had mijn dag niet helemaal. Korte klimmen gingen wel maar op de lange moest ik mijn maat toch voor laten gaan. Ging hij er op mijn eigenste fiets vandoor(Had hem er een geleend). Toch raar had de afgelopen weken veel bergop gedaan: vaste routes meersen en landgraaf(nl), 2 x skiberg en eergisteren in opitter. Maar och ja, een slechte generale is een goede finale: vertrek dadelijk naar oostenrijk.
Tocht opzich was niet verkeerd. pijlen weinig moeite gehad, bevoorrading was goed, afstand 40 21.5 gem op het eind ging het wel weer qua conditie.
16/08/09 OPOETEREN
Een bangelijke tocht gereden? Of juist niet! De bevoorrading of bepijling die ondermaats was. Laat het je collega bikers weten!
- Bruce Wayne
- Mountainbiker
- biketastic
- Mountainbiker
Post by biketastic »
Idem hier wel uiteindelijk de 75 gekozen ipv de 100. ko.
bevoorradingen
speelde misschien mee in mijn dip. geen krachtvoer.
Limburgs mooiste, Shimano Fietschallenge ook duurder dan 3,5€ zijn 1000x beter qua organisatie.
bepijling 90 percent ok, ik ging ook rechtdoor in de afdaling
11€ (zoveel moest ik betalen) is een bom geld voor niks speciaal, misschien te weinig sponsors?
bevoorradingen
Limburgs mooiste, Shimano Fietschallenge ook duurder dan 3,5€ zijn 1000x beter qua organisatie.
bepijling 90 percent ok, ik ging ook rechtdoor in de afdaling
11€ (zoveel moest ik betalen) is een bom geld voor niks speciaal, misschien te weinig sponsors?
- StrammerMax
- Mountainbiker
- Location: Minerva Starlite & Trek Fuel EX9 werd gestolen & Turner Flux & Lapièrre Zesty 514
Papegaai gespot in het Oeterdal!
Post by StrammerMax »
Om 9.15 u vertrokken met de bedoeling de 75 km te rijden. Omdat het de eerste keer was dat ik deze toer reed wist ik niet waar ik me kon aan verwachten, buiten wat ik er over gelezen had. Ik zie altijd wat op tegen deelname aan tochten die veel bikers trekken, omdat ik aan de trage kant ben en op singletracks is het niet altijd evident om plaats te maken voor snelleren. Daarom was het voor mij al een hele geruststelling dat iedereen redelijk uit mekaar reed, het eigenlijk niet druk was onderweg en er plekken genoeg waren met paden die breed genoeg waren om te kunnen voorsteken. Bij momenten waren er wel lange eentonige paden, maar er was genoeg afwisseling met bospaden, tracks, paden door de heide en zandwegen. Het rijden ging eigenlijk vrij vlot en ik zat de hele tijd in spanning wanneer die terrils gingen komen en wat ik me daar moest bij voorstellen!
Kwam dan toch de keuze "met" of "zonder" terrils. Toen ik daar stond te twijfelen kwam er een kleine jonge toe in het gezelschap van twee oudere bikers. Hij had een oranje kaartje aan z'n stuur hangen! Ge gaat me toch niet wijsmaken dat die jongen zo'n grote afstand rijdt, vroeg ik. Toch wel: 75 km, een gastje van 11 jaar! Ik heb het drietal nog diverse malen tegengekomen onderweg en ik kon ze verdomd niet volgen! Aan de derde bevoorrading heb ik aan één van die gasten gevraagd wat die jongen thuis zoal te eten kreeg (*) en wat hij zal presteren als hij 20 is! Voor zo'n gastje doe ik m'n helm af! Ze kozen resoluut voor de terrils!
Kwam daar ook rubber-12 toe die me had proberen in te halen, zoals nog op toertochten, en die wist me te overhalen de terrils toch maar eens te proberen. Er kwamen ook drie Nederlanders toe en één ervan vroeg wat terrils waren! We hebben geen antwoord gegeven, hij zou het immers spoedig weten! Ik heb ze geprobeerd, maar voor het grootste deel te voet, zowel naar boven als naar beneden!
Ik kan me niet permitteren van m'n nek te breken en m'n leeftijd als excuus gebruiken! Ik moest wel oppassen voor die enkele waaghalzen die toch naar beneden kwamen gestoven. De derde heb ik links laten liggen omdat ik gelezen had dat niemand daar op raakt.
Aan de tweede bevoorrading (na de terrils) was alleen nog water te bekomen, voor de rest alles opgegeten! De rubber was intussen al weer weg, dus weer alleen verder. Soms zag ik het trio met de kleine jongen en de twee bikers uit Turnhout die we ook aan de voet van de terrils gezien hadden en die even verder een platte band aan 't vervangen waren.
Voor of na de derde bevoorrading, ik weet het niet meer, had ik wel wat last op een technische singletrack met veel op en af, vele opstekende wortels en groeven in het pad. En die kleine ging daar zonder verpinken over!
Dan hoopte ik dat het bordje met de splitsing van de 75 km in zicht kwam, maar 't was de melding van een gevaarlijke afdaling die nog bleek mee te vallen. En de volgende splitsing was die tussen de 100 en de 115 km! Ik heb dat bordje voor de 75 km dus gewoonweg gemist, terwijl alle splitsingen toch degelijk werden aangekondigd! En ik had om 15.00 u in Weelde moeten zijn, dus dat ging ik nooit nog halen! Terugkeren zag ik niet zitten, dus dan maar voor de 100 km gegaan, vermoeid was ik niet en te laat zou ik toch al zijn! Vlak voor de vierde bevoorrading kwam ik het duo uit Turnhout weer tegen die krachtvoer aan het eten waren voor hun laatste stuk, niet wetend dat 200 m verder de bevoorrading stond! Ik vond het wel raar dat de vierde bevoorrading zo snel op de derde volgde. Goed van katoen gegeven waardoor ik bepaalde afslagen miste omdat ik de pijltjes niet goed of te laat zag hangen. En na 85 km stond ik ineens weer bij af! Enerzijds een meevaller, anderzijds had ik op het uitslagenblad van de club toch graag een 100 achter m'n naam hebben zien staan!
Met rubber nog een drankje, m'n auto gaan zoeken in één van de veldwegen (kon hem niet direct vinden), daarna een lekker warme douche en linea recta vertrokken. Ik was pas om 17.30 u in Weelde!
Maar daar was nog genoeg bevoorrading!
Ik heb me geamuseerd, de organisatie was goed, de bepijling misschien karig, maar over het algemeen toch duidelijk genoeg, het parcours was voor mij beter doenbaar dan ik gedacht had, de terrils buiten beschouwing gelaten. Voor de prijs van 11 euro hadden de bevoorradingen wel iets ruimer mogen zijn. Toch ferm als ge een traject van 100 km kunt uitstippelen bijna uitsluitend in de bossen!
(*) Veel verse groenten.
Kwam dan toch de keuze "met" of "zonder" terrils. Toen ik daar stond te twijfelen kwam er een kleine jonge toe in het gezelschap van twee oudere bikers. Hij had een oranje kaartje aan z'n stuur hangen! Ge gaat me toch niet wijsmaken dat die jongen zo'n grote afstand rijdt, vroeg ik. Toch wel: 75 km, een gastje van 11 jaar! Ik heb het drietal nog diverse malen tegengekomen onderweg en ik kon ze verdomd niet volgen! Aan de derde bevoorrading heb ik aan één van die gasten gevraagd wat die jongen thuis zoal te eten kreeg (*) en wat hij zal presteren als hij 20 is! Voor zo'n gastje doe ik m'n helm af! Ze kozen resoluut voor de terrils!
Kwam daar ook rubber-12 toe die me had proberen in te halen, zoals nog op toertochten, en die wist me te overhalen de terrils toch maar eens te proberen. Er kwamen ook drie Nederlanders toe en één ervan vroeg wat terrils waren! We hebben geen antwoord gegeven, hij zou het immers spoedig weten! Ik heb ze geprobeerd, maar voor het grootste deel te voet, zowel naar boven als naar beneden!
Aan de tweede bevoorrading (na de terrils) was alleen nog water te bekomen, voor de rest alles opgegeten! De rubber was intussen al weer weg, dus weer alleen verder. Soms zag ik het trio met de kleine jongen en de twee bikers uit Turnhout die we ook aan de voet van de terrils gezien hadden en die even verder een platte band aan 't vervangen waren.
Voor of na de derde bevoorrading, ik weet het niet meer, had ik wel wat last op een technische singletrack met veel op en af, vele opstekende wortels en groeven in het pad. En die kleine ging daar zonder verpinken over!
Dan hoopte ik dat het bordje met de splitsing van de 75 km in zicht kwam, maar 't was de melding van een gevaarlijke afdaling die nog bleek mee te vallen. En de volgende splitsing was die tussen de 100 en de 115 km! Ik heb dat bordje voor de 75 km dus gewoonweg gemist, terwijl alle splitsingen toch degelijk werden aangekondigd! En ik had om 15.00 u in Weelde moeten zijn, dus dat ging ik nooit nog halen! Terugkeren zag ik niet zitten, dus dan maar voor de 100 km gegaan, vermoeid was ik niet en te laat zou ik toch al zijn! Vlak voor de vierde bevoorrading kwam ik het duo uit Turnhout weer tegen die krachtvoer aan het eten waren voor hun laatste stuk, niet wetend dat 200 m verder de bevoorrading stond! Ik vond het wel raar dat de vierde bevoorrading zo snel op de derde volgde. Goed van katoen gegeven waardoor ik bepaalde afslagen miste omdat ik de pijltjes niet goed of te laat zag hangen. En na 85 km stond ik ineens weer bij af! Enerzijds een meevaller, anderzijds had ik op het uitslagenblad van de club toch graag een 100 achter m'n naam hebben zien staan!
Met rubber nog een drankje, m'n auto gaan zoeken in één van de veldwegen (kon hem niet direct vinden), daarna een lekker warme douche en linea recta vertrokken. Ik was pas om 17.30 u in Weelde!
Ik heb me geamuseerd, de organisatie was goed, de bepijling misschien karig, maar over het algemeen toch duidelijk genoeg, het parcours was voor mij beter doenbaar dan ik gedacht had, de terrils buiten beschouwing gelaten. Voor de prijs van 11 euro hadden de bevoorradingen wel iets ruimer mogen zijn. Toch ferm als ge een traject van 100 km kunt uitstippelen bijna uitsluitend in de bossen!
(*) Veel verse groenten.
Dan moet ge toch es wa meer in uw streek gaan fietsenMichaël wrote:Een zeer mooie tocht in de streek waarvan ik afkomstig ben. Ze hebben er de beste stukken uitgekozen.![]()
- Hanzel
- Mountainbiker
Ik hou toch een wrange smaak over van deze tocht en dit ligt niet aan het feit dat ik geen superdag had! Zo goed als al mijn frustraties zijn wel aanbod gekomen. Als het volgend weer mooi weer is en voor 5€ ben ik erbij, 11€ vind ik dit niet waard!
Toch wil ik mijn waardering uitspreken voor de groep van vrijwilligers die met plezier hier veel tijd insteken (en dat waren ze niet allemaal!).[/b]
Toch wil ik mijn waardering uitspreken voor de groep van vrijwilligers die met plezier hier veel tijd insteken (en dat waren ze niet allemaal!).[/b]
Bij een langere tocht is het toch niet abnormaal dat je een camelback meeneemt ?Spookvanhetbos wrote:Over het eten en drinken spreken: der zijn kerels die hun Camelback bijvullen met isotone drank, wat de bedoeling niet is.rubber-12 wrote:Om 9:45 vertrokken voor de 100 km
Voor : parcours, parkeerplaats genoeg, bewaakte fietsenstalling
tegen :
afstand : de 100 en 115 hebben 15 km te weinig gedaan. Lag blijkbaar aan een intern dispuut bij de organisatie waardoor er van uitpeilers gewisseld is op het laatste moment.![]()
bevoorrading : de tweede had niks meer te eten, hun drank was ook bijna op. De derde bevoorrading had genoeg maar daar zaten ze verschrikkelijk tegen hun goesting en waren ze aan het aftellen naar 14:00, dan gingen ze blijkbaar hun schup afkuisen.
Sorry hoor, maar dit kan niet voor 11 euro.
Uitpijling, eigenlijk geen problemen mee gehad. Wel zuinige plaatsing van pijltjes. Ik rij wel vlot door, maar ben geen racer. Zoals in een vorige post gemeld, in een afdaling serieus in de ankers gemoeten voor een slecht aangegeven 90° afslag naar links.
De conditie begint erop te trekken. De hele tijd goed kunnen doorgeven (behalve door een hongerdipje na de tweede bevoorrading). De eerste terril bijna opgeraakt, tot de balk in de bocht, neem ik toch wel de buitenkant zeker. Slippend achterwiel en gedaan. Ze zullen mij tot boven hebben horen vloeken.
Max helling : 32%, 596 hm.
Er reed een kereltje van een jaar of 11 de 75 km, chapeau. Die tufte flink door.
Over het eten, denken sommigen dat een restaurant is, ze vullen hun zakken met koekjes, en degenen die later vertrekken, die moeten maar mos en gras eten en ook braambessen, zo redeneren egoïsten eenmaal, als ik het maar heb...ik vul mijn camelback met water van thuis, drink wat bekertjes op de pitstop, en ik neem een drietal goedkoop suikerwafels van de Aldi mee, en een drietal gel van bij de bikeshop...voor in het geval vandat er niks meer te vreten is, wat vaak het geval is (of zeer vroeg vertrekken is ook een oplossing).
Dan vind ik het ook wel normaal dat je deze voor een langere afstand kan vullen met een beetje sportdrank als je daar zelf behoefte aan hebt ( spreek hier niet voor mijn eigen want ik had een drinkbus bij die ik ook wel graag met sportdrank vul op een langere afstand ! ) .
En een 15km minder op de 100 en de 115 km , sorry maar dit kan echt niet ! Zeg dit dan op voorhand dit had veel problemen voorkomen .
Nu hebben alle deelnemer aan de 100 of 115 km (misschien zelfs ook op de kleinere afstanden ? ) hun drinkbus of camelback nog gevuld aan de laatste bevoorrading voor de laatste 20km terwijl dit niet meer nodig was omdat we bijna binnen waren . Daar stonden ze allemaal dan aan de aankomst met een volle drinkbus terwijl er andere bikers die later gestart waren geen sportdrank meer hadden .
Of ge moet ne kleinere afstand doen zonder terril zodat je niet moe hoeft te worden en je dan toch toe komt met je kleine camelback .Tinman wrote:De eerste keer deze gereden. Vond het allemaal wat tegenvallen voor 11 euro. De 3e terril links laten liggen omdat ik toch al weet dat ik daar niet fietsend omhoog kom. Ik heb de 75km gedaan en dit waren ook excact 75km.