Misschien wordt zijn ketting wel weer korter als hij ze omgekeerd legt
ketting schiet soms door
Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
- Zotte Marre
- Mountainbiker
- Location: TR-Smuggler, On One Scandal 29", S.I.R.9 Kermit, WAW109 (verkocht)
Post by Zotte Marre »
Ooit al gehoord van de 3e wet van Newton? Actie & Reactie, als ge aan de enen kant van een ketting trekt, treks ze evenhard terug naar de andere kant, zodus ... maakt toch niet uit in welke richting ge ze op uwe velo legt, aha !

Last edited by Zotte Marre on Fri 26 Jun 2009 15:43, edited 1 time in total.
Denk ik niet, eigenlijk...FuriousFonck wrote:Ik denk dat Sven dat meer bedoelde als grapje...El Baelos wrote:Ik dacht eerst ook dat zoiets geen verschil maakt, maar onlangs was ik bij S-Bikes en hoorde ik Sven iemand verwittigen van zeker de ketting steeds in dezelfde richting op zijn koersfiets te leggen als hij ze er af haalde.
Maar de meningen hierover verschillen blijkbaar...
'k Zal 't hem straks eens vragen.
-
jaro
- Mountainbiker
Als je met twee kettingen wil rijden moet je steeds de KORTSTE ketting gebruiken.
Heel nauwkeurig naast mekaar leggen, zelfs als ze nieuw zijn en steeds de kortste gebruiken.
Ook geen honderden km wachten want dan is't al te laat.
Richting maakt volgens mij niks uit want je tandwielen oefenen toch een kracht in twee richtingen uit op je ketting.
Heel nauwkeurig naast mekaar leggen, zelfs als ze nieuw zijn en steeds de kortste gebruiken.
Richting maakt volgens mij niks uit want je tandwielen oefenen toch een kracht in twee richtingen uit op je ketting.
- zwolle
- Mountainbiker
- Location: scott scale RC , specialized epic expert , zanatta z88
die uitleg snap ik niet helemaal hoor:jaro wrote:Als je met twee kettingen wil rijden moet je steeds de KORTSTE ketting gebruiken.
als je steeds de kortste neemt dan rijd je toch altijd met dezelfde ketting??
of rekken deze zo snel uit???
- Zotte Marre
- Mountainbiker
Post by Zotte Marre »
Er zit wel logica in, hoor! (voor zover die er toe doet). Een ketting wordt langer door te gebruiken, dus idd de kortste ketting nemen. Maar als je met kwaliteitskettingen werkt, zal je 't op 200km niet merken (mijn lbs beweert dat ge na 500km nog een ketting kunt vervangen zonder k7). Dus als je elke rit of 2 ritten wisselt, is het verschil verwaarloosbaar door al dan niet de korste te nemen. Gewoon de een eraf, en de ander erop, en hop den bos in! (voor 17€ hebt ge een XTR ketting!)nico van wunsel wrote:die uitleg snap ik niet helemaal hoor:jaro wrote:Als je met twee kettingen wil rijden moet je steeds de KORTSTE ketting gebruiken.
als je steeds de kortste neemt dan rijd je toch altijd met dezelfde ketting??
of rekken deze zo snel uit???
-
HyperBaton
- Mountainbiker
Post by HyperBaton »
Scheelt toch gigantisch voor je cassette als je je ketting vervangt als je aan 1/16 inch rek komt. Gewoon je ketting meten met een lat, heb je geen chain measure tool voor nodig of zo. 12 schakels is 12 inch, 305 mm geloof ik. 1/16 inch is 1,6 mm ongeveer. Als je rek meer is dan 1/8 inch wordt meestal aangeraden om de cassette ook te vervangen, daar hij hoogst waarschijnlijk serieus vervormd zal zijn.
-
jaro
- Mountainbiker
Het is heel simpel.
Als je ketting langer wordt, ook al is het een mm dan wil dit zeggen dat je tandwielen gaan inslijten om dit verschil op te vangen.
Hoe minder je ketting rekt, hoe langer je dit kunt uitstellen, daarom steeds de kortste. Als je bv. 500km wacht is dit inslijten al veel te ver en kan je evengoed met één ketting rijden.
Koop twee nieuwe kettingen, leg ze mooi naast elkaar langs een rechte lat en kijk of ze even lang zijn. ( het gaat hier wel over mm,dus nauwkeurig nameten )
Maar ja ieder zijn gedacht natuurlijk.
Als je ketting langer wordt, ook al is het een mm dan wil dit zeggen dat je tandwielen gaan inslijten om dit verschil op te vangen.
Hoe minder je ketting rekt, hoe langer je dit kunt uitstellen, daarom steeds de kortste. Als je bv. 500km wacht is dit inslijten al veel te ver en kan je evengoed met één ketting rijden.
Koop twee nieuwe kettingen, leg ze mooi naast elkaar langs een rechte lat en kijk of ze even lang zijn. ( het gaat hier wel over mm,dus nauwkeurig nameten )
Maar ja ieder zijn gedacht natuurlijk.
- BASSMAN
- Mountainbiker
- Location: TREK 8500 '9 & '11- CUBE analog '8 - GIANT tcr1 '11 - CKT 369 '15 - Giant propel advance 1 '17
Met mijn eerste deore had ik er 3300km gemaakt,met het tweede stel deore 800km.Hoe komt dat?Heb toch in dezelfde omstandigheden gefietst.El Baelos wrote:Vreesde ik al voor, zal me weer een noot kosten.
Ketting en tandwielen zitten er sinds augustus vorig jaar onder, en heb er een 3.000 km mee gereden.
Is dit een beetje een normale slijtage, of gaat een ketting over het algemeen langer/korter mee?
Ketting en cassette waren beide XT.
- Zotte Marre
- Mountainbiker
Post by Zotte Marre »
Ge zijt veel sterker geworden !BASSMAN wrote:Met mijn eerste deore had ik er 3300km gemaakt,met het tweede stel deore 800km.Hoe komt dat?Heb toch in dezelfde omstandigheden gefietst.El Baelos wrote:Vreesde ik al voor, zal me weer een noot kosten.
Ketting en tandwielen zitten er sinds augustus vorig jaar onder, en heb er een 3.000 km mee gereden.
Is dit een beetje een normale slijtage, of gaat een ketting over het algemeen langer/korter mee?
Ketting en cassette waren beide XT.