Magura HS-33 2005

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
viperke
Mountainbiker

Post by viperke »

zeer zeer mooi van magura :drunk:
let ook op het draaiknopje in de remhendel om de druk te regelen :wink:

op m'n wedstrijdfietske voor volgend jaar zullen dit dé remmen worden denk ik 8)

en [/b]nog meer remkracht dan voordien ? wowww fenomenaal :P

grzzz 8)
gillian
Mountainbiker

Post by gillian »

Falco wrote:
Black Phantom wrote:Als niet Magura-kenner volgende vraag:

Foto 2: Ik zie aan de rechterkant een hendeltje (ook duidelijk te zien op foto 3). Ik veronderstel dat dit dient om die kant los te maken voor het wegnemen van het wiel.
Maar: die rem zit daar toch vast met een boutje in de remnok? Hoe lost dat dan?
En dan nog zit de rem (inclusief booster) ook nog vast aan de andere kant waar ik geen ontkoppelingshendeltje zie?
dat klopt BP. den booster zit ts rem en vork vast. Zoals bij een RATbooster(in mijn geval) kan de rem er niet meer af aan die ene kant. (Ik heb daar in een vroegere post eens een discussie omtrent gehad met ne jonge snaak, die bij hoog en bij laag beweerde dat de rem er wel af kon op die manier.)
Mijns inziens: wiel eruit = band aflaten. ofwel met 1.00 rijden.
Ik ben die bewuste jonge man waarover jij spreekt en ik beweer nog altijd dat ik mijn rem(tenminste langs één kant) los krijg van mijn vork!!
geloof je het: dan ben ik ook blij
geloof je het niet: come and see :wink:
Falco
Mountainbiker

Post by Falco »

gillian wrote:
Falco wrote:
Black Phantom wrote:Als niet Magura-kenner volgende vraag:

Foto 2: Ik zie aan de rechterkant een hendeltje (ook duidelijk te zien op foto 3). Ik veronderstel dat dit dient om die kant los te maken voor het wegnemen van het wiel.
Maar: die rem zit daar toch vast met een boutje in de remnok? Hoe lost dat dan?
En dan nog zit de rem (inclusief booster) ook nog vast aan de andere kant waar ik geen ontkoppelingshendeltje zie?
dat klopt BP. den booster zit ts rem en vork vast. Zoals bij een RATbooster(in mijn geval) kan de rem er niet meer af aan die ene kant. (Ik heb daar in een vroegere post eens een discussie omtrent gehad met ne jonge snaak, die bij hoog en bij laag beweerde dat de rem er wel af kon op die manier.)
Mijns inziens: wiel eruit = band aflaten. ofwel met 1.00 rijden.
Ik ben die bewuste jonge man waarover jij spreekt en ik beweer nog altijd dat ik mijn rem(tenminste langs één kant) los krijg van mijn vork!!
geloof je het: dan ben ik ook blij
geloof je het niet: come and see :wink:
jij gebruikt 2 boosters vooraan zeker?!
gillian
Mountainbiker

Post by gillian »

Idd, maar met 1 booster kan je normaal zelfs één kant van je rem losmaken.
XVMx
Mountainbiker

Post by XVMx »

Door omstandigheden heb ik 6 weken rondgereden met een bike waar HS33 remmen op stonden. Sedert zaterdag heb ik mijn eigen bike terug (LX V-brakes), en na x aantal maal net wel / net niet in het decor gevlogen te zijn omdat ik veel te laat remde (ik vind opeens dat die LXen niet goed meer remmen, had ik voor die 6 weken geen last van #-o ) heb ik besloten ook maar HS33 te monteren op mijn bike.

Nu, de vraag is of ik het 2004 model zou laten monteren, of nog een beetje wachten op het 2005 model. 2004 zal wel goedkoper zijn dan 2005 en heeft zijn deugdelijkheid al bewezen. 2005 daarentegen is lichter, toch wel mooier (is persoonlijk natuurlijk...), maar de prijs zal waarschijnlijk navenant zijn. Van wat ik al gelezen heb over de 2005 lijken er mij ook geen features op te zitten waaruit je zou kunnen besluiten dat ze kwalitatief zo heel veel beter zijn dan 2004 (en corrigeer mij als ik hier verkeerd ben).

Wat denken jullie, zou 2005 echt de moeite zijn om op te wachten of niet?

Groeten,
XVM
Rudy D
Mountainbiker

Post by Rudy D »

De 2005 versie zou iets makkelijker te monteren zijn. Dat is bij de oude versie nogal omslachtig. De HS33 zijn idd prachtige remmen, ik was blij dat ik ze gisteren in Malmedy had.
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

De 2005 zal zeker niet slechter zijn hé, en je hebt direct een mooi stukje op je fietsje staan .

Aan de andere kant, bol nog even rond met je gewone v-breaks en kijk eens of je die extra remkracht nodig hebt.
Doe je aan trial rijden?
Zit je regelmatig op terein waar je betere remmen nodig hebt?

Als je vroeger genoeg had aan je LX, dan zul je er toch terug aan wennen.
Een fiets van 5000 € bolt ook leuker dan één van 1500 €, maar ik doe het toch nog even met de goedkopere versie hoor. :wink:
XVMx
Mountainbiker

Post by XVMx »

Jekas wrote: De 2005 versie zou iets makkelijker te monteren zijn.
Heb ik ook gelezen, maar ik ga de montage toch laten doen door mijn fietsboer (alhoewel ik er nog een nieuwe moet zoeken, heeft te maken met die 6 weken maar dat is een ander verhaal...). Dus voor mij is dat niet echt een probleem. En voor het normale onderhoud (vervangen remblokken, uitkuisen zuigers, ...) is er niets veranderd als ik mij niet vergis?
nothing 's impossible wrote: Aan de andere kant, bol nog even rond met je gewone v-breaks en kijk eens of je die extra remkracht nodig hebt.
Doe je aan trial rijden?
Zit je regelmatig op terein waar je betere remmen nodig hebt?

Als je vroeger genoeg had aan je LX, dan zul je er toch terug aan wennen.
Awel, ik weet niet of ik er weer ga aan wennen :roll: ... Het grote verschil tussen HS33 en LX was naar mijn gevoel dat je met HS33 echt controle hebt over je bike. Als ik plotseling beslis om te stoppen, dan stop je ook onmiddellijk. Met LX moet je toch meer vooruitkijken en meer marge nemen, omdat je remafstand groter is. Vooral in afdalingen voelde ik mij met die HS33 veel zelfzekerder, net omdat je weet dat als er een obstakel opduikt je toch nog op tijd kan vertragen/stoppen

Ah ja, misschien ook nog een belangrijk element in mijn beslissing: in augustus ga ik 2 weken in de Dolomieten rondbollen, hoe ver ga ik daar geraken met mijn LX'en?
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

Welke banden lagen er op die fiets waar je 6 weken mee rondbolde, en welke op de huidige fiets????

En welke vork stond er op die 6 weken fiets en welke vork staat er op je huidige???

Remkracht heb je genoeg hoor, maar als je handen kapot trillen of je voorwiel constant van de grond springt heb je natuurlijk liever het comfort van een hs33. (minder hard moeten nijpen).

Verder zijn er weinig banden die je remkracht ook nog kunnen omzetten op de weg, en tenzij om die paar keer door te slippen heb je ook niet meer remkracht nodig.
Het dozeren van de remkracht gaat wel iets makkelijker met de magura's.

Maar voor de bergen zijn de magura's wel leuk natuurlijk, je moet wat minder hard nijpen.
tafelpoot
Mountainbiker

Post by tafelpoot »

nothing 's impossible wrote:Welke banden lagen er op die fiets waar je 6 weken mee rondbolde, en welke op de huidige fiets????

En welke vork stond er op die 6 weken fiets en welke vork staat er op je huidige???

Remkracht heb je genoeg hoor, maar als je handen kapot trillen of je voorwiel constant van de grond springt heb je natuurlijk liever het comfort van een hs33. (minder hard moeten nijpen).

Verder zijn er weinig banden die je remkracht ook nog kunnen omzetten op de weg, en tenzij om die paar keer door te slippen heb je ook niet meer remkracht nodig.
Het dozeren van de remkracht gaat wel iets makkelijker met de magura's.

Maar voor de bergen zijn de magura's wel leuk natuurlijk, je moet wat minder hard nijpen.
Volgens mij kan je die redenering doortrekken voor schijfremmen ook....
hetgeen je hebt met die magura's hebt is volgens mij dat je veel nauwkeuriger kan remmen, veel precieser de krachten verdelen (alle dat hebben ze toen toch gezegd toen ik de vraag stelde van de schijfremmen)
Post Reply