wat doet die terralogic precies?Hubertje wrote:lockout is bull shit voor mtbgebruik, omhoog en naar beneden.
LO is iets dat uitgevonden is voor freaky competitierijders en (ex) wielrenners.
Was vroeger ook veel meer nodig: de vorken pompten meer, de wielen waren zwaarder, de referenties lagen anders en de parcours waren vlakker.
Ik wil voor Xc een terralogic!
Waarom GEEN lock-out op het stuur pakken op een fourche?
Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
- Airdip
- Mountainbiker
ik heb een lockout op het stuur en omdat ik nog niet oud genoeg ben om de auto te nemen en naar de Ardennen te bollen, is zo'n lockout wel handig om van het ene offroadstukje naar het andere te rijden :)
Re: Waarom GEEN lock-out op het stuur pakken op een fourche?
volledig mee eens, 'k gebruik m'n lockout echt nooit op m'n konamanitou. wrote: als uw vork deftig is afgesteld dan gebruik je de lock-out zelden tot nooit
zeker als je met een fully rijd
de terralogic is een model van fox namelijk de F80X of F100X maar worden voorlopig niet meer gemaakt, deze vork heeft een soort automatische LO, ze veert wanneer ze moet veren en veert niet wanneer het niet moet. Als de vork een bepaalde slag krijgt van over een wortel of in een put te rijden gaat er een ventiel open en veert de vork, krijgt ze enkele seconden geen slag meer gaat het ventiel weer dicht en veert ze niet meer (enkel de sag nog een beetje). de vork werkt enkel bij een slag langs onder anders zou ze bij het optrekken of klimmen ook beginnen veren door het pompen van de rijder. het is een zalig vorkje want je hoeft je niks aan te trekken over het niet of wel opzetten van een LO. correct me if i'm wrong.Airdip wrote: wat doet die terralogic precies?
- DodgeW200
- Mountainbiker
Ik heb pas een vork met een pushlock met regelbare comprecie . Ze staat nog niet volledig op punt afgesteld. Maar dat komt in de eerste dagen.
Maar bij mijn eerste rit hier heb ik toch al de voordelen van gezien.
Ik vind dat ze hier eigenlijk ook wel appellen met peren aan vergelijken zijn.
Een vork van +/-300euro (een reba bvb) zonder de lockout rijdt niet zo goed als een fox of andere intelligente vork met automatische ventielen waar je al snel 1000euro aan betaald.
Mijn idee is bij zo'n super vork is het niet nodig (misschien) en bij de gewone vork is/kan het toch wel zeer handig zijn.
Maar bij mijn eerste rit hier heb ik toch al de voordelen van gezien.
Ik vind dat ze hier eigenlijk ook wel appellen met peren aan vergelijken zijn.
Een vork van +/-300euro (een reba bvb) zonder de lockout rijdt niet zo goed als een fox of andere intelligente vork met automatische ventielen waar je al snel 1000euro aan betaald.
Mijn idee is bij zo'n super vork is het niet nodig (misschien) en bij de gewone vork is/kan het toch wel zeer handig zijn.
Zo'n vork met platformdemping ga ik zeker nog proberen, maar ondertussen heb ik de lockouts op m'n pike en durin nog nooit gebruikt. De vorken die ik daarvoor had, voornamelijk entry level zocchis, hadden er geen, en ik ben er nooit aan gewend. Nu wel een beetje spijt dat ik de Durin SL niet afgewacht heb en gelijk voor de R ben gegaan.
Al wat dat hendeltje voor m'n durin doet is in de weg zitten lelijk wezen. Dat van de Pike heb ik nooit gemonteerd, en de poploc cartridge gelijk vervangen door een turnkey zonder veer erin.
Nu dus wel een poploc motion control cartridge met hendel tekoop voor iemand die zn reba /pike/revelation wil upgraden
Zou s moeten zien of het in toras ook past...
Al wat dat hendeltje voor m'n durin doet is in de weg zitten lelijk wezen. Dat van de Pike heb ik nooit gemonteerd, en de poploc cartridge gelijk vervangen door een turnkey zonder veer erin.
Nu dus wel een poploc motion control cartridge met hendel tekoop voor iemand die zn reba /pike/revelation wil upgraden
Kan het ook iets genuanceerder?Hubertje wrote:lockout is bull shit voor mtbgebruik, omhoog en naar beneden.
LO is iets dat uitgevonden is voor freaky competitierijders en (ex) wielrenners.
Was vroeger ook veel meer nodig: de vorken pompten meer, de wielen waren zwaarder, de referenties lagen anders en de parcours waren vlakker.
Ik wil voor Xc een terralogic!
Ik ben zelf een gedreven competitie rijder, maar nou niet echt freaky of gek in mijn hoofd. Ook ben ik zeker geen ex-wielrenner want ik ben nog 16. Misschien moet je ook even kijken wat de voordelen gewoon allemaal zijn voor iemand die inderdaad het uiterste uit zijn bike wilt halen om daarmee een zo goed mogelijke prestatie neer te zetten in een competitie.
Ikzelf rijdt met een Durin R80 met RLO, en ik vindt het ideaal. Ik heb de vork er zacht echt soepel ingesteld, zodat ik in afdalingen en hobelige paden de meeste demping heb. Deze instelling is echter niet ideaal voor in een klim, omdat hij dan erg veel inveert en hier gaat zeker veel energie in verloren. Als je namelijk op een goede manier klimt doe je dat niet alleen met je benen, maar met je hele lichaam. Het op en neer gaan van je stuur heeft totaal geen nut, en kan zeer irritant zijn als je jezelf dood zit te stampen op een flinke klim.
Hier komt een RLC dus goed van pas, klik, vorkje vast en raggen maar. Waarom neit gebruiken??, Ik snap dat als je een toerrijder bent, en snelheid je neit echt heel veel uitmaakt dat je hem niet persee gebruikt. Maar het rijdt zo veel fijner.
en nog een punt, de Durin heeft bijvoorbeeld het Dynamic Lockout systeem. Je vork zakt tijdens lockout mode iets in als je er op leunt (lees staand fietsts) Dus in een klim. Ga je daarna in de klim door een kuil dan heeft je vork toch nog ong. 2 cm negatieve demping. waardoor je voorwiel toch genoeg grip houd, en niet opeens wegglijd.
Dus ik ben duidelijk voor een lockout, al ben ik niet tegen mensen die het onzin vinden. Toch kan een iets genuanceerdere mening soms geen kwaad. De eens vindt nou eenmaal het een, en de andere het ander
Ps: waarom rijdt jij in een auto dan? was vroeger ook niet nodig. iedereen liep gewoon, dan kom je ook wel van A naar B.... Onzin zo'n auto.....
- Biebabeloela
- Mountainbiker
Post by Biebabeloela »
Matthijs wrote:Ps: waarom rijdt jij in een auto dan? was vroeger ook niet nodig. iedereen liep gewoon, dan kom je ook wel van A naar B.... Onzin zo'n auto.....