Rohloff

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
sleenres
Mountainbiker

Post by sleenres »

Wowtre, de links die je post bevestigen wat ik al had opgemerkt : info over de duurdere rohloff fietsen vind je genoeg.
Maar de goedkopere bikes worden nergens getest en/of vergeleken.
Niemand die zegt wat er niet goed is bij die bikes.
Zijn de onderdelen te snel versleten of zijn ze te zwaar of hebben ze niet genoeg prestige? ... :(
Old Skool
Mountainbiker
Location: Geconverteerde oude citybike (RIP) / Speci Rockhopper Disc / Salsa El Mariachi (29'er rigid mudbike)

Post by Old Skool »

Na het lezen van dit topic en wat derailleurproblemen heb ik zin gekregen om zelf eens een fiets proberen op te bouwen. Swat, ik zou het zien als beloning voor mezelf na het afstuderen.

Zelf neig ik richting staal en 29" (ik ben geen racer, zelf nogal zwaar, en geen technische rijder)

Zijn der dingen waar is specifiek op moet letten voor een rohloff frame, of kan ik ieder frame met verschuifbare patten of ebb aanpassen voor rohloff gebruik (desnoods met extra cable guides)? Zelf vond ik deze der bv wel cool/retro uit zien: http://www.singularcycles.com/bikes.htm

Of is een rohloff specifiek frame aan te raden. vb zijn welkom.

PS eig trap ik alles van de aandrijving op mijn rockhopper kapot (op 2 jaar 2 pads, 1 lx derailleur, ketting+ casette, laatst nog trapas). Is een dolf daar iets beter bestand tegen?
phille
Mountainbiker

Post by phille »

een dolfke kan je op elk frame zetten, de idworxen waar iedereen op geilt zijn gewoonweg compleet oplossingen die mooi afgewerkt zijn, en uiteraard dat kost wat, maar bedenk dat je een fiets koopt die niet alleen tot kerst mee zal gaan, je investeert dan op lange termijn, iets wat precies veel volk tegenhoud want een andere doorslaggevende verklaring voor het niet aankopen kan ik niet echt vinden
Mijn eerste setup was mijn bestaande Cdale F800 met daarop een dolf en een downhill velg, om de ketting te spannen maakten we gebruik van een kettingspanner. Ben na 2 jaar ofzo van dit frame afgestapt en heb toen een 1 Fucking Gear voor een prikje kunnen krijgen van Fietsen Koen, deze signle speed heeft een EBB waar ik direct de spie-moer (of hoe moet je die vijs noemen) vervangen van inbus naar philips, in deze setup rij ik nu 5 jaar ofzo en fietske is al op meerdere plaatsen geweest ook alpen enzo
Wat betreft dat zwaar trappen zal je waarschijnlijk wel voordeel doen met rohloff omdat je ketting langer mee zal gaan, MAAR wie lichter stampt op zijn dolf zal ook langer doen met zijn ketting dan iemand die hard stampt ;-)
Old Skool
Mountainbiker
Location: Geconverteerde oude citybike (RIP) / Speci Rockhopper Disc / Salsa El Mariachi (29'er rigid mudbike)

Post by Old Skool »

Op uwen 1FG, hoe heb je die kabels op bevestigd? En is het een dolf met schakelbox of oem model?
phille
Mountainbiker

Post by phille »

schakelbox en kabels vastgemaakt met tie-wraps, geen zicht ik weet het, maar mijne fiets dient niet om vrouwen te versieren :-)
sleenres
Mountainbiker

Post by sleenres »

phille wrote:een dolfke kan je op elk frame zetten, de idworxen waar iedereen op geilt zijn gewoonweg compleet oplossingen die mooi afgewerkt zijn, en uiteraard dat kost wat, maar bedenk dat je een fiets koopt die niet alleen tot kerst mee zal gaan, je investeert dan op lange termijn, iets wat precies veel volk tegenhoud want een andere doorslaggevende verklaring voor het niet aankopen kan ik niet echt vinden
)
Wat ik zou willen weten is of er geen andere fietsen zijn die NIET die fijne afwerking hebben van een IDWORX maar WEL heel degelijk zijn en misschien maar de helft van de IDWORX kosten...
Dickie
Mountainbiker

Post by Dickie »

Elegantst een Rohloff OEM uitvalpatte met EBB of sliding drop outs.
Sommige merken die werken met verschuifbare achterpattes (Paragon sliding drop outs) leveren deze met verschillende uitvoeringen.
Om zowel geared, singlespeed of met Rohloff te kunnen rijden.
De speedbone of moment-arm kan je dan laten wegvallen.
Zeker als je de V-brake versie zou kiezen.
Volgens Sheldon Brown is een speedbone toch nodig met discs, alhoewel toch een Nicolai gevonden waar dat gelukt is, er zit nog genoeg spatie tss externe schakelbox en patte:
Image
phille
Mountainbiker

Post by phille »

sleenres wrote:Wat ik zou willen weten is of er geen andere fietsen zijn die NIET die fijne afwerking hebben van een IDWORX maar WEL heel degelijk zijn en misschien maar de helft van de IDWORX kosten...
je moet goed beseffen dat een rohloff alleen al 1100 a 1200eur kost.
Een iDworx van 3000eur, kost eigenlijk 1800eur, das nog altijd niet weinig te noemen maar wat betaal je aan een klassieke fiets die wat moet meegaan ?

Voordat de kriticasters afkomen: jama met een klassieke fiets kunde ook uw XT kostprijs aftrekken ?
Ah neen he, een derailldingesse is eigenlijk eindig te noemen, wie heeft er hier bij de aankoop van zijn nieuwe fiets zijn derailldingesse laten overzetten ?
Dickie
Mountainbiker

Post by Dickie »

phille wrote:
sleenres wrote:Wat ik zou willen weten is of er geen andere fietsen zijn die NIET die fijne afwerking hebben van een IDWORX maar WEL heel degelijk zijn en misschien maar de helft van de IDWORX kosten...
je moet goed beseffen dat een rohloff alleen al 1100 a 1200eur kost.
Een iDworx van 3000eur, kost eigenlijk 1800eur, das nog altijd niet weinig te noemen maar wat betaal je aan een klassieke fiets die wat moet meegaan ?

Voordat de kriticasters afkomen: jama met een klassieke fiets kunde ook uw XT kostprijs aftrekken ?
Ah neen he, een derailldingesse is eigenlijk eindig te noemen, wie heeft er hier bij de aankoop van zijn nieuwe fiets zijn derailldingesse laten overzetten ?
Ikke :lol: .
Mijne XO achterdera gaat al 22000km mee samen met de gripshifts trouwens :wink: .
Wel al een 4-tal keer de wieltjes moeten vervangen :wink: .
De Rig had ik trouwens ook eerst aangekocht om, in latere instantie, als de wielen versleten waren, over te schakelen naar een Rohlf.
Heb terug singlespeed achternaafje zitten (Hope), tzal voor de volgende set zijn :wink: .
Rendementsverlies van de Rohloff houdt me wat tegen...
Last edited by Dickie on Wed 17 Jun 2009 13:17, edited 1 time in total.
phille
Mountainbiker

Post by phille »

KNAP ! =D>

maar je bent alvast de eerste waarvan ik weet die er zoveel doet
Post Reply