig werd omda'k ni direct opzij ging :-)
zwolle
Mountainbiker

Post by zwolle »

jonaske_12 wrote:Ikzelf ben ook ne beginner en al 2 tt's meegereje, ik kijk af en toe is achter mij of er geen snelle manne afkome, zoja dan ga ik zoveel mogelijk opzij en laat die paseren. Zelfde me als ik naar ne singletrack afsla of als'k gevalle ben vr op ne bergske te rijde. Als'k gevalle ben ga ik meestal ook direct opzij en laat ik de rest door en ga ik dan even te voet de berg op.
Eigenlijk wijst da zen eige allemaal wel uit, en ikzelf heb nog niemand tegegekome die mij verwijte of lastig werd omda'k ni direct opzij ging :-)
veel achteruitkijken bij een tt is ook niet de oplossing , je zou maar eens tegen boom rijden zo :lol:

neen ik vind gewoon waat het kan wees hoffelijk en laat ze door , waar het niet kan : pech voor hen dan moeten ze maar even wachten.

en de toertochten hier in de kempen kunnen soms zeer druk zijn hoor dus is het soms wachten geblazen, en als er een paar tussen zitten met klein lontje (letterlijk en figuurlijk) word er soms wel eens over ent weer geroepen

mijn motto : wil je zeer snel rijden en heb je geen geduld rijd dan mee in een wedstrijd ipv op een tt
shaft
Mountainbiker

Post by shaft »

owké, merci voor de antwoorden, kzal mij is aan enen wagen en we zien wel hoe het loopt (fietst :lol: ).

grtzzz
Post Reply