probleem afstellen voor derailleur

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Cuball
Mountainbiker

probleem afstellen voor derailleur

Post by Cuball »

Hallo,

Ik heb mij net een nieuwe fiets aangekocht een Trek 8000, nu hoorde ik tijdens het shakelen dat de kooi van mijn voor derailleur tegen de ketting aansleepte. Doe het zelver dat ik ben heb ik wat zitten spelen met de instellingen en daardoor was het natuurlijk volledig om zeep. Ik heb mijn fiets in nederland gekocht en zie het niet zitten om direct terug te rijden tot ginder voor het afstellen van een derailleur... Ik ben dan maar van nul af begonnen zoals er in de Trek handleiding te vinden staat.

Het afstellen van de derailleur op het kleinste blad lijkt in orde. Werkwijze: (achteraan groot blad, vooraan klein blad, kabel lossen van derailleur, draaien aan L vijsje totdat de kooi van de derailleur ongeveer tussen 0 - 2mm van de ketting zit, daarna plastiek moertje in de hendel aandraaien, dan terug de kabel vastmaken aan de derailleur.

Dit lijkt allemaal in orde, maar nu heb ik een probleem dat als ik mijn derailleur wil regelen voor het grootste tandwiel ik de kooi niet ver genoeg van de ketting krijg met het H vijsje. De kooi blijft slepen tegen de ketting, toch zeker als ik achteraan de ketting op de eerste 3 tandwieltjes leg.

Hoe kan ik de kooi nog verder laten opschuiven? Of wat doe ik juist verkeerd?

Moet alles zo afgesteld kunnen worden dat je bij elke mogelijk combinatie van tandwielen (voor en achter) nooit een gesleep van ketting op de kooi mag hebben?

Mijn voor derailleur is SLX, krankstel XT en achterderailleur XT met S-RAM 9 versnelling cassette.
bp001
Mountainbiker

afstellen voorderailleur

Post by bp001 »

Met de 2 vijsjes H en L stelt men eigenlijk de stop in van de derailleur tot waar hij niet verder mag, de rest regelt men met de kabelspanning aan de shifter.
wat U doet op Uw groot blad en het H vijsje is de maximale afstand instellen tot waar hij kan gaan. Je moet het vijsje uitdraaien en dan met de kabelspanning werken totdat hij verder gaat (opletten dat je je ketting er ook niet over trekt )
Cuball
Mountainbiker

Post by Cuball »

is het mogelijk om alle versnellingen sleepvrij te krijgen? Of wat is een goede grens om te weten of dat mijn derailleur goed afgesteld staat ?

Ook heb ik gemerkt dat tijdens het trappen de ketting soms eens wat dichter en soms wat verder van de kooi komt, misschien een kleine halve mm. Is dit normaal ?
Cuball
Mountainbiker

Re: afstellen voorderailleur

Post by Cuball »

bp001 wrote: wat U doet op Uw groot blad en het H vijsje is de maximale afstand instellen tot waar hij kan gaan. Je moet het vijsje uitdraaien en dan met de kabelspanning werken totdat hij verder gaat (opletten dat je je ketting er ook niet over trekt )
hey, ik heb net bovenstaande techniek uitgevoerd en mijn derailleur lijkt nu terug perfect te schakelen! Ik had de handleiding verkeerd begrepen en dacht dat je net zoals bij de L de derailleurkooi moest verzetten. Ik had niet begrepen dat je via de kabel spanning de H positie moet wijzigen.

thanks!
BramDR
Mountainbiker
Location: niner air 9 raw, cannondale taurine, ridley noah team, Ridley helium, wtp justice, scott voltage v

Post by BramDR »

ik snap het toch nog niet tegoei :oops: :oops: :oops:
pvandebe
Mountainbiker

Post by pvandebe »

Dus, als 'k het goed begrijp :

Eerst op kleinste blad voor èn met de kabel los met het L vijsje afregelen.

Dan kabel vastmaken en met het H vijsje neutraal naar grootste blad gaan. Indien niet ver genoeg dan kabel lossen en terug aanspannen...

Zoiets ?
King of the Hill
Mountainbiker

Post by King of the Hill »

BramDR
Mountainbiker
Location: niner air 9 raw, cannondale taurine, ridley noah team, Ridley helium, wtp justice, scott voltage v

Post by BramDR »

Da me l en h vijske lukt bij mij maar dan het afstellen dmv aan de kabel te draaien lukt me niet, hoe weet ik of ik naar links of rechts moet draaien?
Madeiros
Mountainbiker

Post by Madeiros »

Als de ketting niet goed op een kleinere versnelling gaat(dus op een groter tandwiel) moet je losser draaien dan trek je de kabel aan.
En andersom natuurlijk.
BramDR
Mountainbiker

Post by BramDR »

van 11 naar 32 schakelt hij goed, maar van 32 naar 11 durft hij er is ene overslaan ...
Post Reply