Cristalp 2OO9

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
Watje
Mountainbiker

Post by Watje »

d@Mit wrote:Die technische controle is dus wel "stressen". Ik weet dat mijn fiets perfect in orde is maar toch vinden die mannen wel iets om te zeggen dat het niet helemaal perfect is. Ik heb mijn fiets gisteren laten controleren bij een lokale bikeshop, dit was gewoon om te lachen. Hij checkte enkel of mijn remblokken niet versleten waren en of er spel stond op mijn wielen ... dat was dus alles. De controle in Sion was vele grondiger maar die mocht ik voorbij, ze checkte enkel nogmaals mijn remblokken. Mijn ketting was volgens hem nieuw, dit is helemaal niet het geval. En van NoTubes had hij nog nooit gehoord, volgens hem stonden mijn banden veel te plat. Hij volgde altijd de raad van Schwalbe en duwt 3 bar minimum in zijn banden ... die technische controle is dus gewoon klote.
Hetzelfde verhaal hier. Iedereen verwacht een serieuze controle en wat blijkt, de fietsenmaker staat meer naar je kader te loeren dan de eigenlijke controle uit te voeren. Ondertussen kwamen er opmerkingen in de trand van : "tiens, ik ken dat merk niet" of "uwen demper staat veel te hard" en de beste van al "uw banden staan te plat".

Persoonlijk had ik meer "mountainbike" verwacht. Ik vond persoonlijk dat het eerste deel van de race quasi niets technisch had en dat op de zeldzame singletracks het "aanschuiven" was als er een "technisch stukje" was. Veel volk die de hindernissen te voet nam, alhoewel deze perfect bereidbaar waren.
Indien de GRC onder andere (weers)omstandigheden gereden wordt, is het een ander paar mouwen.

Ik ben blij dat ik hem uitgereden heb en zal zeker nog meedoen. Een andere voorbereiding zal m'n tijd wel wat doen zakken (hoop ik)

Wat me wel opviel is dat bij de mindere goden (waaronder mezelf) de sfeer opperbest is tijdens de dag. 'k Heb met redelijk veel mensen gepraat en iedereen die de GRC al eens had gereden, had wel advies voor de débutanten. Hoe de sfeer bij de koerskonijnen was kan ik niet zeggen, maar wat m'n maten aan de aankomst allemaal hebben gezien, bleek toch minder fraai.

En dan nog het geval Veris Wim... 1000X chapeau. Nog maar ongeveer een jaar Mtb-en en dan dit doen. Doe zo voort Wim...
Peter IV
Mountainbiker

Post by Peter IV »

Ik blijf het heerlijk vinden om elk jaar de cristalp-verhalen te lezen. Proficiat aan allen die hem gedaan hebben.
saiko
Test team

Post by saiko »

nee de bikecontrole stelde niet veel voor.
ik was zelfs de afdek kap van mijn leftynaaf vergeten in de auto.
Dat hebben ze niet eens gemerkt...

De sfeer zat er in in mijn groep ook zeer goed in. Zelfs van fiets gewisseld met enkele deelnemers om verschillen te kunnen merken op verschillende soorten terrein...
Materiaal werd gewoon uitgedeeld als iemand een kappotte band had ofzo.
Iedereen zat gewoon met iedereen te praten. Ik was echt blij dat ik zowel frans als engels kon en een beetje duits verstaan.

Wat ik ook wel tof vond waren de kinderen langs de kant van de weg. Op een bepaald moment kreeg ik telefoon en stond ik stil om te bellen op een stukje uphill. Ineens kwam een groepje kinden (8-9 jaar) vragen of ze mij MOCHTEN aan de gang duwen. Ik vond dat totaal niet erg :lol:
egidius
Mountainbiker
Location: cube attention [magura edition,fournales fork]; rockrider 8.1 ; merckx koersfiets

Post by egidius »

als de controle op fietsen niet zo streng is...
zou het dan haalbaar zijn om bv met een cube attention aan de start te komen
of is een fully het absolute minimum?
LuckyIron
Mountainbiker

Post by LuckyIron »

egidius wrote:als de controle op fietsen niet zo streng is...
zou het dan haalbaar zijn om bv met een cube attention aan de start te komen
of is een fully het absolute minimum?
waarom zou een cube attention niet mogen? als hij maar in orde is.

een fully is zeker geen minimum.
Watje
Mountainbiker

Post by Watje »

egidius wrote:of is een fully het absolute minimum?
Bij mij heeft een lange tijd een Nederlander met een Groovy gereden. Geen vering, volledig hard (like in the old days :wink: ), de enige luxe die die jong zich gepermitteerd had was een Rohloff naaf. Verder gewoon katoenen broek en t-shirt aan, een paar versleten sneakers en i.p.v. klikpedalen, lekker ouderwetse toe-clips.
d@Mit
Mountainbiker

Post by d@Mit »

Vwela, wijle zijn terug uit Zwitserland. Na zaterdag nog één dag genoten van het mooie weer en de locatie. We logeerden in Verbier, ik kan dit enkel aanbevelen aan mensen die plannen hebben voor de toekomst. In Verbier is er voldoende "beweging", veel cafés en restaurants. 's Avonds viel het echter compleet stil, wat ik vooral een voordeel vond zodat je nachtrust niet werd verstoord.

Zaterdag zelf dan ... het weer was voor mij perfect. Bewolkt en niet te koud of te warm, de eerste beklimmingen gingen vlot. Ik heb steeds met de rem op gereden. We hadden de eerste klim op donderdag verkend. We wisten dus dat deze een perfecte loper was en ideaal was om warm te fietsen. De volgende stukken "vlogen" voorbij zonder echt diep te gaan, we hadden telkens 1,5 à 2u voorsprong op de tijdslimieten. De tijdspoorten bezorgden ons dus niet echt problemen, ik zou me er dus niet te veel van aantrekken in de toekomst. Halfweg de klim naar La Veillle was het vat echter af. Op 25km heb ik praktisch 4u gewandeld en gefietst ... aanleiding was de plotse warmte op de klim naar Eison en te weinig gegeten. Analyse achteraf bleek dat ik slechts 1,5 balisto's en een Isostar koekje gegeten heb, voor een marathon als deze natuurlijk veel te weinig. Na de Pas de Lona (aan de twee bevoorradingen veel cola gedronken) ging het terug iets beter. Mijn eindtijd is een beetje beschamend, zeker als ik zie hoe vlot het onderweg ging. Mijn gevoel is echter super want ik durf wel eens het koppeke laten hangen en nu heb ik wel doorgebeten.

@ Watje; Zou het kunnen dat jij je fiets hebt laten controleren in Verbier bij Jet of zoiets. Dan hadden we dezelfde paljas aan d'hand.
@ Roger; Ik heb u blijkbaar net gemist bij de aankomst. Mijn madame heeft u gezien. Proficiat in ieder geval.
roger
Mountainbiker

Post by roger »

d@Mit wrote:Vwela, wijle zijn terug uit Zwitserland. Na zaterdag nog één dag genoten van het mooie weer en de locatie. We logeerden in Verbier, ik kan dit enkel aanbevelen aan mensen die plannen hebben voor de toekomst. In Verbier is er voldoende "beweging", veel cafés en restaurants. 's Avonds viel het echter compleet stil, wat ik vooral een voordeel vond zodat je nachtrust niet werd verstoord.

Zaterdag zelf dan ... het weer was voor mij perfect. Bewolkt en niet te koud of te warm, de eerste beklimmingen gingen vlot. Ik heb steeds met de rem op gereden. We hadden de eerste klim op donderdag verkend. We wisten dus dat deze een perfecte loper was en ideaal was om warm te fietsen. De volgende stukken "vlogen" voorbij zonder echt diep te gaan, we hadden telkens 1,5 à 2u voorsprong op de tijdslimieten. De tijdspoorten bezorgden ons dus niet echt problemen, ik zou me er dus niet te veel van aantrekken in de toekomst. Halfweg de klim naar La Veillle was het vat echter af. Op 25km heb ik praktisch 4u gewandeld en gefietst ... aanleiding was de plotse warmte op de klim naar Eison en te weinig gegeten. Analyse achteraf bleek dat ik slechts 1,5 balisto's en een Isostar koekje gegeten heb, voor een marathon als deze natuurlijk veel te weinig. Na de Pas de Lona (aan de twee bevoorradingen veel cola gedronken) ging het terug iets beter. Mijn eindtijd is een beetje beschamend, zeker als ik zie hoe vlot het onderweg ging. Mijn gevoel is echter super want ik durf wel eens het koppeke laten hangen en nu heb ik wel doorgebeten.

@ Watje; Zou het kunnen dat jij je fiets hebt laten controleren in Verbier bij Jet of zoiets. Dan hadden we dezelfde paljas aan d'hand.
@ Roger; Ik heb u blijkbaar net gemist bij de aankomst. Mijn madame heeft u gezien. Proficiat in ieder geval.
Ja dat stuk van Eison naar La veille is ook voor mij altijd een calvarie tocht.Toch gaat dat daar niet steil omhoog,zou dit eens willen rijden buiten wedstrijd vanaf Eison.
Je madame ken ik niet,maar als zij mij nog herkend dan zal ik er nog fris uitgezien hebben.
Die kleine is toch maar niks en als je dan de gemiddelden bekijkt dan liggen die lager op de 70 dan op de 130.Maar goed, ik heb het deze keer rustig aangedaan en er dan ook meer van genoten.
Watje
Mountainbiker

Post by Watje »

d@Mit wrote:
Yep da is hem. Wij logeerden er recht tegenover. La Golletaz. OPGEPAST voor zij die een gastenkamer zoeken voor volgend jaar. Ga zeker daar NIET !!!! Echte afzetterij
d@Mit
Mountainbiker

Post by d@Mit »

Watje wrote:
d@Mit wrote:
Yep da is hem. Wij logeerden er recht tegenover. La Golletaz. OPGEPAST voor zij die een gastenkamer zoeken voor volgend jaar. Ga zeker daar NIET !!!! Echte afzetterij
Ik zag op de lijst iemand staan met een Turner, ik las in je profiel dat je met een Turner rijdt, zo vaak kom je dit merk niet tegen op een marathon. Wij zaten iets verder in hotel Alba. Verbier is duur, we hadden een appartement en betaalden quasi even veel voor 6 nachten als in Oostenrijk voor 10 nachten. Alternatieven zijn er niet echt, Zwitserland is over het algemeen vrij duur en ik wilde overnachten in de startplaats. Vorig jaar in Frankrijk sliepen we "maar" een tiental km van de start, in de bergen was dit snel een klein uurtje rijden met de auto. Ik zou ook niet graag 's morgens met de bus naar Verbier rijden of 's avonds terug ... na zo'n marathonneke nog eens in een bus stappen, da's pas een prestatie. Om te zwijgen van de manier waarop de fietsen vervoerd werden, ik heb eens een snelle blik geworpen in de aanhangwagen van de bus, dat was niets voor mij geweest.
Post Reply