opmeten fietspositie ?

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
goldentruy
Mountainbiker

Post by goldentruy »

Hallo,

niet direct bij de deur maar heb hier al goeie dingen over gelezen
http://www.body2bike.com/nl_bikefit.html

kijken niet alleen naar opmetingen maar ook naar uw mogelijkheden en uw beperkingen van uw eigen lichaam op de fiets, is een eindje van Oost Vlaanderen dat wel,...

succes , G
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

als ik het goed heb begrepen, houden zij ook rekening met de lengte van de ledematen in hun berekeningen.

bv lengte onderbeen, lengte bovenbeen, legte bovenlichaam, breedte schouders, mengte on der en bovenarm, gewicht, motoriek van de bewegende delen...
bv lengte bovenbeen etc kan bepalen welke cracklengte het beste voo jou is.

zijn zeer belangrijke factoren die absoluut moeten in acht worden genomen...
(dat is vaak niet het geval bij opmeters)

om over crancklengte te spreken :
-in de mtb rijd bijna iedereen met te lange crancks (175), om de domme reden dat de niet europese producenten weigeren de 172.5 in gebruik te nemen. De Amerikanen zijn eigenlijk de oorzaak hiervan.
straffer is, dat je met die cranklengte veel minder blessures gaat oplopen, de verzuring sterk verminderd en het rendement zelfs hoger gaat liggen, juist omdat je met lange cracks in de mtb sport niks hebt.
175 en 177.5 werden en worden gebruikt in tijdritten, een grotere hefboom om tijdelijk meer kracht en snelheid te kunnen ontwikkelen.
mtb is gericht op souplesse en uithouding , in 2e instantie kracht.

helaas moet men 170 of 175 steken... mja.. voor een aantal is 170 te klein, en 175 is TE groot zowieso, mits uitzonderingen.
Feel Lucky Punk
Mountainbiker

Post by Feel Lucky Punk »

@ goldentruy en sunn xtreme

bedankt voor jullie reacties ! =D>

Neerpelt #-o
Ziet er anders wel heel professioneel uit!

Omtrent cranckstel: met veel interesse uw uitleg gelezen sunn xtreme (ben voorlopig nog geen techneut :oops: , kan misschien nog komen ! Maar dit is zeker iets dat ik wil meenemen als ik ergens m'n positie ga laten opmeten!!!)

Ik heb ondertussen via dit forum ook een interessante link gevonden (en iets dichter bij huis): www.smartcycling.be. Misschien dat ik hier eens een kijkje ga nemen ?

Misschien kunnen andere bikers hun links aan dit nog beperkte lijstje toevoegen:

Limburg:
http://www.body2bike.com/nl_bikefit.html (Neerpelt).

Oost-Vlaanderen:
www.smartcycling.be (Denderleeuw).

West-Vlaanderen: ?

Vlaams-Brabant: ?

Antwerpen: ?
jahsper
Mountainbiker

Post by jahsper »

verkie
Mountainbiker

Post by verkie »

Ik ben al eens langs geweest bij www.kine8.be in Geraardsbergen. Heel tevreden van.
In Doornik heb je een zekere Delva zitten die naar 't schijnt ook heel goed is.
goldentruy
Mountainbiker

Smartcycling

Post by goldentruy »

Smartcycling in Denderleeuw zoals hierboven geschreven, zie ik wel zitten.
Ga in Augustus es langs

Heeft iemand hier al ervaringen mee?
GRTZ
verkie
Mountainbiker

Post by verkie »

sunn xtreme wrote:a
om over crancklengte te spreken :
-in de mtb rijd bijna iedereen met te lange crancks (175), om de domme reden dat de niet europese producenten weigeren de 172.5 in gebruik te nemen.
Heb mij altijd al afgevraagd waarom men mij aanraadt om op de koersfiets 172.5 te nemen en op de mtb 175. Niemand die echt duidelijk kan zeggen op basis waarvan de keuze te maken is (lengte, beenlengte,...).
Op CRC XT enkel in 165, 170, 175, 180. XTR wel in 172.5.
Feel Lucky Punk
Mountainbiker

Post by Feel Lucky Punk »

@ Goldentruy

Heb ook afspraak gemaakt bij Smart Cycling (begin augustus):
Heb vermoeden dat deze met kennis van zaken spreekt en bovendien is hij zelf een fervent mountainbiker zo blijkt uit de mailing die ik had met deze smart cyclist (hij vertrekt voor een meerdaagse in Polen - dus dat is alvast een zeer groot pluspunt !)

- ik ga fietspositie laten opmeten + inspanningstest (als we daar dan toch zijn :lol: )

Ondertussen ben ik na meer dan 10 dagen platte rust =D> terug gestart met korte ritjes op de weg (en joggen)

gabba heys
F-L-P

ps: ik zal mijn ervaringen daarna hier meedelen !

Update lijstje:

Limburg:

http://www.body2bike.com/nl_bikefit.html (Neerpelt).

Oost-Vlaanderen:
www.smartcycling.be (Denderleeuw).
www.kine8.be (Geraardsbergen).
http://www.uzgent.be/wps/wcm/connect/nl ... per%20arts (UZ Gent)

West-Vlaanderen: ?

Vlaams-Brabant: ?

Antwerpen: ?

Henegouwen:

Delva (Doornik).
Kenzo
Mountainbiker

Post by Kenzo »

Héél tevreden van. Goedkoop, neemt zijn tijd en kent zijn vak:

http://www.fietsadviesadams.net/
Dentergem (West-Vlaanderen)
manitou.
Redactie

Re: Waar laten jullie positie op fiets opmeten ?

Post by manitou. »

Feel Lucky Punk wrote:Collega Bikers,

Heb bij m'n laatste twee toertochten 'kniepijn' gekregen. De pijn duikt op na meer dan 50 km.

Locatie pijn: pees (?) boven m'n linkerknieschijf, aan de buitenkant (verbinding tss quadriceps en knieschijf denk ik).

Van zodra ik van m'n fiets stap heb ik geen last meer. Moet me dus heel erg inhouden om niet te gaan fietsen. Heb hier op het forum al veel nuttige tips gelezen. Ben direct na m'n laatste rit van vorige week begonnen met regelmatig ijs opleggen en 2 tot 3 maal insmeren met Fastum-gel (ontstekingswerend voor pezen en spieren). Hoop om na 10 dagen een verkenningsritje te kunnen maken ? In Augustus staat Mont-Ventoux normaal op programma en andere mtb tochtje ginds ...

Herkennen jullie de symptomen? en vooral: waar kan je je positie op je fiets laten opmeten ? (regio Evergem, Gent, Oost-Vlaanderen, desnoods andere ...)
Ik ken wel en mtb-shop waar ze je positie opmeten, maar dit is niet mijn shop ? Is dit 'not done', of kan je tegen betaling dit gewoon vragen ?

cheerio
not so lucky punk
volgens de zoekfunctie bestaat er al een topic over fietsopmeting
http://forum.mountainbike.be/viewtopic. ... sc&start=0
Post Reply