Meerprijs verantwoord of niet?

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Post Reply
Phils
Mountainbiker

Meerprijs verantwoord of niet?

Post by Phils »

Hallo,

Ik ben op zoek naar een mtb voor een redelijk budget van 1000€ voor gebruik naast de koersfiets.
Tot nu toe ben ik uitgekomen bij een Canyon Grand Canyon AL 6.0., die qua afmontage volledig voldoet aan m'n eisen.

Nu zag ik op de website van canyon dat je een fully, de Nerve XC 5.0, voor 1350€ kan kopen, waarbij de afmontage ongeveer gelijk is aan de Grand Canyon 6.0, zodat de 350 euro meerprijs volledig voor rekening komt van de full suspension (met fox demper).

Is dit een investering die de moeite is? Ik heb nooit met een fully gereden dus kan ik daar niet over oordelen.
Gebruik is vooral recreatief, naast de koersfiets, de gebaande paden verlaten en het off-roaden verkennen. En dan ook eens naar de Ardennen trekken om daar te gaan offroaden. Dus vooral toeren, geen extreme downhill of bergtochten (voorlopig ;))

Alvast bedankt voor mensen met ervaring die mij willen helpen bij het vinden van de geschikte bike!
Kresj
Mountainbiker

Post by Kresj »

die nerve xc lijkt me prima voor wat je hem zou gebruiken, totaal geen extreme downhill fiets ofzo, de naam zegt het zelf XC, dus moet je enkel zelf uitmaken of je een fully wil of een hardtail, 300 euro meer voor een demper klinkt logisch, gezien een demper zoiets wel ong. kost... (afhankelijk van type natuurlijk)

dus puur een kwestie van eigen voorkeur hier lijkt me
Schijfrem
Mountainbiker

Post by Schijfrem »

Voor die prijs mag je niet klagen.
Je zal alleen klagen en sukkelen als er iets voorvalt met het frame (een val bvb).
:-$ =;
SusXT
Mountainbiker

Post by SusXT »

Ik heb bijna anderhalf jaar een Nerve XC5 gehad en heb hier veel plezier mee gehad. Prijs/kwaliteit zit je goed. De service wat betreft niet-Canyononderdelen was goed, niet schitterend, maar voldoende naargelang de prijs die je betaalt. Men heeft mij altijd goed geholpen.
Phils
Mountainbiker

Post by Phils »

Heb je aan een mtb veel garantie nodig?
Ik bedoel: gaat er veel stuk als je gaat off-roaden? Die fietsen zijn daar toch voor gemaakt? Ik heb het echt wel over rustige crosscountry, geen jumps en downhill...
Of gaat er aan een fully sowieso meer kapot omdat het frame scharnierpunten heeft? Is een hardtail dan beter qua betrouwbaarheid?

Ik kan dit niet zo goed inschatten daar ik enkel met koersfiets rijdt, en daar heb je eigenlijk niet echt iets dat stuk kan gaan als je geen carbon frame hebt. Die fietsen zijn erop voorzien om aan hoge snelheid over asfalt en kasseien te rijden en daar gaan ze niet van kapot.

Uiteindelijk ging mijn vraag vooral over het feit of ik meer tevreden zal zijn mét achtervering dan zonder. Maw: zal ik het extra comfort en stabiliteit apprecieren tijdens crosscountry? Of heb je voldoende met een hardtail als je geen downhill doet?
Kresj
Mountainbiker

Post by Kresj »

Phils wrote: Uiteindelijk ging mijn vraag vooral over het feit of ik meer tevreden zal zijn mét achtervering dan zonder. Maw: zal ik het extra comfort en stabiliteit apprecieren tijdens crosscountry? Of heb je voldoende met een hardtail als je geen downhill doet?
uiteindelijk kan niemand die vraag in je plaats beantwoorden, hangt ervanaf wat jij persoonlijk van je MTB wil, wil je meer comfort, wil je een lichtere fiets, wil je gaan 'racen' of wil je gewoon voor de fun fietsen...
't is maar naar wat je voorkeur uitgaat.

1 ding is zeker een fully is uiteraard meer onderhoud aan dan aan een hardtail
maar je moet zeker niet gaan downhillen om een achtervering te kunnen apprecieren, er zijn meer dan genoeg mensen met een XC fully
Phils
Mountainbiker

Post by Phils »

Kresj wrote:1 ding is zeker een fully is uiteraard meer onderhoud aan dan aan een hardtail
maar je moet zeker niet gaan downhillen om een achtervering te kunnen apprecieren, er zijn meer dan genoeg mensen met een XC fully
Welk onderhoud heb je daar dan meer aan? Die lagers van je subframe vetten enzo? Of ook de veer zelf?
Moet dit op regelmatige basis? En kan je dit zelf doen?
En zijn er nog andere dingen waar je meer risico en/of onderhoud aan hebt bij een fully?
Kresj
Mountainbiker

Post by Kresj »

'k weet eigenlijk niet of je dat allemaal zelf kan, de demper lijkt me iets wat je niet zelf kan onderhouden, ik rij zelf nog maar een dikke maand met een fully, dus tot nu toe nog geen onderhoud nodig

toen'k hem kocht zeiden ze me dat na ong. 6 maand de demper voor de eerste keer binnen moet komen en na 1 jaar voor de tweede keer, ze sturen hem hiervoor zelf naar fox.

buiten de demper en scharnierpunten/lagers zie'k niet in welk verschil er nog is qua onderhoud tussen een fully en HT...
Post Reply