Hierbij uitnodiging voor de 2de editie van de MTB-VTT Kokejane op 30 augustus 2009.
Taalgrensoverschrijdend parcours door velden en bossen van Steenkerque, Graty, Silly enz waarbij de "on-road" stukken langs zodanig kleine en onbevolkte wegen lopen dat ook dit een waar plezier is.
Vorige editie werd gereden door 400 - achteraf zeer tevreden - bikers.
Afstanden: 45 of 60 km
Starten kan tsn 8 en 11 (of na 11 zonder bevoorradinggarantie)
30-08-09 Herne
Een bangelijke tocht gereden? Of juist niet! De bevoorrading of bepijling die ondermaats was. Laat het je collega bikers weten!
- MaC'Red
- Mountainbiker
vorig jaar ook hier komen biken en hier het verslagje ervan
MaC'Red
31 / 08 / 2008 - TT te Herne / Kokejane
Vandaag de laatste dag van de vakantie, allez voor de jongeren onder ons toch want ik hoef nog 2 weken te werken voor ik in verlof ga. Vandaag reden we naar Kokejane dat tussen Herne en Edingen ligt en het zal dus een TT worden dat flirt met de taalgrens. Bij de inschrijvingen nog Jo, Werner en Lander gezien van de Mountain Challengers, wij gaan inschrijven en voor 3€ de man en een drankbonneke voor achteraf waren we klaar voor de rit.
Het kwik reikte al tegen de 18° op dit uur want het zou een warme dag moeten worden, de eerste deel was een lichte helling op de steenweg ( op het fietspad uiteraard ) en dan een eerste bospassage. Na een korte singletrail doken we het Rijstbos is voor een tijdje, slingeren tussen de bomen op smalle boswegels maakten het plaatje al goed, met enkele veldbaantjes ertussen doken we een ander boske in waar we dan toch wat modder hadden gevonden waar je soms al makkelijk naast kon rijden wat niet van die boomstammen kon gezegd worden.
Over de kleine omgewaaide bomen konden we overwippen maar voor de andere was het wel even afstappen. Met enkele stroken asfalt op licht hellende stukken bereikten we snel de eerste bevoorrading na 15 km, siroop van munt, citroen en grenadine moest worden aangelengd met water vooraleer we konden drinken.
Verder stukken banaan en sinaasappel en cent wafers lagen klaar om gegeten te worden, ze hadden blijkbaar niet zo'n opkomst verwacht want ze zaten snel door de voorraad heen. Hier was tevens de eerste splitsing van de afstanden, de kleine toer naar rechts en wij voor de lange afstand naar links de oude treinbedding op naar Rebeque.
Op het eerste zicht herkende ik het hier niet maar het begon me wel te dagen dat we hier al hadden vertoefd met de TT van Edingen ( Le Gadouzienne ) dat vertrekt aan het zwembad. Dit was dus een lange singletrail waar we een eindje verder dan in een meer bosrijke omgeving verder mochten volgen, hier was het ook meteen een stuk modderiger met enig gevloek voor en achter ons.
Wij hadden momenteel ook niet de geschikte achterband om door de modder te rijden maar we raakten er toch door zonder sakkeren. Eens van de lange singletrail af ging het weer licht hellend va de straat naar één of ander dorpke waar we even fijner moesten schakelen voor een steiler klimmeke, even verder dan rechtsaf voor een andere singletrail.
Een spoor tussen en door het lange gras leidde ons tot boven waar we tegen het einde een stukje van 10% kregen voor we weer mochten afdalen op de weg. Ook mochten we weer voor flandriën spelen daar ze ons over een lange kasseistrook stuurden die zeker nie vlak was, het klimmen ging me net zoals vorige week in Houffalize goed af waardoor ik er soms tijdens het klimmen de pees oplegde.
Koen kon vandaag redelijk goed volgen zei hij wat mede ook kwam doordat hij afgelopen woensdag en vrijdag ook een toerke had gereden in de buurt. Menige vedwegels en asfalt stroken verdwenen onder onze dikke noppenbanden, tevens ook wat de tijd genomen om wat van de toch wel zeer rustige streek te genieten, als je rust zoekt dan ben hier zeker op het goede adres.
We hadden het genoegen om via de molentjes van een wandelpad over het weiland van de koeien te rijden, langs een klein bedevaartsoord te rijden ( Petit Lourdes ) en ons een weg te banen tussen de maïs. Tevens een lange singletrail waar het hotsen en botsen was door de putten en geulen maar tegelijkertijd was het ook opletten dat we niet links of rechts in de prikkeldraad hingen waar tevens elektriciteit opstond.
Ook terug van die molentjes tussendoor en dan nog een stukje langs een ander maïsveld voor we terug op de straat uitkwamen. Enkele 100den meters verder doken we dan terug het bos in om wat te spelen, singletrails waar ge soms de boven de grond liggende gladde boomwortels moest slalommen, korte klims en een lange afdaling waar ge de remmen kon testen en dan weer een klimmeke om het bos weer uit te rijden.
Hier was dan de tweede bevoorrading gevestigd met hetzelfde qua drank en spijs als op de eerste en vriendelijk volk om ons te bedienen. Vanaf hier hadden we nog een 18 km voor de boeg langs Marq met stroken dat we ook met de TT van Edingen hebben gereden, het zwaarste deel hadden we gehad en via enkele velden en asfaltstroken reden we terug naar Kokejane waar we deze ochtend waren gestart.
De conclusie
De cijfers
58.69 km / 19.82 avs / 47.30 max / 25 ° gemiddeld / 490 hm's
Het Parcours
Een pooi traject over de taalgrens met dorpjes als Graty, Horrues, Rebeq en Marq, een zeer rustige streek trouwens. Vele veldbanen en enkele mooie en technische singletrails waar ge uit uw doppen moest kijken.
Technische moeilijkheidsgraad
2 / 5 : Geen al te moeilijk parcours maar toch steeds opletten voor de diepe sporen bij singletrails.
Bepijling
3 / 5 , De bepijling was redelijk goed maar toch beter iets meer opvallende pijlen gebruiken dan wit. Wel geen enkel pijlke gemist, verwittigingen bij oversteken en bij splitsingen
Natuur
Vooral veel veldbanen en passages door het Rijstbos en het Bois de Enghien waar het ook zeer tof is.
Bevoorrading
3 / 5 , Goed georganiseerd en alles wat ge nodig had was voorhanden, Sinaasappels, bananen, cent wafers, wafels en verschillende soorten siroop om met water te verdunnen.
MaC'Red
Hallo Koeneman - vertrek is voorzien op het kaatsplein van Kokejane: exact adres voor je GPS is Stwg naar Asse 47a te 1540 Herne.
Helaas kunnen we er nog geen douches voorzien - wel wordt er een bike wash opgesteld.
Ik kan je verzekeren dat het parcours op meerdere plekken om de vingers bij af te likken is - met lange passages (telkens 5 tot 10km) door de bossen Bois d'Enghien en Bois de Silly! Ook de aansluitingsveldwegen tussen die 2 bossen zijn schitterend zodat je eigenlijk tssn kilometerpaal 18 en 35 nauwelijks asfalt zal zien
Ik weet niet of je de streek een beetje kent, maar langs de wegen van Steenkerque, Graty, Silly en andere kleine boerplaatsjes is het zelfs "on road" onwezenlijk desolaat...
De 60 km route zal uiteindelijk uitkomen op iets meer dan 62 km - een kwestie van je mentaal te kunnen voor te bereiden
en eigenlijk gewoon 2 kilometer langer plezier!
De groeten, en als je nog meer informatie nodig hebt dan laat je het wel horen zeker?
Koen
Helaas kunnen we er nog geen douches voorzien - wel wordt er een bike wash opgesteld.
Ik kan je verzekeren dat het parcours op meerdere plekken om de vingers bij af te likken is - met lange passages (telkens 5 tot 10km) door de bossen Bois d'Enghien en Bois de Silly! Ook de aansluitingsveldwegen tussen die 2 bossen zijn schitterend zodat je eigenlijk tssn kilometerpaal 18 en 35 nauwelijks asfalt zal zien
Ik weet niet of je de streek een beetje kent, maar langs de wegen van Steenkerque, Graty, Silly en andere kleine boerplaatsjes is het zelfs "on road" onwezenlijk desolaat...
De 60 km route zal uiteindelijk uitkomen op iets meer dan 62 km - een kwestie van je mentaal te kunnen voor te bereiden
De groeten, en als je nog meer informatie nodig hebt dan laat je het wel horen zeker?
Koen
60 km route:
Exacte afstand: 62,3 km
Hoogtemeters: 746 hm
% offroad: 60%
44 km route:
Exacte afstand: 43,7 km
Hoogtemeters: 423 hm
% offroad: 51%
Uiteraard raden we de 60 km route aan!
De 44 km route heeft 1 bospassage van ongeveer 2,5 km - de 60 km route heeft meerdere lange bospassages van totaal ong. 15km...
Groeten,
Koen
Exacte afstand: 62,3 km
Hoogtemeters: 746 hm
% offroad: 60%
44 km route:
Exacte afstand: 43,7 km
Hoogtemeters: 423 hm
% offroad: 51%
Uiteraard raden we de 60 km route aan!
De 44 km route heeft 1 bospassage van ongeveer 2,5 km - de 60 km route heeft meerdere lange bospassages van totaal ong. 15km...
Groeten,
Koen
Last edited by koenbb on Wed 26 Aug 2009 12:52, edited 1 time in total.
- laagvlieger
- Mountainbiker
Post by laagvlieger »
@Koenbb zijn er douches voorzien? Normaal komen we af,als ik met werk wat opschiet.