Meenemen MTB naar buitenland

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
Post Reply
Hopper
Mountainbiker

Meenemen MTB naar buitenland

Post by Hopper »

Hallo iedereen,

We vertrekken binnenkort op reis voor een week naar Frankrijk en daarna nog een week Oostenrijk.
Ik heb na lang zeuren de echtgenote zover gekregen om erin toe te stemmen om de MTB mee te pakken (hebben nl. 4 kinderen dus die vereisen wel het nodige toezicht...).
Raden jullie aan om de fiets (op fietsdrager) af te dekken (met een licht zeil) of gewoon zonder bedekking mee te pakken? Ik zou dit dan vooral doen om de fiets niet te veel bloot te stellen aan nieuwsgierige blikken of grijpgrage handen bv bij het stoppen om te eten.
Hoe doen jullie dit meestal? Tips?

Alvast bedankt voor goede raad!
pnobels
Mountainbiker

Post by pnobels »

Nikske afdekken... Dat vliegt er toch af :-)
Ik blijf tijdens het eten altijd in de buurt van de wagen. Neem een ketting of stalen kabel met slot mee. Die kan je dan in je verblijf gebruiken om je fiets vast te maken aan verwarming of dergelijke. Eventueel kun je daar ook je fiets mee beveiligen op je fietsdrager. Zadelpen kun je er af nemen. Steek er desnoods een kurk in de plaats...
Lux
Mountainbiker
Location: Trek Y22 (=gepensioneerd) , Sintesi Bazooka, Remedy 8

Post by Lux »

Hallo daar,

idd, zorg dat je steeds visueel contact heb met je MTB en sluit alles af, er zijn altijd wel nieuwsgierigen (zou ik ook zijn...) . Ben zelf net terug van de Ventoux en op drukke parkings moet je dubbel opletten!

Have fun,
Herder Alex²
Mountainbiker
Location: Specialized FSR Epic Comp 2007 - Fatboy Expert 2015 - Camber FSR Comp 2017

Post by Herder Alex² »

Wél afdekken. Wat ze niet zien, lokt dieven ook niet aan. Er bestaan stevige fietshoezen. Vooral campers gebruiken die. Google eens op Fiamma (mss ook Omnistor).
Beny
Mountainbiker

Post by Beny »

een fietshoes houd redelijk tegen
je gaat opmerkelijk meerverbruik hebben

je fiets op een parking stevig vastmaken met een goed slot
maar tijdens het rijden wel verwijderen daar anders het slot je bike kan beschadigen
Willy D
Mountainbiker

Post by Willy D »

wij sleuren al ettelijke jaren een stel mtb's mee, bovenop een vouwwagen. De fietsen hangen met enkele eenvoudig sloten aan elkaar vast, we houden de wagen en kar wel continu in de gaten. Altijd op de kleinste versnelling (moest men de velo dan toch van de kar krijgen, ze gaan de eerste meters niet rap opschieten :wink: )

belangrijk is wel dat, zoals Beny aanhaalt, ge een slot zo moet vastmaken (of er af halen) dat het geen schade aan de fiets of wagen toebrengt
laurens_XT
Mountainbiker

Post by laurens_XT »

ik haal hem uit elkaar en steek hem in de wagen,
stuur en wielen zijn gemakkelijk weer vast te zetten.
en zelf in wagen dek ik hem af.
davy
Mountainbiker

Post by davy »

laurens_XT wrote:ik haal hem uit elkaar en steek hem in de wagen,
stuur en wielen zijn gemakkelijk weer vast te zetten.
en zelf in wagen dek ik hem af.
Ja dat heb ik dit jaar ook gedaan maar ik heb slechts 2 kids en geen 4.

Ik zou die in jou geval gewoon op het fietsrek plaatsen.

Gewoon extra slotje en geen uren pauzeren.

zoek het niet laat je bike geen uren alleen s'nachts op een parking hé.

maar eigenlijk we zitten hier te posten is die man al niet vertrokken op reis ondertussen.....?
Hopper
Mountainbiker

Post by Hopper »

Juist terug uit verlof. De fietsen zijn uiteindelijk zonder afdekking meegeweest. Vlak voor het vertrek wel een licht zeildoek overgedaan maar dan bleek eigenlijk wel dat enkel nog de lichten van de fietsdrager zichtbaar waren. Zonder zeil zie je nog altijd de achterlichten van de auto en ook het derde stoplicht... en aangezien we 's nachts zijn vertrokken vond ik het toch veiliger om dan maar geen afdekking te gebruiken. Ik heb wel jullie raad opgevolgd (niet te lang alleen laten, slot gebruiken bij stoppen en dit terug verwijderen bij het rijden). Alles is perfect gegaan en geen problemen gehad. Bedankt voor jullie raadgevingen.
Post Reply