Biken in Alpe D'huez

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
GeniusMC125
Mountainbiker

Biken in Alpe D'huez

Post by GeniusMC125 »

Beste Bikers,

Is er iemand die al veel in de Alpe D'huez is gaan MTBken? we zijn van plan om volgend weekend met enkele maten naar ginds te gaan voor wat XC tochten. We zouden graag tochten maken van 6-7 uur met allemaal singletracks en waarbij we toch in een berghut wel eens wat willen eten en drinken.
Heeft er iemand al ervraring in deze omgeving? Is er misschien iemand die tips en leuke aanraders kan geven?

Alvast Bedankt!

Mvg Yves
d@Mit
Mountainbiker

Post by d@Mit »

Wij verbleven vorig jaar in Villard Reculas, een dorpje naast Alpe d'huez. Je kan er mooie tochten maken met de mountainbike al ligt de nadruk vooral op freeride en downhill qua bewegwijzering. De routes zijn qua afstanden beperkt tot enkele tientallen kilometers, ik heb er buiten de wedstrijd nooit echt trainingen gemaakt van meer als drie uren.
De omgeving is er prachtig, de uitpijling van de routes is goed. Wij hebben er toen la traversée de l'Oisans gefietst. Mijn eerste ervaring met een marathon in het franse hooggebergte. Leuk, doenbaar klimwerk en technische afdalingen ... zoals je blijkbaar wel meer in Frankrijk voor de wielen geschoven krijgt als ik commentaren hoor van mensen die bijv Chemins de soleil of Transmauriènne hebben gereden.
peter
Mountainbiker

Re: Biken in Alpe D'huez

Post by peter »

GeniusMC125 wrote:Beste Bikers,

Is er iemand die al veel in de Alpe D'huez is gaan MTBken? we zijn van plan om volgend weekend met enkele maten naar ginds te gaan voor wat XC tochten. We zouden graag tochten maken van 6-7 uur met allemaal singletracks en waarbij we toch in een berghut wel eens wat willen eten en drinken.
Heeft er iemand al ervraring in deze omgeving? Is er misschien iemand die tips en leuke aanraders kan geven?

Alvast Bedankt!

Mvg Yves
Alpe d'huez, cc en singletrack : vergeet het maar.
Zonder technische bagage blijft er het rondje plateau des emparis en de klim naar le col du jandri via les 2 alpes., downhill naar lac du chambon via singletrack.
Alle singltrack afdalingen zijn technisch, singletrack fietsbaar naar boven zo goed als onbestaande.
Downhil van de pic blanc via parcours megavalanche is de moeite.
net als de afdalingen richting la grave(bergop lift nemen)
GeniusMC125
Mountainbiker

Post by GeniusMC125 »

Oei das nie zo een goed nieuws...
Iemand die andere mooie plaatsen kan aanbevelen?

peter wrote:
GeniusMC125 wrote:Beste Bikers,

Alvast Bedankt!

Mvg Yves
Alpe d'huez, cc en singletrack : vergeet het maar.
Zonder technische bagage blijft er het rondje plateau des emparis en de klim naar le col du jandri via les 2 alpes., downhill naar lac du chambon via singletrack.
Alle singltrack afdalingen zijn technisch, singletrack fietsbaar naar boven zo goed als onbestaande.
Downhil van de pic blanc via parcours megavalanche is de moeite.
net als de afdalingen richting la grave(bergop lift nemen)
rocki
Mountainbiker

Post by rocki »

bedankt.
Ik zit volgende week een hele week in Portes du Soleil en dacht door te trekken naar Alpe D'huez als het weer zou tegenvallen. Ik zoek dus beter een ander alternatief.
Hubertje
Mountainbiker

Post by Hubertje »

Net de mega gereden daar. Meer dan genoeg te biken, maar fysiek is't erg zwaar en de afdalingen durven al eens zwarte DH pistes te zijn..
d@Mit
Mountainbiker

Post by d@Mit »

Hubertje wrote:Net de mega gereden daar. Meer dan genoeg te biken, maar fysiek is't erg zwaar en de afdalingen durven al eens zwarte DH pistes te zijn..
Bangelijk, zoals hierboven dus al geschreven waren wij hier vorig jaar om een marathonneke te rijden. Daags voordien was het MegaAvalanche, leuke benden die zo van die berg komen gedonderd. In de dagen voor de wedstrijd één keer op het parcours van die Avalanche gesukkeld, niet echt goed te doen met een marathonfietske van om en bij de 10kg en gericht op afstand en snelheid. Ik wil dat ooit nog wel eens doen...

@GeniusMC125; laat je niet afschrikken hé. Het is een bangelijk mooie omgeving maar zoals hierboven al te lezen, het is vooral gericht op downhill en freeride. De afdalingen zijn lekker technisch. Moest je uw techniek willen bijschaven qua dalen en dergelijke, je bent op de ideale plaats. Nabij Col de la Sarenne heb je enkele enorm mooie stukken om te fietsen, de baan van deze klim is trouwens aangenamer te fietsen met mountainbike als koersfiets ... mocht je reis doorgaan, moet je zeker door fietsen.
Lux
Mountainbiker
Location: Trek Y22 (=gepensioneerd) , Sintesi Bazooka, Remedy 8

Post by Lux »

Hallo,

er is een soort single track van Alpe d'Huez (aan de grote telecabine) die loopt via Allemont naar Oz en Oisans (daar kan je terug de lift nemen ), mss meer op de website zelf zoeken,

Veel plezier,
groeten
Luc
d@Mit
Mountainbiker

Post by d@Mit »

Lux wrote:Hallo,

er is een soort single track van Alpe d'Huez (aan de grote telecabine) die loopt via Allemont naar Oz en Oisans (daar kan je terug de lift nemen ), mss meer op de website zelf zoeken,

Veel plezier,
groeten
Luc
Da's het pacours van de megavalanche als ik me niet vergis, dit is één van de vele routes die permanent uitgepijld zijn. Qua routes is het zeker en vast goed voorzien in deze streek, alleen zijn ze niet echt XC of marathon gericht. Op het plateau boven Alpe d'huez heb je enkele routes van pakweg 40km, achter de Col de la Sarenne zit er echter weerom een afdaling in die technisch wel het onderste uit de kan haalt.
Jannemanneke
Mountainbiker

Post by Jannemanneke »

Even dit topic van onder het stof halen.

Ik heb afgelopen zomer gaan MTB'en op en rond Alpe d'Huez. Volgend jaar zit ik er terug. Nu zit ik met het gedacht om van op Alpe d'Huez naar de Pic Blanc te rijden. Grotendeels de route van de mégavalanche dus, maar dan omgekeerd. Zou zo'n kleine 1.500 hm zijn over een afstand van ongeveer 7,5 km, gemiddeld zo'n 20% stijgingspercentage. Simpele vraag, is dat eigenlijk te doen, of zijn er trajecten die echt niet al rijdende te doen zijn?

Deze route is het, routeplanner gaat echter maar tot aan de gletsjer. Ik schat dat het nog een km extra is tot aan de pic: http://goo.gl/maps/PtfPS" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply