Pijnlijke spieren

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
pvandebe
Mountainbiker

Post by pvandebe »

rollemol wrote: Ga eens naar een goede sportkinesist en laat die u is een paar goede oefeningen geven die noodzakelijk zijn om de spieren die zwaar belast worden bij het fietsen te stretchen + een paar simpele oefeningen om bepaalde spiergroepen sterker te maken .
Deze persoon zal dan toezien dat ge uw oefeningen goed uitvoert , indien ge ze niet op een goede manier of de verkeerde oefeningen gaat doen zou dit wel is het tegenovergestelde effect kunnen hebben ! En ga na een maand nog eens terug voor controle zo dat de kinesist nog eens kan zien dat je de oefeningen goed uitvoert . Dit kan inderdaad veel blessureleed voorkomen .
't Probleem is een goeie te vinden....Ken er wel ne goeie in 't Waasland, heeft me van veel leed afgeholpen....
Simp
Mountainbiker

Post by Simp »

doctor wrote:Sunn,
ik moet u volledig bijtreden in uw antwoorden.
Stretchen is 100% nodig voor iemand die serieus aan sport doet.
Het geeft zelfs nog veel meer voordelen gelijk je opsomt. Maar vooral het geeft de sporter de kans om met meestal ééntonige trainingen zijn andere spieren te gebruikenen zodoende algemeen te versterken.
Neem daar de andere voordelen die ge reeds opsomde en een verstandig sporter weet wat te doen.
Voor de zogenaamde wetenschappelijke studies die meestal worden gedaan mag men (moet men) bijna zeker geen rekening houden. De meeste studies worden gedaan door profesoren die alles behalve neutraal zijn. Herinner de profesor die op het nieuws kwam met het verhaal voor de anti-stralings chip vooor op de gsm toestellen.
Of top of de bill de zogezegde studies van profesor Hespel van Leuven naar supplementen ea. Deze profesor doet niets dan zogezegde formules verkopen aan supplementenfabricanten met als ondersteuning zijn (zelfgemaakte) studies.
Zeeeeer neutraal.
Dus hou geen rekening met zulks, maar zelf proberen, bv. stretchen geeft iedere sporter reeds resultaat binnen de 6 weken. Met dagelijks +/- 10 minuten inspanning.
De frustratie tegenover Hespel zit precies wel hoog. Nochtans heeft hij een pak atleten die hij adviseert qua voeding die absolute wereldtop zijn. Niet slecht voor een "kwakzalver", zoals je hem noemt.

Ivm stretching: iedereen reageert daar anders op. Je hebt ook stretching en stretching. De oefeningen die de meesten kennen zijn meestal statische. Die zijn zeker niet slecht, maar bv in de atletiek worden de laatste jaren steeds meer dynamische stretchoefeningen gedaan. Persoonlijk zou ik die aanraden, gezien die specifieker zijn voor wielrennen/mountainbiken en gezien ze dikwijls ook nog eens de 'core strength' verbeteren, iets wat bij de meeste fietsers eigenlijk dramatisch is. Voorbeelden genoeg als je op google zoekt naar 'dynamic stretching'
Vos in de bossen
Mountainbiker

Post by Vos in de bossen »

En in het begin "de vrienden van de club" willen volgen is meestal geen goede idée...beter de eerste 5 km samen, dan laat ze verder lopen, en houd je aan je eigen tempo, zo kom je nooit zonder "benzien" na 40 km...ik bol meestal solo op TT's omdat ik te traag rijdt, en ik wil niet de anderen op me laten wachten, iedereen het zijn, den ene kan snel, den andere niet, dus wees jezelf in het begin, en ooit zal het lukken om den vrienden voorbij te steken :wink:
saiko
Test team

Post by saiko »

gij traag ?
Laatst waren we met u mee en hadden we toch bena 20 gemiddeld.
Als ik uwe leeftijd heb wil ik dat ook nog kunnen!!
Ik denk niet dat er veel zijn die het u nadoen.
Dickie
Mountainbiker

Post by Dickie »

Gewoon instinct volgen imo...
Dieren zie je stretchen na slaap- of rustperiodes maar niet na een inspanning.
Niet beter stretchen voor een inspanning dan er na?
Enfin daar voel ik me toch beter bij...Vroeger nog getennist en stretchte altijd vóór het sporten.
Vos in de bossen
Mountainbiker

saiko wrote:gij traag ?
Laatst waren we met u mee en hadden we toch bena 20 gemiddeld.
Als ik uwe leeftijd heb wil ik dat ook nog kunnen!!
Ik denk niet dat er veel zijn die het u nadoen.
Als ik dat kan, kan iedereen het, en het is zo, de 20 km gem waren ongewoon hoog voor me, maar het was geen TT van 70 km hé...gisteren heb ik de Jarvis aan ' t station gezien, met vrouw en kinderen ( hij is papa geworden en zijn vrouw mama :-D van een zoontje :wink:
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

rollemol wrote:
coldstein wrote:Doe het maar eens, je voelt wel degelijk het verschil. Ik heb die bevindingen van dat onderzoek vorig jaar ook helemaal gelezen. Ik vind het gevaarlijk om zo iets te publiceren.
Let wel op de regels van het stretchen. Zoek op internet goede oefeningen en ga nooit te ver. Pijn is altijd verkeerd en de houding is belangrijk om kwetsuren, spieren maar ook gewrichten en ruggegraat, door het stretchen te voorkomen. Je kan best niet te lang wachten met stretchen. Direct na de inspanning als de spieren nog warm zijn. Als je regelmatig stretcht zal je ook veel soepeler worden en bijv verder kunnen bukken met gestrekte benen.
Lets stretch!!
Internet ,internet , internet ?
Ga eens naar een goede sportkinesist en laat die u is een paar goede oefeningen geven die noodzakelijk zijn om de spieren die zwaar belast worden bij het fietsen te stretchen + een paar simpele oefeningen om bepaalde spiergroepen sterker te maken .
Deze persoon zal dan toezien dat ge uw oefeningen goed uitvoert , indien ge ze niet op een goede manier of de verkeerde oefeningen gaat doen zou dit wel is het tegenovergestelde effect kunnen hebben ! En ga na een maand nog eens terug voor controle zo dat de kinesist nog eens kan zien dat je de oefeningen goed uitvoert . Dit kan inderdaad veel blessureleed voorkomen .
of nog beter : een rugschool !!!

dat is vaak uitgebaat door een kinesist die naast zijn gewoonlijke werken, de mensen op afspraak een programma geeft en je alles erg goed aanleert. je moet diverse keren komen, opdat hij je alles goed kan aanleren.
Vaak heeft die een klein zaaltje bij zijn praktijk waar je de zaken moet aanleren.
Op deze plaats zit je beter dan bij een doorsnee kinesist die vaak te weinig tijd erin wil steken, en vaak een te beperkt stretchprogramma geeft..... en 'programma' is dan vaak enkel een begrip, geeneens letterlijk een programma.
Verder kom je hier helaas ook niet veel verder dan bankliggen en hij wat bezig je benen op te rekken.... niet de juiste weg voor u dus.

de rugschool eens informeren :wink:
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

Dickie wrote:Gewoon instinct volgen imo...
Dieren zie je stretchen na slaap- of rustperiodes maar niet na een inspanning.
Niet beter stretchen voor een inspanning dan er na?
Enfin daar voel ik me toch beter bij...Vroeger nog getennist en stretchte altijd vóór het sporten.
dieren zal je dan ook nooit zien sporten :wink:
In principe is sport een ongewone vorm van beweging, vaak een (te) hoog belaste vorm van beweging.
dus die vergelijking gaat echt niet op.

ervoor is inderdaad ook goed, maar na een inspanning is het zeker zo belangrijk, en niet wachten tot de dag of week erna.
letsgetloose
Mountainbiker

Post by letsgetloose »

Ok mensen bedankt voor de commentaar alvast! Ik ga maar eens beginnen met stretchen achter ik gereden heb, en idd zoals iemand al zei: Gewoon mijn eigen tempo rijden tijdens TT's en de collega's maar laten rijden, der zal wel ne moment kome da'k ze bijhoudt of misschien zelfs voorbijsteek zeker :lol:
Vos in de bossen
Mountainbiker

jonaske_12 wrote:Ok mensen bedankt voor de commentaar alvast! Ik ga maar eens beginnen met stretchen achter ik gereden heb, en idd zoals iemand al zei: Gewoon mijn eigen tempo rijden tijdens TT's en de collega's maar laten rijden, der zal wel ne moment kome da'k ze bijhoudt of misschien zelfs voorbijsteek zeker :lol:
Als je me ooit voorbij kunt steken, ben je zover :-D
Post Reply