New here

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Post Reply
Malines
Mountainbiker

New here

Post by Malines »

Hey mensen

Mijn eerste post hier.

Heb me zaterdag een nieuwe CUBE Acid gekocht http://www.cubebikes.nl/?rubriek_id=339 ... ct_id=2415.
Na een aantal reviews en de mening van de verkoper ben ik hiervoor gegaan. Hij lag ook mooi binnen het budget van 1000 euri. Ik hoop dat dit een goede keus was.

Ik ben nu net terug van een klein toertje van 20km waarvan 90% offroad en heb er een uurtje over gedaan. Het was men eerste toertje met klik pedalen en het was wel even wennen. Voor de rest was het leuk fietsen met de bike.

Nu wat doen jullie voor het onderhoud van de bike? Nu was het zeer droog en was het enkel stof dat op de bike lag. Wat indien het modderig was?

Groeten
Birger
spuiterke
Mountainbiker

Post by spuiterke »

allereerst welkom en proficiat met uw aankoop. het voornaamste onderhoud kruipt in de aandrijving. ketting ,casette enz. ik doe het altijd als volgt: fiets na de rit afspuiten met matige druk (nooit hogedrukspuit gebruiken). thuis de ketting , casette, tandwielen reinigen met ontvetter ( dreft met water of benzine) dan de fiets geheel inzepen met autoshampoo en alles afspoelen. dan alles droogblazen met compressor. olie op de ketting doen en eens over alle tandwieltjes laten gaan. in de winter frame eens insmeren met brunoxolie. dan hecht het vuil minder. bij vriesweer de avond voor de rit de fiets in verwarmde ruimte zetten anders heb je kans op bevroren body door condenswater. wanneer je een beetje handig bent kun je best met twee kettingen rijden en regelmatig afwisselen. dan slijten uw tandwielen minder. voor de winter en na de winter gaat de fiets altijd binnen om alles eens terug in het vet steken( wielnaven, bracket). nog nooit noemenswaardige breuk gehad. veel fietsplezier en hou het veilig :wink:
mitsy
Mountainbiker

Re: New here

Post by mitsy »

Malines wrote:Hey mensen

Nu wat doen jullie voor het onderhoud van de bike? Nu was het zeer droog en was het enkel stof dat op de bike lag. Wat indien het modderig was?

Groeten
Birger
Hallookes en welkom in de wondere wereld van de dikke banden.

Bovenaan kan je de zoekfunktie gebruiken en daar onderhoud of reinigen intikken , er zijn massa"s topics die de reiniging van menig onderdelen specificiëren.

Hroeten
Malines
Mountainbiker

Post by Malines »

Bedankt voor de reactie.

Ben gisteren nog eens een toerke gaan doen nu met wat modderige stroken tussen.
Wat merk ik nu na een modderig gedeelte da mijn fiets ergens tikt vooral bij krachtere pedaalslag.

Is dat normaal met een beetje modder dat er is een raar geluidje de kop op steekt?

Groeten
DavidDM
Mountainbiker

Post by DavidDM »

Hey !

Proficiat met je aankoop, ik heb dezelfde keuze gemaakt een goede maand geleden.

Je kunt slag hebben op verschillende plaatsen. Ik heb er eventjes last van gehad op een pedaal. Heb gewoon goed gereinigd en een beetje olie tussengespoten zodat pedaal terug mooi kon rond draaien en probleem was opgelost.
spuiterke
Mountainbiker

Post by spuiterke »

modder en zand zijn een ware aanslag voor uw bike. het kan goed zijn dat als het een natte winter is met de ene modderrit na de andere dat uw ketting en tandwielen na 5 a 600 km op zijn. hetzelfde voor de remblokken. heb ooit eens tijdens één rit de blokken tot op het ijzer gereden #-o
Guawie
Mountainbiker

Post by Guawie »

Ik heb ook een Cube Acid en heb ook last gehad van die rare geluidjes. Niets erg. Ik heb ondertussen een bettere holle cassette gekocht, XTR achterderrailleur en voorderrailler. Piepen is al veel minder, om maar niet te zeggen dat het helemaal verdwenen is. Het moet al serieus vettig zijn wil hij nu beginnen kraken.

Nu twee jaar in mijn bezit en voor mij blijft het een dijk van een bike!
Post Reply