De eerste valpartij

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
henne
Mountainbiker

Millau

Post by henne »

Hm, eerste valpartij, weet ik ook niet meer precies, maar wel zeer spectaculaire onlangs in Millau in Zuid-Frankrijk: aan een goeie 40km/h (bergaf met mooie puttekes) staat daar plots een draadje (jawel, 1 draadje! :roll: ) dwars over de weg gespannen, ik er vol in, over de kop, tot stilstand gekomen met mijn hoofd op 10 cm van een rotsblok, ervanaf gekomen met wat schaafwonden. Serieus gevloekt op den boer die beslist had zich diene weg als akker toe te eigenen :evil:
Dorry
Mountainbiker

Post by Dorry »

Ben vorige vrijdagavond voor den eerste keer goe tegen dek gegaan. was vaste route van Pittem aant rijden met mijn nieuwe (lees goeien 2de hands) MTB als test.
Na 30 Km kwam ik een zotte chauffeur tegen met ne blauwen Opel Astra. Die gast bleef maar gas geven en wilde geen plaatsmaken en heb dus maar voor de gracht gekozen i.p.v. een frontale confrontatie. Ben met klikken en klakken over de gracht gevlogen recht op mijn borstkas.

De gevolgen zijn beperkt: gekneuse ribben, verstuikte pols, enorm veel spierpijn aan buik, borstkas, nek, schouders en rug.

Maar er is niks aan mijn MTB !!

Maar tergste is dak nu een goeien MTB en dak nu nie kan rijden.

Dorry
tafelpoot
Mountainbiker

Post by tafelpoot »

Aah waardegij diene zot da daar over de beek sprong?

nene grapje, ik zou stoppen en uit de weg gaan.
Ge hebt inderdaad soms van die zotte chaufeurs, ik geef toe da ik op mijnen mtb soms ook wel met een ware doodsverachting vlieg ma ik let der wel op da ik anderen niet in gevaar breng.

Mijn eerste valpartij (om toch on topic te blijven)
is volgens mij (cliche) met mijn klikpedalen, ik stond in de garage ik had een voet vastgeklikt en... nu wou het toeval toch wel dat ik mijn evenwicht verloor en naar die kant viel van waar ik ingeklikt stond...#-o chance da ik de poort nog nie had opengedaan of iedereen zou kei hard me mijne kop gelachen hebben. daarna nog eens, nen bocht te traag genomen en gewoon omgevallen en ik lag daar met mijne velo tussen mijn benen.

laat dit een troost zijn voor iedereen die met klikpedalen leert rijden. IEDEREEN VALT DAARMEE
(klikpedalen zijn leuk, tambetante is alleen da ge daar vast in zit eh #-o )
CJ
Mountainbiker

Post by CJ »

Zondag ook serieus op mijn bek geweest.
Met mijn knie op mijn stuur terecht gekomen.

Het doet nog altijd een beetje pijn als ik recht op de trappers ga staan
of als ik eens goed doortrek.

:-? hopelijk volgt er niets ernstigs uit :(
sleery
Mountainbiker
Location: twee wielen frame stuur ketting 2 remmen en een versnellingsapparaat

Post by sleery »

Al verschillende keren gevallen. Spectaculairste was tijdens De Panne Beach 2002. Aan den dijk liggen daar een aantal kunstmatige duinen waar je moet afrijden. In mijn jeugdig enthousiasme te snel erafgereden in de eerste ronde. En het volk dat daar stond ( 4 rijen dik, sensatie te zien je kent da wel) riep ooooooeeeeeeeeeeh! en ik overkop! Tot overmaat van ramp strompelde ik recht en komt er daar nen anderen afgevlogen die tegen mijne velo knalt (grote skelle verf van mijne velo natuurlijk) en alover mij vliegt.

"Sorry" zei hij. Ik zei "tis niks :oops: " Vlug de velo op en weer verder. De volgende twee rondes daar iets trager afgereden...
Guest

Post by Guest »

Niet de zwaarste maar wel de domste val. Ik reed nog maar juist met klikpedalen. Toen ik thuis de oprit wou opdraaien wandelden daar 2 knappe meisjes. Ik wou dus met een showtje de oprit opdraaien, door mijn achterwiel te blokkeren en daarna een stoppie op mijn voorwiel. Ik was nu wel glad vergeten dat ik vast geklikt zat zeker? #-o
Gevolg was dus dat ik daarna (nog steeds vastgeklikt) op de oprit lag.
Wat die deden die meisjes daar nu ook vlak voor mijn deur. :roll:
Genius
Mountainbiker

Post by Genius »

Hey manne, ik heb nog een goei tip om uw vallen te breken: doe judo!!!

Ik heb 5j judo gedaan en daar leert ge serieus vallen zonder u zeer te doen. Heel handig dus. Daar leerde onderandere een voorwaartse val doen over 6 pers. naast elkaar, wat toch wel veel is.

En het klinkt raar maar ik mijn valtechniek al kunnen gebruiken hoor: bij een afdaling(toch een 30/per h)=>uit spoor geraakt en wiel 90 graden gedraaid
gevolg: ik word goe gekatapulteerd , maar dankzji mijne zempo kaiten schoon terecht gekomen zonder ook maar een schrammetje(mijne vlo daarentegen: die was daarna goe naar de ...)

En o ja, doet er hier nog iemand judo naast mountainbiken?
Terre
Mountainbiker

Post by Terre »

Genius wrote:En o ja, doet er hier nog iemand judo naast mountainbiken?
Heb judo gedaan van '90 tot '95.
En idd, die valtechnieken komen soms goed van pas 8)
Genius
Mountainbiker

Post by Genius »

Kben nu ook al 5j bezig maar na dat ik moest gaan trainen bij de volwassenen vond ik het niet mer zo leuk, want als 14j mannneke tss al die bere van vente staan :lol:

Ben nu een jaartje gestopt om wa massa bij te krijgen en wa groter te worden, is al aardig gelukt want met men 68kg voor 14j zit ik nu wel goed denk ik :wink: (en nee ik ben niet dik)

Ok maar dit heeft dus wel even niks met het topic te maken :lol: , maar ja...
Van Cot
Mountainbiker
Location: Scott Scale 40 2005 (met 2006 kader) & Granville mudbike +scott YZ2 die verkocht word

Post by Van Cot »

heb nog nie meer voorgehad dan schaafwonden en ene keer ingedeukte ribben, was in een te smal afdalingske waar mijn stuur niet tussengeraakte, en zo stuur wat herdaan, verder geschoten en stuur in mijn ribben, eerse dag veel zeer van gehad, 2de dag een beetje, toen was het bijna gedaan, en de derde dag bijna niks meer van, maar moest toen met den bus ergens naartoe en het was rechtstaan, chaufeur moest( had stoppen en tegen ne paal gevlogen op die plaats en toen was het omzeep. 4 weken last van gehad.

Mijne laatste crash was in meetshoven (niet vandaag met die geblokkeerde derailleur), maar toen liepen daar klein mannen rond, een paar klassen van de dicht bij gelegen lagere school denk ik, en die wisten toen niks plezanters dan overal in de weg lopen en in de afdalingen voor mij te springen en vallen! beginnen te roepen. Me als gevolg dak dieje in die afdaling probeerde te ontwijken maar da ging nie, van mijne velo getuimeld en dieje kleine (10-11 jaar) mee naar benede gevloge. ik had niks, maar dieje kleine serieus wa schaafwonden. Die deden da niemeer in de weg lopen.

Eigenlijk mag ik zeggen dat ik er altijd vrij goed van af kom, maar ik heb ooit is ne cursus vallen gehad in het begin van het middelbaar ergens, normale leraar LO had een gabarsten knieschijf, en ze vonden gene andere vervanger dan ne gepensioneerde judoleraar (of iets anders van die japanse dingen), en dieje heeft toen vooral cursus vallen en zelfverdediging gegeven.
Post Reply