Fully: stand van zaken?

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Kresj
Mountainbiker

Post by Kresj »

wannesvda wrote: En verder, tjah, die Turners hè, blijven toch serieus in het hoofd hangen...
jeps, jammer genoeg is dat ook zo voor de prijs die eraan vasthangt #-o
Alpine
Mountainbiker

Post by Alpine »

Ja ik heb buiten mijnen epic nog geen andere getest maar in u geval zou ik ook wel meer testen. Het pompen dat ik hier iemand heb zien zeggen hebk nog nooit gemerkt dus zeker geen last van.
De achtervering werkt wanneer het moet.

Uit ervaring hebk al gemerkt dat de rebound van de achtervering redelijk strak mag staan zodat bij snel opvolgende putten je vering snel genoeg terug komt anders voel je elke put in uw onderrug.
Maar dat hangt van parcour af natuurlijk hoewel ik met die opstelling overal rij.
Achtervering natuurlijk op uw gewicht laten afstellen en hoogte van zadel was voor mij het einde van mijn onderrug probleem.
wannesvda
Mountainbiker

Post by wannesvda »

Ok, bedankt voor je reactie! Specialezed kan ik normaal testen bij mij in de buurt (fietsen Jowan).
dr paaj
Pro

Post by dr paaj »

Voordeel van een Turner is dat je die over 7 jaar nog rijdt en dan ook nog serieus geld waard is, probeer dat maar eens bij een andere merken die beginnen met een C en een S...
Jan the Man
Mountainbiker
Location: Niner Jet9 kermit met Lefty, Niner RIP9 Tang, Singular Swift rigid

Post by Jan the Man »

Ik rijd sinds een paar weken op een Scalpel. Daarvoor een Scott Scale hardtail met Fox vork.

Verschillen:
De Lefty neemt de kleine oneffenheden erg goed op. Met de Fox was ik al tevreden, de lefty vind ik echter nog beter.
Achterdemper: ik heb een carbon frame met een Fox RPL demper (100mm). In de lockout is hij nog comfortabeler dan de Scott. In de propedal stand veert hij alleen wanneer het moet. Je moet wel de demper goed afstellen (door te spelen met de druk, wat erg makkelijk gaat). Bij klimmen op bospaden met stronken/stammen gaat hij beter omhoog dan de Scott.
Met de demper open is hij heerlijk comfortabel, en gebruik ik eigenlijk alleen in zeer stuiterige afdalingen.

De Scalpel is voor jou doeleinden misschien iets te stug, een Rize of Rush zou een oplossing kunnen zijn.

Normaal gesproken moet een dealer via de importeur wel een ongebruikelijke maat demofiets zien te regelen.

Succes met de keuze.

Ciao,

Jan
Dickie
Mountainbiker

Post by Dickie »

wannesvda wrote:Ik ga hoogstwaarschijnlijk naar Summer Bike Festival in Boom, dus daar zal ik wel een en ander kunnen testen.
Ik ben verrast door de vele positieve reacties op de Trek, mss toch eens gaan kijken bij de lbs.

En verder, tjah, die Turners hè, blijven toch serieus in het hoofd hangen...
Mss een 29'er?
De Sultan?
Voor jouw grootte mss geen slechte keuze.
Na eindeloos reviews te hebben gelezen en omdat er een interessante deal op de 2008 modellen én vorken zat, heb ik de knoop doorgehakt en vanuit de States een Niner Jet 9 frame laten afkomen.
Niner werkt evenals Turner met de zgn DW-link.
Op de Jet zit een Fox RP23 demper.
Enkel bij hoge pedaalfrequentie is er een lichte wiptendens.
(Kan ook aan mijn traptechniek liggen :oops: )
Dat effect verdwijnt al met de propedal op de eerste positie of gewoon door een versnellingske hoger te schakelen.
De lockout gebruik ik niet, vind hem eig niet nodig.
Kan enkel maar vergelijken met een Liteville die ik ooit eens mocht testen.
Ook een goed uitgekiend systeem, maar met de Jet ben ik bvb toch vlotter over de hotse-botse paadjes op de dijken.
Dat kan natuurlijk aan de lichtere wielen en aan het iets lagere totale gewicht liggen.
Het voordeel van een fully valt me pas echt op als ik de hardtail nog eens van stal haal.
Ik begin me dan te ergeren aan dat steeds uit het zadel komen en daaruitvolgend snelheidsverlies op diezelfde hobbelpaadjes. :wink:
http://forum.mountainbike.be/viewtopic. ... sc&start=0
Schoupabiker
Mountainbiker
Location: Klein Pulse Pro en Cannondale Scalpel 68, Cannondale Rize en Cannondale Scalpel'21 - MSC Zion Tandem

Post by Schoupabiker »

Tja,

Tot 2006 reed ik met Hardtails, en dan, ik wordt er ook niet jonger op dacht ik aan een fully.
Daar ik ook al die verhalen van wiegen en bobbing hoorde ... eentje met kleine veerweg dan ... dus werd het een softail met 68 mm. The old scalpel. Eén ding heb ik me al beklaagd, namelijk dat ik er zolang gewacht heb om een fully te kopen!!!!

Ik ben geen racer en hou van een langere tocht / marathon. Ik wou ook iets "deftigs" zonder veel regel- en reparatiewerk continu.

En sorry het is inderdaad een cliché : Once a Lefty, Always a Lefty.
Ondertussen heb ik er een Rize bij.
Met de luchtdruk kan je sowieso spelen om de dempers aan te passen en actuele spullen (RP23, RPL of RP3) zorgen voor een stabiele rit op verhard en ideale tractie op onverhard. En zalig dalen ...

Kopen die Fully dus!
Maar welke, .. dat bepalen je budget en rijstijl. Het kan best dat een andere stuurpen, stuur, zadelpen of zo voor jou nodig zijn.
Testen dat is de enige manier om daar achter te komen
succes!
Headshot
Mountainbiker
Location: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Post by Headshot »

prideandglory1891 wrote:
Edlisjas wrote:
SusXT wrote:Ik heb een Canyon XC gehad en rij nu op een Trek FuelEX. Zij rijden beide heel aangenaam, alleen de Trek heeft als voordeel dat de vering volledig actief blijft tijdens het remmen (in een bergaf dus erg handig) 't Verschil is merkbaar, de Canyon veerde lang niet zo goed tijdens afdalingen. Voor de rest vind ik persoonlijk de EX de perfecte allround fiets. In 't verleden veranderde ik elk jaar van fiets. Nu denk ik er nog niet aan en dat zegt voldoende. De madam is er dus ook content mee :wink:
Wat de fuel EX betreft: +1
+3
ik verkoop toevallig een feul EX9 2008 :lol: maat 18.5
wannesvda
Mountainbiker

Post by wannesvda »

Schoupabiker wrote:Tja,

Tot 2006 reed ik met Hardtails, en dan, ik wordt er ook niet jonger op dacht ik aan een fully.
Daar ik ook al die verhalen van wiegen en bobbing hoorde ... eentje met kleine veerweg dan ... dus werd het een softail met 68 mm. The old scalpel. Eén ding heb ik me al beklaagd, namelijk dat ik er zolang gewacht heb om een fully te kopen!!!!

Ik ben geen racer en hou van een langere tocht / marathon. Ik wou ook iets "deftigs" zonder veel regel- en reparatiewerk continu.

En sorry het is inderdaad een cliché : Once a Lefty, Always a Lefty.
Ondertussen heb ik er een Rize bij.
Met de luchtdruk kan je sowieso spelen om de dempers aan te passen en actuele spullen (RP23, RPL of RP3) zorgen voor een stabiele rit op verhard en ideale tractie op onverhard. En zalig dalen ...

Kopen die Fully dus!
Maar welke, .. dat bepalen je budget en rijstijl. Het kan best dat een andere stuurpen, stuur, zadelpen of zo voor jou nodig zijn.
Testen dat is de enige manier om daar achter te komen
succes!
Bedankt voor de info. Ik ben eigenlijk op zoek naar een fully waarvan de demper altijd open kan staan. Alle kleine oneffenheden worden weggefilterd en toch mag hij niet pompen... Genre Turner bijvoorbeeld, maar dan liefst goedkoper #-o :roll:

Ik weet dat ik zowieso moet proberen te testen, maar goed, ik sta open voor alle merken, dus als er mensen zijn die van hun eigen fiets weten dat die wel of niet pompt zonder propedal of lockout, is dat al interessant om weten.
Binnenkort is het misschien de moment om een koopje te doen, als de 2010 modellen uitkomen...
Toto
Mountainbiker

Post by Toto »

Als ge wilt dat ge de ganse tijd met uwe achterdemper open kunt rijden,moet ge zeker kiezen voor ene Specialized epic fsr.
Ik heb zo ene en dat is gewoon het beste(naar mijn mening).
Ik heb een voorvork van Fox ,terra logic.
Dus mijn voorste en achterste vering werkt AUTOMATISCH.
Dat is zo handig ,gewoon fietsen en niet constant denken moet ik ze nu weer op of afzetten.
Post Reply