Slicks op crossmax

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
yeti
Mountainbiker

Post by yeti »

Qube wrote:
Dan 7 kg erop
Ik heb met ergens in een ver verleden laten vertellen dat een gewone velg voor draadbanden "maar" geschikt is tot 5 bar :drunk:

Kijk dan maar eens op de site van Mavic. De max druk hangt ook af van de diameter van de band (dus het luchtvolume). Een smallere band heeft een kleinere hoogte loodrecht op de as, en dus een kleinere oppervlakte waar druk op uitgeoefend wordt op de velgrand, en kracht is druk x oppervlak.
Op een cross-max sl mag er bij een 1.2 band 7bar gebruikt worden, wat betreft de velg. :D
Natuurlijk altijd ook nog eens controleren of de band dit ook aankan. Als je een 2.0 band vb. oppompt tot 7 bar, zal je vaststellen dat die al veel vroeger van de velg springt. Dit zal meestal gebeuren voor je velg het begeeft, maar toch niet proberen. [-X
Luc
Mountainbiker

Post by Luc »

Ik snap het probleem niet om slicks op een Crossmax (XL) te krijgen.
Mijn Specialized 1 inch bandjes zijn op minder dan 10 min. gewisseld (inclusief afhalen van de brede banden) en gaan er dus zonder de minste moeite op (ik doe dit elke week). Ik gebruik nooit bandenlichters.
Dan druk er op tot 7.5 kg en bollen maar =D>

Eigenlijk heb ik nog geen enkele band gehad die niet zonder gebruik te maken van bandenlichters op m'n wielen ging... de ene al wat makkelijker dan de andere (vooral Hutchinson Mosquito 1.85 UST was een taaie) maar mits optimaal gebruik te maken van het lager gelegen middendeel van je velg (velgbed) krijg je alle banden zonder bandelichters op je CrossMax hoor. Ook heel belangrijk: Bij UST banden is de plaats waar je de band het laatst op je velg legt ter hoogte van je ventiel (anders benut je het velgbed niet volledig).

Luc,
yeti
Mountainbiker

Post by yeti »

Luc wrote:Ik snap het probleem niet om slicks op een Crossmax (XL) te krijgen.
Mijn Specialized 1 inch bandjes zijn op minder dan 10 min. gewisseld (inclusief afhalen van de brede banden) en gaan er dus zonder de minste moeite op (ik doe dit elke week). Ik gebruik nooit bandenlichters.

Eigenlijk heb ik nog geen enkele band gehad die niet zonder gebruik te maken van bandenlichters op m'n wielen ging... de ene al wat makkelijker dan de andere (vooral Hutchinson Mosquito 1.85 UST was een taaie) maar mits optimaal gebruik te maken van het lager gelegen middendeel van je velg (velgbed) krijg je alle banden zonder bandelichters op je CrossMax hoor. Ook heel belangrijk: Bij UST banden is de plaats waar je de band het laatst op je velg legt ter hoogte van je ventiel (anders benut je het velgbed niet volledig).

Luc,

Inderdaad, zo monteer je een band, maar geloof me vrij, die Hutchinson Topslick krijg je er niet zomaar op als hij nieuw is. Het zal nu misschien ook wel gemakkelijker gaan, als er wat mee gereden is, en de band wat rekt.
Anders ook nog geen banden gehad waar bandenlichters echt noodzakelijk zijn.
Epic
Mountainbiker

Post by Epic »

Luc, je hebt wel gelijk want die Specialized slicks gaan er doodeenvoudig op. Die topslicks (gold) zijn daarentegen vreselijk!
Qube
Mountainbiker

Post by Qube »

Ola, bedankt voor de tip. Die slicks van specialized zal ik eens proberen :drunk:.

Is dat de "Mondo Pro Tire", die 26x1"? :-?

http://www.specialized.com/SBCEqSection ... esPavement
Falco
Mountainbiker

Post by Falco »

Luc wrote:Ik snap het probleem niet om slicks op een Crossmax (XL) te krijgen.

Luc,

ik heb ook 1.0 slicks van specialized nl. turbo S (met beige flanken en zwart loopvlak)
ik krijg die op mijn Xmaxen maar (nog)niet op mijn mavic 225 velgen. :(
Epic
Mountainbiker

Post by Epic »

Die specialized banden waren al na 3000km totaal versleten.
Luc
Mountainbiker

Post by Luc »

Qube wrote:Ola, bedankt voor de tip. Die slicks van specialized zal ik eens proberen :drunk:.

Is dat de "Mondo Pro Tire", die 26x1"? :-?

http://www.specialized.com/SBCEqSection ... esPavement
't is die 03 Turbo Pro Classic ATB

@ epic, inderdaad, bij mij waren ze na een dikke 4500 km ook tot op de draad versleten.
Post Reply