Hallo,
Ik heb mij net een nieuwe fiets aangekocht een Trek 8000, nu hoorde ik tijdens het shakelen dat de kooi van mijn voor derailleur tegen de ketting aansleepte. Doe het zelver dat ik ben heb ik wat zitten spelen met de instellingen en daardoor was het natuurlijk volledig om zeep. Ik heb mijn fiets in nederland gekocht en zie het niet zitten om direct terug te rijden tot ginder voor het afstellen van een derailleur... Ik ben dan maar van nul af begonnen zoals er in de Trek handleiding te vinden staat.
Het afstellen van de derailleur op het kleinste blad lijkt in orde. Werkwijze: (achteraan groot blad, vooraan klein blad, kabel lossen van derailleur, draaien aan L vijsje totdat de kooi van de derailleur ongeveer tussen 0 - 2mm van de ketting zit, daarna plastiek moertje in de hendel aandraaien, dan terug de kabel vastmaken aan de derailleur.
Dit lijkt allemaal in orde, maar nu heb ik een probleem dat als ik mijn derailleur wil regelen voor het grootste tandwiel ik de kooi niet ver genoeg van de ketting krijg met het H vijsje. De kooi blijft slepen tegen de ketting, toch zeker als ik achteraan de ketting op de eerste 3 tandwieltjes leg.
Hoe kan ik de kooi nog verder laten opschuiven? Of wat doe ik juist verkeerd?
Moet alles zo afgesteld kunnen worden dat je bij elke mogelijk combinatie van tandwielen (voor en achter) nooit een gesleep van ketting op de kooi mag hebben?
Mijn voor derailleur is SLX, krankstel XT en achterderailleur XT met S-RAM 9 versnelling cassette.
probleem afstellen voor derailleur
Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
afstellen voorderailleur
Met de 2 vijsjes H en L stelt men eigenlijk de stop in van de derailleur tot waar hij niet verder mag, de rest regelt men met de kabelspanning aan de shifter.
wat U doet op Uw groot blad en het H vijsje is de maximale afstand instellen tot waar hij kan gaan. Je moet het vijsje uitdraaien en dan met de kabelspanning werken totdat hij verder gaat (opletten dat je je ketting er ook niet over trekt )
wat U doet op Uw groot blad en het H vijsje is de maximale afstand instellen tot waar hij kan gaan. Je moet het vijsje uitdraaien en dan met de kabelspanning werken totdat hij verder gaat (opletten dat je je ketting er ook niet over trekt )
is het mogelijk om alle versnellingen sleepvrij te krijgen? Of wat is een goede grens om te weten of dat mijn derailleur goed afgesteld staat ?
Ook heb ik gemerkt dat tijdens het trappen de ketting soms eens wat dichter en soms wat verder van de kooi komt, misschien een kleine halve mm. Is dit normaal ?
Ook heb ik gemerkt dat tijdens het trappen de ketting soms eens wat dichter en soms wat verder van de kooi komt, misschien een kleine halve mm. Is dit normaal ?
Re: afstellen voorderailleur
hey, ik heb net bovenstaande techniek uitgevoerd en mijn derailleur lijkt nu terug perfect te schakelen! Ik had de handleiding verkeerd begrepen en dacht dat je net zoals bij de L de derailleurkooi moest verzetten. Ik had niet begrepen dat je via de kabel spanning de H positie moet wijzigen.bp001 wrote: wat U doet op Uw groot blad en het H vijsje is de maximale afstand instellen tot waar hij kan gaan. Je moet het vijsje uitdraaien en dan met de kabelspanning werken totdat hij verder gaat (opletten dat je je ketting er ook niet over trekt )
thanks!
- King of the Hill
- Mountainbiker