spanning van de banden

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
ikke met de fiets
Mountainbiker

Post by ikke met de fiets »

nat180 wrote:NN = Nobby Nic van het merk Schwalbe
RR = Racing Ralph vanhetzelfde merk :-)

Als je echt zonneschijn verwacht om buiten te rijden dan kan je met deze combinatie ook nog eens door een modderplas ( als het daags dervoor regende ) .
Ik heb deze ( in 2.1 ) ook op mijn fiets en als vrouw met een gemiddeld gewicht zullen we maar zeggen doe ik er vooraan 2 bar en vanachter 2.5 bar. Lijkt misschien weinig maar voor een vrouwengewicht prima vind ik.
Garandeerd grip
'k snap het ni goed ; ik zou eerder zeggen achteraan minder druk dan vooraan, om de aandrijving (allé dus mijn trappers :-) )meer grip te geven.
of vergis ik me hier ?
Magnum_
Mountainbiker

Post by Magnum_ »

Zo veel kracht kan ik niet zetten :P
Nee, liever goeie grip vooraan, als het achteraan wegslaagt / wat doortrapt is nog niet zo enorm erg.

Ik ga trouwens eens een deftige pomp moeten kopen, ik denk dat ik mijn banden te plat laat staan (moeilijk in te schatten zonder manometer :D )
pvandebe
Mountainbiker

Post by pvandebe »

ikke met de fiets wrote:
nat180 wrote:NN = Nobby Nic van het merk Schwalbe
RR = Racing Ralph vanhetzelfde merk :-)

Als je echt zonneschijn verwacht om buiten te rijden dan kan je met deze combinatie ook nog eens door een modderplas ( als het daags dervoor regende ) .
Ik heb deze ( in 2.1 ) ook op mijn fiets en als vrouw met een gemiddeld gewicht zullen we maar zeggen doe ik er vooraan 2 bar en vanachter 2.5 bar. Lijkt misschien weinig maar voor een vrouwengewicht prima vind ik.
Garandeerd grip
'k snap het ni goed ; ik zou eerder zeggen achteraan minder druk dan vooraan, om de aandrijving (allé dus mijn trappers :-) )meer grip te geven.
of vergis ik me hier ?
Je vergist je. Vooraan minder druk zetten dan achteraan.

Achteraan rust in veel gevallen het grootste deel van je gewicht. Dus zet je daar normaal gezien een hogere druk zodat uiteindelijk het loopprofiel gelijkaardig is als vanvoor (kijk als je rijdt !) Door achteraan de druk te verhogen ga je comfort verliezen maar snelheid winnen op vlakke, snelle stukken. Wie mogelijk rugproblemen voorziet, let goed op z'n druk achteraan (minder druk voor meer comfort) èn gaat rechtstaan bij het nemen van (hobbelige) hindernissen.

Vooraan zet je minder druk omdat daar minder gewicht op rust. Je kan met weinig druk ook veel beter over wortels en dergelijke rollen.

Wel opletten dat de druk niet zo laag word dat je band/binnenband tegen je velgrand knotst, dan rijdt je mogelijk plat (snakebites genoemd).

Verder opletten als je met lage druk rijdt dat je bij snelle bochten niet wegschuift...

't Is allemaal nie gemakkelijk voor een leek...Leren door te doen en te proberen....

O ja, wat betreft modder : ge hebt verschillende soorten en afhankelijk daarvan kan je beter met lage of hoge druk rijden....
ikke met de fiets
Mountainbiker

Bon,

is er hier iemand expert in om uitsluitsel te geven ?

bedankt.
El Baelos
Mountainbiker

Post by El Baelos »

Zo laag mogelijk, geeft meer comfort en controle.
Als ik nog met binnenbanden reed, reed ik in droge omstandigheden met 2,5 vooraan en 3,0 achteraan.
In de modder deed ik hier wat vanaf.

Nu ik tubeless rij, rij ik steeds met 1,8 bar, zowel vooraan en achteraan.
Met binnenbanden rij je best niet met zo lage druk, je hebt dan veel meer kans op een lekke band.
locust
Mountainbiker

Post by locust »

ik rij in de meeste onmstandigheden ook liever met minder druk, meestal plaats ik slechts 2bar in mijn banden (met binnenband) maar ik heb als voordeel dat ik niet zo veel weeg.
En als ik op rotsige ondergrond ga rijden plaats ik iets meer druk in mijn banden, bij deze druk voel ik ook wel dat snakebites een mogelijk gevaar vormen.
ikke met de fiets
Mountainbiker

allé, 'k zal es proberen tussen 2 & 2.5 bar.

kent er iemand een ni te duur pocketpompje met de maten erop ? ik moet altijd die voet-handpomp meenemen, en iets kleiners of automatisch zou handig zijn.
Magnum_
Mountainbiker

Post by Magnum_ »

vj
Mountainbiker

Post by vj »

NetWave wrote:
Rvl18 wrote:Hoe meer druk in je band, hoe beter hij zal bollen. Hoe minder druk in je band, hoe meer grip je zal hebben in modderachtige stroken.
Deze thread leunt aan bij een vraag van mij: laatst heb ik mijn banden door de fietsenmaker laten vervangen.

Vooraan had de band een grotere druk dan achteraan. Heeft hij dat gedaan om meer grip achteraan te hebben?

Is dat iets wat iedereen doet?
Ik denk eerder dat die fietsmaker u eens goe wou kl.ten want als uwe band vanachter platter staat dan vanvoor rijd ge altijd bergop :evil: dus ge kunt het beter andersom doen, dan gaat ge altijd bergaf, hoeft ge niet de st..nt uit u gat te trappen :-$
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

bandenspanning is zuiver afhankelijk van het type terrein dat je voor de wielen krijgt.
is geen vaste spanning op te pinnen.... dus ook geen exact uitsluitsel.

bijkomende factor : het gewicht van de persoon !!
een man van bv 65kg zal makkelijker op 2.1 a 2 bar rijden, iemand van 80kg op datzelfde terrein zal 2.2 a 2.3/2.4 bar gaan rijden omdat door zijn gewicht de band ook een stuk meer gaan meegeven.

en dan nog eens bijkomend : wat je gewoon bent.
sommigen kunnen op 2bar erg goed uit de voeten in bochtenwerk, anderen hebben het gevoel dat ze elk moment gaan verongelukken met die lage spanning.

dezelfde regels gelden ook in het veldrijden
Post Reply