MTB in de buurt van Paliseul

Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
comp
Mountainbiker

Post by comp »

Pas een hele week gezeten, en ik moet zeggen dat het daar inderdaad prachtige routes zijn. Zoals eerder door anderen al aangegeven zeer relaxte routes, waarbij je enkel in de valleien in het noorden en zuiden wat grotere hoogteverschillen moet overwinnen, voor de rest ga je nergens veel meer dan 50 meter tegelijk stijgen/dalen omdat je op een plateau zit. Er zitten af en toe wel wat technische stukken in (vooral in groen en blauw van paliseul), maar al bij al vanuit sportief oogpunt toch vrij makkelijke routes.

De natuurpracht maakt dat echter meer dan goed: prachtige bossen (heel veel loofwoud!) geregeld afgewisseld met weidse panorama's, slechts zelden ga je iemand tegenkomen. Zelfs de meeste asfalt stukken zijn een lust om te rijden dankzij de natuur er omheen en het volledig ontbreken van auto's daar.

Wat betreft de routes zelf moeten dit zowat de best bepijlde routes zijn die ik al gereden heb, on-ardens perfect eigenlijk. In élk dorpje dat je passeert is dan bovendien nog eens een vitrine met daarin de overzichtskaart van zowel de mtb als wandelroutes, nog beter kan volgens mij niet.

Absolute aanraders: paliseul groen en blauw, maissin geel en rood en fays les veneurs geel (die je kan aansluiten op de 70 km van bouillon die een km verder passeert).

Iets minder maar nog altijd de moeite: paliseul geel en rood.

De routes van carlsbourg zijn goed om eens een keer te rijden, maar die zijn eigenlijk iets té vlak, wel weer mooie stukken bos.

En omdat beelden meer zeggen dan 1000 woorden:

Het mooiste stuk van de blauwe route van paliseul met véél keien en rotsen:
Image

Het meest technische stuk dat je zal tegenkomen (pad loopt van het midden van de foto naar rechtsonder naast het denneboompje om dan op een halve meter van de Lesse uit te komen):
Image

de pont de l'église op de groene route van paliseul:
Image

een feeëriek vijvertje:
Image

meer foto's op: http://home.scarlet.be/mtb/Paliseul/index.html
paflov
Mountainbiker

Post by paflov »

mooie foto's! =D>
FlorianKoP
Mountainbiker

Post by FlorianKoP »

iemand dit nog gedaan de laatste tijd? Bepijling nog in orde?
mallybiky
Mountainbiker

Post by mallybiky »

Op http://www.mtbroutes.be/route.aspx?id=55 vind je dat "de vleeschouwer peter" daar nog geweest is in juli.
FlorianKoP
Mountainbiker

Post by FlorianKoP »

Amai, zeer zeer mooie route! Goed bereidbaar, paar leuke afdalingen, mooie natuur,... Wel een paar drassige stukken tussen en die hebben me dan ook de das omgedaan. Stond een heel stuk stevig op de trappers om door stukken slijk te geraken en hups, kettingbreuk... Exact in de helft van het parcours trouwens... Daar stond ik dan, alleen in het bos, zonder materiaal om die ketting te maken. Probeer nog met een tang de schakel terug toe te knijpen, maar het lukte niet... Dan maar te voet verder. Via de kaart naar de grote baan, op zoek naar een dorpje met fietsenwinkel... Kortsbijzijnde fietsenwinkel bleek op 14 km te liggen, net als mijn auto, wel de andere kant op. Dan maar besloten naar de auto verder te stappen... 2,5 uur later bereikte ik die...

Zeer zeer jammer.... Gisteren was het dan ook nog eens feestdag, dus heb ketting nog niet kunnen laten maken of nieuwe kunnen kopen. Daardoor deze zondagochtend geen TT voor mij... En ik moet zeggen; ik mis het al!
_alain_
Mountainbiker

Post by _alain_ »

Image

5gr en je kettingbreukproblemen zijn opgelost.
Dit zijn dingen die je net als een binnenband eigenlijk altijd bij je zou moeten hebben..
MC Johan
Mountainbiker

Post by MC Johan »

Ik was tijdens het Hemelvaartweekend in Fays-les-Veneurs, een deelgemeente van Paliseul.
Ik heb de groene en de blauwe route vanuit Paliseul gereden.
Ik kan al het goede dat hierboven staat enkel bevestigen.
Heel goede bepijling, nergens een mankementje, schitterende omgeving.
Zeker een aanrader.
Minna
Mountainbiker
Location: Brussel, Full-suspension Specialized Sworks, Injured hardtail Gary Fisher Mt Tam

Post by Minna »

Hello all,

In these times of gps files, would anyone have information on total amount of climbing (= amount of height meters) for each of these mountain bike loops?

No problem if you reply in Flemish/Dutch ...

Sorry for het Engels ....

Minna
Minna
Mountainbiker
Location: Brussel, Full-suspension Specialized Sworks, Injured hardtail Gary Fisher Mt Tam

Post by Minna »

Minna wrote:Hello all,

In these times of gps files, would anyone have information on total amount of climbing (= amount of height meters) for each of these mountain bike loops?

No problem if you reply in Flemish/Dutch ...

Sorry for het Engels ....

Minna
Never mind! I found a way! :)

Many thx anyway,
Minna
Tismilucas
Mountainbiker

Post by Tismilucas »

Afgelopen week in Paliseul (omgeving) verbleven. Diverse routes gereden waarbij de blauwe vanuit Paliseul de meest aantrekkelijke bleek (inderdaad die met het technisch stukje keien).
Lof voor de bewegwijzering maar hier en daar niet altijd consequent.

Over het algemeen vielen de routes me tegen. Toch relatief veel asfalt en eigenlijk nergens een mooie singletrack gereden en dat vind in toch wel een voorwaarde voor een mooie en aantrekkelijke route. Route blauw was an sich wel een uitdaging. Men had in het bos gewerkt dus de paden waar niet overal meer even vlak, veel off-camber, dus dat maakte veel goed.
Al met al, ook een hybride kan hier mooi uit de voeten. Een fully is volledig over-rated hier.

Ik vernam op het bureau toerisme dat men meer en meer wil insteken op mtb. Maar wil ik er nog een keer heen (met de fiets te verstaan) dan zal route-beheer toch z'n best moeten doen.
Post Reply