Route in aanmaak Roosdaal

Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
MaC'Red
Mountainbiker

Post by MaC'Red »

vandaag deze route gereden met Koen en gebuur ( als ge niet op enkele straten kijkt ) Canis Lupus van hier de route gereden.
Mooie route wel geef ik toe maar ze mogen wel eens kijken voor de plaatsing van de pijlen want meestal ( vandaag ondervonden ) komt het gebladerte van de bomen en planten hoger dan dat ge het kleur/ richting van de pijlen kon zien.
Over de route ben ik tevreden en de quotering van 51% off road klopt toch nie helemaal denk ik.
Dat de Kluisberg erin zat maakte me helemaal tevreden en reed hem vandaag nog sneller op dan anders.
Met het misrijden toch 45 km op de teller.

MaC'Red 8)
pacer
Mountainbiker

Post by pacer »

Vandaag groot stuk blauw en groot stuk rood gereden.

Route valt echt goed mee, genoeg afwisseling, af en toe zelfs een leuke singletrack en mooi vergezichten.

Route is trouwens perfect bepijld vind ik, fantastisch werk gemeente Roosdaal!

Met deze route sluit je nu vanaf Viperrout Ternat aan op Roosdaal, Denderleeuw, Lennik, Gooik...dagen zoet dus...
pacer
Mountainbiker

Post by pacer »

Gisteren blauw en groot stuk rood gedaan met broer en vrouw, enorm genieten van weidse zichten op het Pajotse landschap, heerlijke kersen en een gevarieerd leuk parcours.

Bepijling is top.
necky78
Mountainbiker

Post by necky78 »

Ik heb deze route gisteren ook nog eens gereden, deze keer wel van alles tegen gekomen, nen hond achter mij op da stuk als je bij die boer passeert, daarna een losgebroken koe en tot slot 2x tegen gehouden door de lokale politie met de vraag of ig geen marokkaan gezien had :-D
pacer
Mountainbiker

Post by pacer »

Tja, er is een stuk dat je los door een weide moet met koeien, toch altijd even opletten en voorzichtig zijn voor de boer zijn dieren hé. Trouwens daar heb je superlekkere kersen, we hebben daar een kiloke gekocht, en wat verder opgegeten in t zonneke.... 8)

Route is echt goed aangeduid, en ik zie nu dat ze ook in Asse dezelfde stevige palen aan t gebruiken zijn.

Echt een groot applaus =D> voor Bloso en onze gemeentes, vind je toch niet veel op deze aardkluit, zelfs al hebben we maar beperkte 'natuurlijke' middelen!
StrammerMax
Mountainbiker
Location: Minerva Starlite & Trek Fuel EX9 werd gestolen & Turner Flux & Lapièrre Zesty 514

Papegaai in Roosdaal!

Post by StrammerMax »

Na mijn verslagje over de Daan-TT in Opwijk-Mazenzele van afgelopen 26 april 2009, kreeg ik van egied een berichtje met de tip de (toen nog niet officieel geopende) vaste route van Roosdaal eens te komen rijden. Wel, ik ben dat vandaag komen doen en heb de rode, de groene en de blauwe lus gereden vanaf Sportcentrum Belleheide. Daar stond m'n auto met daarin een fles water waaraan ik tussen twee ritten kon komen lurken. Het water was wel warm door de hitte van vandaag, maar 't was beter dan niks! En dit is wat ik er van vond.

De rode lus bestaat uit vele asfaltbaantjes en verharde paden, een singletrack of een pad tussen weiden niet ten na gesproken. Waar je dan toch niet-verharde paden hebt stond de begroeiing soms danig hoog, dat ik zelfs begon te twijfelen of ik nog wel goed zat! Ook de paadjes tussen de weiden zijn soms verhard door betontegels. Gelukkig blijft het aantal paadjes tussen twee prikkeldraden of tussen een prikkeldraad en bos beperkt, want daar heb ik het zo niet mee! De pijltjes zijn goed te zien, ik ben hooguit een keer of twee verkeerd gereden. Verwarrend is soms dat mensen die in nieuwgebouwde huizen wonen het begin van een servitudeweg mee verhard hebben met hun oprit, zodat je twijfelt of je daar wel over moet! Het stukje dat je door een wei met koeien moet is hooguit een meter of vijf, dus dat stelt niets voor! Heb je een rode koersbroek aan en staat er een stier, dan moet je misschien oppassen! :P Die twee poorten moeten wel een investering geweest zijn! Het pluspunt van de rode lus is dat je vaak getracteerd wordt op mooie vergezichten. Het minpunt zijn de vele verharde wegen, die wel vaak door de natuur lopen. Men passeert de kerk van Onze-Lieve-Vrouw-Lombeek en de omgeving daar is bijzonder mooi! Een paradijs om te wonen! De aansluitingen met de routes van Gooik en Lennik zijn duidelijk aangeduid met borden waarop een plan. Op een betonbaantje heb je links twee houten paadjes waarvan één leidt naar een poel. Wat moet dat daar wezen? Een ecotuin?

De groene route is de mooiste en degene met het meeste mountainbike-gehalte. Weinig verharde wegen en veel leuke paadjes door de natuur. Een stevig klimmetje dat uitgeeft op het terrein van een school: Immaculata Maria van de nonnen van Vorselaar met het opvoedingsproject op een grote plakkaat. Men treft ook stukjes bos en holle wegen omzoomd door bomen die schaduw geven. Men heeft niet de mooie vergezichten zoals op de rode lus, maar men zit meer in de natuur. Minpunt is wel dat de bordjes hier minder goed opvallen. Ik ben zeker tien keren op mijn stappen moeten terugkeren en ik ben geen snelle rijder. De bordjes staan er wel, maar vallen niet op, zeker als men snelheid maakt. Dat was ik op de duur wel beu. Bijvoorbeeld aan het einde komt men aan een grote asfaltvlakte, Joost mag weten waarvoor ze dient, en moet men naar rechts over een asfaltweg tussen bomen. Die eindigt op een soort rotonde in 't bos. Je moest even daarvoor naar rechts. Dat paaltje was helemaal aan het zicht onttrokken door opgeschoten groen. Dat de pijltjes soms links, soms rechts en niet altijd op dezelfde hoogte hangen is vervelend. Je hebt dat ook in Gooik bijvoorbeeld. De aansluiting met de route van Ninove heb ik gezien, maar valt minder op dan de aansluitingen op de rode lus en is niet voorzien van een bord met plan.

De blauwe lus was de minst mooie. In het begin zeer veel asfalt. De aanblik van de kerktoren van Strijtem die uit het groen opdoemt was wel ferm. Nadien komen er wel een aantal zeer leuke paden en stevige klimmetjes. Naar het einde toe komt men voorbij een eigenaardig wit kerkje met wat huizen voor. Aan een oude hoeve (de boerin stond op de binnenkoer waar de tijd is blijven stilstaan) moet je dan naar links en dat pad eindigt achter een paar oude vervallen kleine huizen. Een zeer merkwaardige omgeving. Pluspunt is dat de pijltjes hier zeer goed opvallen. Niet echt verkeerd gereden, soms wel een paar afslagen te laat gezien. De velden waar je over moest waren pas geoogst.

Globaal gezien had ik van het parcours iets meer verwacht, rekening houdend met het feit dat ik meer dan een uur moet autorijden om er te komen. De omgeving was zeer mooi. Als je ginder woont en het parcours beter kent is het wel een uitgelezen oefenterrein en kan je meer snelheid maken. Bij een eerste kennismaking wil ik ook wat zien van de omgeving waarin ik rijd en doe ik het trager aan en durf al eens rechtsomkeer te maken voor iets dat me interesseert en moet je goed op de pijlen letten. Het was trouwens te warm om van katoen te geven. Op sportief vlak zeker zwaar genoeg, want er zitten heel wat klimmetjes in die weliswaar gemakkelijk te nemen zijn, maar op de duur toch in je benen komen te zitten. Ik vraag me af of alle afstanden kloppen, want na de rode en de groene lus had ik al meer dan 40 km en zo'n lange stukken heb ik nu toch niet verkeerd gereden. In het totaal had ik 58,40 km. Een leuke dag op deze misschien warmste dag van de zomer en de moeite waard om op deze wijze kennis te maken met de streek. =D> :wink:
scip
Mountainbiker

Post by scip »

Ik werkte mee aan de MTB-route en kan één en ander verduidelijken wat betreft voorgaande reacties.
De begroeiing wordt op regelmatige basis door de werkmannen van de gemeente in toom gehouden. Zij maakten ook de hekjes uit recuperatiemateriaal (twee van de groendienst en het diensthoofd technische zaken zijn ook MTB-ers). Deze laatste is trouwens peter van de route en hij rijdt ze elke maand eens af.
De aansluitingsborden met Denderleeuw en Ninove zijn door vandalen kapotgeslagen. Ze worden binnenkort hersteld. Aan de houten paadjes en Poel staan ondertussen infoborden. De grote asfaltvlakte is de parking van de Provinciale Proeftuin voor Kleinfruit op wiens domein we mogen passeren. Als je de lussen afzonderlijk rijdt, dan kom je inderdaad op meer dan 43km omdat je telkens de terugrijstroken hebt.
Met de "boeren" (eigenaar of pachters) is zeker overeen te komen, zolang je hun gewassen maar niet teveel kapot rijdt. Eén strook dient nog te worden herlegd naar het baantje ertegen maar dat is momenteel nog overwoekerd. De afspuitstand aan het koetshuis komt er tegen het voorjaar (budgettair probleem) hier zijn momenteel wegenwerken en een omlegging voorzien. In het Belleheide kan je naast iets drinken, ook douchen, als je het vriendelijk vraagt en beloofd enkel jezelf en niet de uitrusting te wassen. De uitwerking van de route duurde anderhalf jaar doordat we ongeveer negen maand dienden te wachten op de goedkeuring van bos en natuur om door Berchembos en Pamelse meersen te fietsen. het kloofje aan de beek in Lennik werd gevraagd om te repareren aan de gemeente Lennik, tot op heden geen nieuws.
Bedankt voor de toffe commentaren en als jullie tips tot verbetering hebben, paaltjes die missen, laat maar komen.
pacer
Mountainbiker

Post by pacer »

ik ben van Brussel en ze hebben daar echt het beste van de streek uitgehaald, nogmaals proficiat!
anemon
Mountainbiker

Post by anemon »

Gisteren samen met broer Bart de groene lus voor de eerste maal gereden en blij verrast door dit mooie en gevarieerde parcours dat bijna perfect uitgepijld was nu nog een stijd vinden om rood en blauw ook te rijden
Becky Bike
Mountainbiker

Post by Becky Bike »

Gisteren de groene route gereden (had jammer genoeg niet de tijd om er nog een andere route bij te doen). Op één uitzondering na heel goed bepijld. Mooie vergezichten, fijn parcours. Ik kom zeker eens terug om de andere routes te doen.
Post Reply