Bloso-route Averbode?

Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
Biker Zjé
Mountainbiker

Post by Biker Zjé »

Hakkes wrote:Vandaag de TT in westmeerbeek gereden, op een gegeven moment in de buurt van averbode ben ik tijdens een afdaling een blauw pijltje tegen gekomen. Weet iemand dat dit op de weefberg of rode berg was, daar was ook die lange en steile bekliming.
Dit was op de Weefberg.
De vaste route doet een andere iets minder steile klim die parallel loopt met deze die we in de TT van Westmeerbeek gedaan hebben.
Hans78
Mountainbiker

Post by Hans78 »

Biker Zjé wrote:
Hakkes wrote:Vandaag de TT in westmeerbeek gereden, op een gegeven moment in de buurt van averbode ben ik tijdens een afdaling een blauw pijltje tegen gekomen. Weet iemand dat dit op de weefberg of rode berg was, daar was ook die lange en steile bekliming.
Dit was op de Weefberg.
De vaste route doet een andere iets minder steile klim die parallel loopt met deze die we in de TT van Westmeerbeek gedaan hebben.
Vertrekt de beklimming langs de Langestraat of de Boonstraat, dan kan ik mijn trainingsparcour langs die kant een beetje uitbreiden.
Biker Zjé
Mountainbiker

Post by Biker Zjé »

Hakkes wrote:
Biker Zjé wrote:
Dit was op de Weefberg.
Vertrekt de beklimming langs de Langestraat of de Boonstraat, dan kan ik mijn trainingsparcour langs die kant een beetje uitbreiden.
Deze twee steile klimmen liggen beide langs de Boonstraat.
Tip : neem vanaf het speelbos dicht aan de abdij de vaste route. Je komt dan terecht op de eerste (minst) steile klim. Boven ga je links om even verder schuin links bergaf te rijden. 10 Meter voor deze afdaling ligt de andere (steilste en vorige zondag bereden) klim.
Hans78
Mountainbiker

Post by Hans78 »

@Biker Zjé,

Merci, kan ik eens proberen daar naar boven te fietsen
BramDR
Mountainbiker
Location: niner air 9 raw, cannondale taurine, ridley noah team, Ridley helium, wtp justice, scott voltage v

Post by BramDR »

een aanrader om morgen te rijden?
jakke2k
Mountainbiker

Post by jakke2k »

Gisteren nog eens daar gaan rijden. Daar waar het vroeger een parcours was dat goed berijdbaar bleef, ook bij slecht weer, is dit nu toch wel veranderd. Als je vertrekt aan de abdij, de steenweg bent overgestoken en terug het bos in gaat, krijg je een klim voorgeschoteld. Deze is nu herschapen in een modderpoel, evenals het stuk vals plat/plat boven door boswerkzaamheden. Het is daar momenteel zwoegen geblazen. We waren van plan om de lus 2 keer te doen, maar na 1 rondje was het meeste vet al van de soep.
Jammer maar noodzakelijk zeker. Het is alleen te hopen dat het bos niet veranderd in een modderpoel zoals in Herselt, maar dat zal de toekomst dan wel uitwijzen.
TREK-ker
Mountainbiker

Post by TREK-ker »

Zaterdag 02/05 deze even proberen te rijden samen met mijn echtgenote. Het traject gaat zeer veel over verharde wegen met toch hier en daar een leuk stukje over onverhard.
Er zijn wel wat problemen met de bewegwijzering. Als je de baan Zichem - Averbode moet oversteken bijvoorbeeld, is het bordje aan de andere zijde van de straat eentje dat kan gedraaid worden. Hierdoor wordt je steevast de verkeerde richting uitgestuurd. Wij hebben zelf geprobeerd het terug juist te hangen, maar dit giong niet zo evident.

Verder kom je op een stukje uit net voorbij al die vijvers waar enkele hun week-end huisjes staan hebben. Verderop splitst het weggeltje en staat er geen bord, dus gokken welke richting het uitgaat, om verderop vast te stellen dat je nog goed zit.. :-)

Eenmaal aan de overweg aangekomen wordt je twee richtingen uitgestuurd... eentje naar rechts wat erop lijkt dat je de klim naast de wijngaard op moet, en de andere stuurt jhe de overweg over. Aan de andere zijde van de overweg staat er dan weer niks, tenzij in de andere rijrichting wordt je langs de spoorlijn meegstuurd.
Wij zijn dus maar beginnen klimmen om bovenaan vast te moeten stellen dat er daar geen verdere signalistaie aanwezig was... enkel enkele bordjes van wandelpaden. We zijn dus maar naar links afgedraaid en zijn via de schotelantennes terug naar beneden gefietst. Van hieruit gewoon terug naar averbode via het gewone fietspad en een beetje ontgoocheld in de signalisatie van dit anders toch wel mooie parcours.
:(
Elmor
Mountainbiker

Post by Elmor »

Ik heb vandaag deze rit gereden en idd, op een gegeven moment staat er een bord dat je naar 2 richtingen stuurt :-?

Na enige tijd te hebben getwijfeld, ben ik naar links gereden, zo kom je op een lang stuk langs het water, met tamelijk wat stenen. Later blijkt, dat wanneer je deze weg kiest, je op de splitsing voor de lange route hebt gekozen. En je bezig bent aan de lus Scherpenheuvel.

Wanneer je toch liever de korte lus, enkel Averbode rijdt, moet je aan het bord met de befaamde 2 pijlen naar rechts rijden. Neem niet de stijle klim, maar ga over de sporen rechts, zo kom je in het centrum van Testelt, waar je terug over de nodige bordjes beschikt.

Nu over het parcour :P

Het is een fijne omgeving, met idd tamelijk wat asfaltwegen.
Niet tegenstaand je toch kan genieten van enkele stevige klimmetjes en leuke afdalingen. Technisch geen hoogstaand avontuur, maar zoals reeds aangehaald, fijne rit voor zowel de beginnende als de gevorderde MTB'er.

Kortom, een aanrader, zeker met droog weer, alleen jammer voor enkele verloren pijltjes waardoor het soms wel ff zoeken is naar het juiste pad.
FCG
Mountainbiker

GPS track

Post by FCG »

Hallo,

Ik ben afkomstig van de kust, maar kom regelmatig eens langs in de buurt van Averbode. (vakantie huisje in Veerle-Laakdal).

Geeft er iemand van jullie geen GPS track beschikbaar van de Routes in de streek. Bv. vertrek uit Averbode, maar dan met een paar mooie stukken bij (niet enkel de Bloso route).

Mvg,

Danny
duvel tim
Mountainbiker

Post by duvel tim »

mail me maar even, ik heb er wel een paar op men pc staan.
Een paar die vertrekken in Veerle (waar ik woon) en een paar die vertrekken in Hulshout, Westmeerbeek en Westerlo.

grtz
tim
Post Reply