wie rijd er moto?

Omdat het niet altijd over mountainbike hoeft te gaan...... Zet een boompje op over alles wat NIET met mountainbike te maken heeft maar hou het wel deftig.
Polly
Mountainbiker

Post by Polly »

Hey, heb sinds 2 weken een electrische moto voor mijn autoverkeer te vervangen, www.vectrix.com.
Daarover heb ik juist een klein vraagje, ik denk dat ik het antwoord wel weet maar stel ze toch, als je wilt trainen achter moto langs vaart zoals bijvoorbeeld de schelde, dan mag dit waarschijnlijk niet hierachter, want dit is een moto met nummerplaat?
VAN BELLE Jean Marc
Mountainbiker

Trainen achter moto of moto-auto

Post by VAN BELLE Jean Marc »

Nee, normaal mag het strikt genomen niet. Maar ik vroeg het ook eens snel na bij gemotoriseerde moto-collega's en deze vermoeden niet dat het meteen tot een bekeuring zou leiden.

Neem best je trainingsdata op rustige uren en zorg dat je niemand stoort en ik denk dat ze je met dit prachtige beestje niet direct iets kwalijk zullen nemen.

Een vraagje van mij: Is die 'moto' (auto) niet levensgevaarlijk omdat je hem niet hoort aankomen. Ik las al van een topic van die Honda (Prius) dat die levensgevaarlijks is voor fietsers omdat de motor uitschakelt, en ik maakte het zelf mee dat ik aan de school Don Bosco van mijn zoon dacht dat de motor van een grotere Honda (terreinwagen?) uitgevallen was en op bandengeluid voor de schoolpoort voorbij kwam. Ik kreeg bij de gedachte dat ik die ook niet gezien had, zeer koude rillingen op mijn rug...
Polly
Mountainbiker

Post by Polly »

Dat is natuurlijk een nadeel, daarjuist voor eerste keer een gevaarlijke situatie meegemaakt, een oud vrouwtje wou tussen auto's oversteken en ze had mij bijna niet gezien, natuurlijk misschien had ze een andere moto ook nog niet gehoord want was nog 100 m ver. Je moet steeds goed opletten en steeds klaarstaan om je claxon te gebruiken. Indien je accelereert of regeneratief remt hoor je hem lichtjes maar als je gewoon bolt dan hoor je gewoon de wind en de wielen, probleem is dat de mensen een van de nadelen van een verbrandingsmotor (lawaai dus) zodanig gewoon zijn dat ze dit zijn gaan gebruiken als verwittigingssignaal(ik betrap mij daar zelf ook op trouwens).
Ik vrees wel dat dit in de eerstkomende jaren nog een probleem zal geven, maar de mens zal zijn gedrag moeten aanpassen. En ik hoop dat er hiervoor geen slachtoffers hoeven te vallen.
_alain_
Mountainbiker

Post by _alain_ »

Polly wrote:Ik vrees wel dat dit in de eerstkomende jaren nog een probleem zal geven, maar de mens zal zijn gedrag moeten aanpassen. En ik hoop dat er hiervoor geen slachtoffers hoeven te vallen.
Eerstkomende jaren?
Eerder de eerstkomende eeuwen...
Als je met een motor met open blerpijp niet gehoord wordt wat wil je dan verwachten van iets dat wat een beetje rolgeluid maakt.
Ik ben met een 3 dagen oude Duc 748 met open Termignoni's van de baan gedrukt door een eikel die mij niet had gehoord/gezien,
ik hing toch maar ter hoogte van zijn deur...
Gelukkig heb ik het zien aankomen en heb ik kunnen "meegaan" in zijn maneuvre en ben daardoor niet gevallen.
Maar wel dikke 5000euro stukken aan de fiets (alles met een krasje werd vergoed, expert die kwam kijken reed ook ;) )
VAN BELLE Jean Marc
Mountainbiker

Post by VAN BELLE Jean Marc »

Luister bij het openen van deze pagina meteen naar het prachtige geluid (volgens mij, sorry) van de screaming eagle van de Harley Davidson V-Rod:

http://www.logocom.be/moto/v-r

Wees gerust dat ik het opzettelijk graag dit uitlaatgeluid gebruik als ik tussen de file voor Brugge bij het terugbrengen van de moto... Of hoe lawaai eigenlijk... voor veiligheid kan zorgen! Misschien nep-motorgeluiden op die elektrische toestellen?

@bert: Inderdaad, in mijn rijopleidingen geef ik aan beginners mee dat ze moeten veronderstellen dat ze ECHT onzichtbaar zijn. Op dezelfde wijze als jij rij ik tot op heden zo'n 40.000 km per jaar en totnogtoe ongeval vrij. Beter in zo'n geval voor jezelf de lat te hoog leggen dan te laag. Ook al ben ik een beetje een stuntman, ik zou het niet graag in praktijk moeten uitvoeren met mijn moto versus een auto (hoewel ik me soms durf afvragen hoe het moet zijn zoals met mijn fiets die keer toen ik 18 was om een salto over een wagen te maken en zelfs daar probeer op voorzien te zijn - in de hoop het NOOIT meer tegen te komen).
Last edited by VAN BELLE Jean Marc on Sun 07 Jun 2009 20:48, edited 1 time in total.
.:bert:.
Mountainbiker

Post by .:bert:. »

VAN BELLE Jean Marc wrote:Ben nogal extraam in het vlak dat ik mijzelf als motard een sterke weggebruiker beschouw en dat ik dus vind dat ik altijd in de fout ben, wat er ook gebeurt op de weg.
Ik zal mezelf nooit als een sterke weggebruiker opstellen met de motor, wat niet wil zeggen dat ik mijn mannetje niet sta op momenten. Moto tegen auto weet je zo al wie het sterkst is.
_alain_ wrote:Ik ben met een 3 dagen oude Duc 748 met open Termignoni's van de baan gedrukt door een eikel die mij niet had gehoord/gezien,
ik hing toch maar ter hoogte van zijn deur...
Da's dus de miserie van tegenwoordig, best is er altijd van uitgaan dat ze je niet gezien hebben. Heeft mij al een aantal crashes gescheeld.
_alain_
Mountainbiker

Post by _alain_ »

Ik rij pakweg 170.000km per jaar met de vrachtwagen,
de laatste 7 jaar schadevrij (nooit ongeval gehad of veroorzaakt, altijd maneuvreer schade).
Dan mag je ervan uitgaan dat ik defensief rij en het verkeer redelijk kan inschatten ;)

Maar als een auto plotseling afdraait terwijl je ernaast hangt (en de chauffeur ook toegeeft dat hij niet eens gekeken had),
dan ben je figuurlijk gezien..
freezy
Mountainbiker
Location: Endorfin Speed II, TREK OCLV 5200 en een Triumph...

Post by freezy »

Ik kwam deze tegen op motor-forum :drunk: =P~
Mijn volgende zal toch een allroad worden, het kriebelt teveel!
Image
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

freezy wrote:Ik kwam deze tegen op motor-forum :drunk: =P~
Mijn volgende zal toch een allroad worden, het kriebelt teveel!
Image
Schuun he... 8)

Ik heb alvast geen spijt van mijn Tén. Zo lang je van de autosnelweg af blijft niets dan plezier.
Moest het in de toekomst blijken dat de ééncyl. toch te licht gaat uitvallen tijdens langere reizen zal de stap waarschijnlijk gezet worden naar een BMW GSA =P~
iron gonzo
Mountainbiker

Post by iron gonzo »

leuke combinatie 8)
ter verduidelijking: dit is niet mijn moto en fiets
Image
Post Reply