Cristalp 2OO9

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
Lust
Mountainbiker

Post by Lust »

Heb in 2007 en 2008 deze marathon uitgereden. En ik beken: ik ben verslaafd! Van alle XC MTB evenementen die er bestaan, is dit wel het mooiste.
Ik ga dit jaar natuurlijk terug, de week ervoor (acclimatiseren ttz extra rode bloedplaatjes aanmaken want die heb je nodig ) en de week erna blijf ik deze keer ook, om proberen af te kicken...
De sfeer, de vergezichten, die eindeloze beklimmingen en afdalingen. Dit is voor mij het hoogtepunt van het jaar.

Enkele tips van een amateur:

- zorg voor een goede basisconditie
- zie dit niet als een wedstrijd, maar doseer
- eet zoveel als je kan onderweg, je verbruikt enorm veel calorieën (ik vorig jaar meer dan 8000Kcal) tijdens het klimmen, zo vermijd je de man met de hamer...
- ken uw limieten
- de dagen voor de rit geen zotte dingen doen

Het enige nadeel is dat als ge terug thuis zijt, ge tevreden moet zijn met die paar konijnebergskes in die plukskes "bos" die ge hier gelukkig nog hebt.

Sindsdien zijn er voor mij 2 soorten MTB'ers. Zij die er geweest zijn en zij die denken dat ze met een een MTB kunnen rijden. Diegene die er geweest is begrijpt mij wel, denk ik.
Die anderen zullen misschien in hun gat gebeten zijn, but I don't give a shit!!!
Stivie
Mountainbiker

Post by Stivie »

Moet Lust gelijk geven.
Cristalp gereden in 2003, prachtevenement en loodzwaar. Conditie moet in orde zijn. Zoniet wordt het een lange lijdensweg.
Ging hem dit jaar rijden maar het is de Salzkammer geworden. Misschien volgend jaar.
shiva
Mountainbiker

Post by shiva »

hoe kan je nu weten- als leek- of je voeldoende fit bent om de tijdspoorten te halen?

Moeilijke vraag, maar eéén die alle cristalp-maagden zich stellen...

Weet niet of die poorten 'sec' gemeten zijn of niet..?

ik heb dit weekend de 3 ballons gereden (205 km, 4300hm) : heb niet voor een tijd gereden, had verkeerde verzet (te zwaar) en heb 1u30 stilgestaan aan bevoorraadingen en ik had nog zilver... ik bedoel maar, als de cristalp vergelijkbare criteria hanteert, dan is het wel te doen....maar dat weet ik dus niet...
roger
Mountainbiker

Post by roger »

shiva wrote:hoe kan je nu weten- als leek- of je voeldoende fit bent om de tijdspoorten te halen?

Moeilijke vraag, maar eéén die alle cristalp-maagden zich stellen...

Weet niet of die poorten 'sec' gemeten zijn of niet..?

ik heb dit weekend de 3 ballons gereden (205 km, 4300hm) : heb niet voor een tijd gereden, had verkeerde verzet (te zwaar) en heb 1u30 stilgestaan aan bevoorraadingen en ik had nog zilver... ik bedoel maar, als de cristalp vergelijkbare criteria hanteert, dan is het wel te doen....maar dat weet ik dus niet...
Als je dit uitgereden hebt dan mag de cristalp geen probleem zijn.Heb gehoord dat de belgen het daar goed gedaan hebben met een overwinning bij de dames .
De toekomst zal mij ook meer naar zulke proeven doen kantelen.
shiva
Mountainbiker

Post by shiva »

roger wrote:Heb gehoord dat de belgen het daar goed gedaan hebben met een overwinning bij de dames .
De toekomst zal mij ook meer naar zulke proeven doen kantelen.
Ja, vele goede renners daar...was onder de indruk van het gemiddeld niveau, zeker niet te vergelijken met een TT...

het gros finischt rond de 8u-9u, toch wel sterk hoor
shiva
Mountainbiker

Post by shiva »

Ik heb wel genoten van het verslag van deze man van Cristalp 2006:

http://users.skynet.be/ivandh/cristalp06.htm

ik copy /paste hier de conclusie van het verslag:

Zijn de anderen het hier mee eens?
Het was enorm zwaar, na nu al 4 dagen ben ik nog niet gerecupereerd.

Ik ben enorm diep moeten gaan .De blubber,de regen,de koude hebben het moeilijk gemaakt

Zelfs in een verslag kan ik niet met woorden beschrijven hoe het in werkelijkheid was.

Twee maal uitrijden is nu genoeg geweest, ik ben blij maar ook ontgoocheld van de organisatie.

De organisatie deze heeft volgens mij zijn beste jaren achter de rug.

Ik vrees dat de recreanten hier meer en meer op de tweede plaats komen.

De bevoorradingen waren triestig, er was niet genoeg te eten, en er stonden er niet genoeg.

Als je het 130km moet doen met alleen bananen,sinaasappelen en ballisto's?

De kaas met brood was er wel naar het einde toe,maar hier en daar geen kaas meer,

dus droog brood.

Aan de aankomst krijgt je een fles plat water en iets om te eten moet je kopen, dat is toch niet

normaal na zo een wedstrijd, tja wij zijn maar recreanten, en als de laatsten binnengekomen zijn

beginnen ze de eettenten al af te breken.

De busdienst was een droevige zaak, de fietsen worden er op elkaar gekieperd met grote

beschadigingen tot gevolg.

Een vriend van mij is pas om middernacht met de laatste bus in Verbier toegekomen, iedereen

was doodongerust,zijn ganse familie dacht dat er iets erg was gebeurt.

De bus is ettelijke keren onderweg blijven staan in andere dorpen, dit is toch een busdienst van

Grimentz naar Verbier, en dan zat de bus nog twee uur in de file door een ongeluk.

Voor de achterblijvers in Verbier is er niets voorzien,er hangen geen uitslagen.

Stel dat je bv in het ziekenhuis ligt,en er loopt daar niemand meer rond van de organisatie,

dan weet je gewoon niets.

Het is genoeg geweest voor mij, dat ze de komende jaren met hun 1 miljoen zfr budget maar

andere bikers uitmelken.
LuckyIron
Mountainbiker

Post by LuckyIron »

shiva wrote:Ik heb wel genoten van het verslag van deze man van Cristalp 2006:

http://users.skynet.be/ivandh/cristalp06.htm
diezelfde editie was ik daar ook, samen met clubgenoot Ivan en Jean-Pierre en ik kan Ivan zijn verhaal bevestigen.

Ik had van zo'n organisatie meer verwacht. Het was toen mijn eerste keer en ik ben ontgoocheld teruggekeer (ook wat omdat ik hem niet heb uitgereden).

bevoorradingen waren echt pover toen. En ok, ik rij niet bij de eerste mannen, maar ze moeten voor iedereen voldoende voorzien. Je betaalt tenslotte toch een pak geld.

Busdienst was triestig, mijn praktisch nieuwe Fox voorvork heeft een pak schuurplekken opgelopen, alsook op de kader. :evil:

:bounce:
shiva
Mountainbiker

Post by shiva »

LuckyIron wrote:
Busdienst was triestig, mijn praktisch nieuwe Fox voorvork heeft een pak schuurplekken opgelopen, alsook op de kader. :evil:

:bounce:
kan je dan eigenlijk geen schadeclaim indienen?
saiko
Test team

Post by saiko »

En hoe staat het bij de deelnemers ?

Waar slapen jullie ?
Ik ben weer met alles veel te laat natuurlijk :)

Ben opzoek naar een camping in de buurt van de start maar tot nutoe nog niet veel gevonden. Als iemand iets weet,... laat maar horen.
d@Mit
Mountainbiker

Post by d@Mit »

Maat van me heeft een appartement gevonden in Verbier, we staan dus niet op de camping. Ik ben eens benieuwd. Ik had het verslag van Ivan al gelezen. Tijdens de après bij de Salzkammer nog wat tips gekregen van mannen die hem al enkele keren uitgereden hebben. Trainingen lopen niet echt vlot, de goesting is er een beke uit na het debacle in Oostenrijk.
Post Reply