maar ja, heb het begrepen.... ik ga 2-3 keer per week trachten zo'n 25km op de weg te doen tegen hartslag van ongeveer 135.... na een tijdje zullen die waarden dan wel dalen. De vraag is hoelang dit duurt?
hartritme
Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Het frustrerende is dat ik me totaal niet forceer he. Ik ervaar de ritten niet als "zwaar". 'k Heb ook geen spierpijnen of geen last van krampen, melkzuur,... zit niet te puffen,..
maar ja, heb het begrepen.... ik ga 2-3 keer per week trachten zo'n 25km op de weg te doen tegen hartslag van ongeveer 135.... na een tijdje zullen die waarden dan wel dalen. De vraag is hoelang dit duurt?
-
Mister No Chaïn
- Mountainbiker
Post by Mister No Chaïn »
Ik ken het gevoel, je forceert je niet maar bij het minste helling gaat je hartslag toch knal de lucht in, tegen 180 rijden is eigenlijk geen probleem ... maar je zit wel aan die hartslag, dat is dus geen deftige conditie hebben
.
Dan is de enige remedie kilometers malen in je anaerobe zone, 135 is wat laag, zit je wrs in vetverbranding en daarmee maak je geen conditie aan! Bij mij ligt dit rond de 155, kan geen kwaad eens tot 185 te gaan maar als je bovenkomt zwier hem dan op een klein verzetje en kijk enkel naar hoe je hartslag zakt en niet hoe hard je rijd, je mag desnoods nog 10 per uur rijden, laat em zakken.
Het beste is natuurlijk van bij een sportdokter een inspanningstest te doen en daar een schema te laten opmaken, die zal je kunnen vertellen in welke zone jij wat traint.
Dan is de enige remedie kilometers malen in je anaerobe zone, 135 is wat laag, zit je wrs in vetverbranding en daarmee maak je geen conditie aan! Bij mij ligt dit rond de 155, kan geen kwaad eens tot 185 te gaan maar als je bovenkomt zwier hem dan op een klein verzetje en kijk enkel naar hoe je hartslag zakt en niet hoe hard je rijd, je mag desnoods nog 10 per uur rijden, laat em zakken.
Het beste is natuurlijk van bij een sportdokter een inspanningstest te doen en daar een schema te laten opmaken, die zal je kunnen vertellen in welke zone jij wat traint.
Ik heb mijn hartslagmeter eens aangedaan voor bij de dokter te gaan en hem gevraagd of hij eens kon zien waar het probleem zat, ik had namelijk het probleem dat na het rijden mijn hartslag altijd zwaar verhoogde van het minste dat ik deed, als ik in de zetel ging zitten dan kreeg ik mijn normale rusthartslag (rond de 70) maar durfde ik gewoon rondlopen dan kreeg ik een hartslag van 160-170 tot zelfs meer. Hij heeft dan gekeken en mijn hartslag werkte juist, de pieken waren wel gewoon oververmoeidheid (was tijdens de examens op het gedacht gekomen van eens de lokale mountainbikeroute te gaan doen terwijl ik de nacht ervoor een nachtje had doorgetrokkenca4ya wrote:Ofwel gaat die hartslagmeter te snel... Hoe kan ik dat eenvoudig testen? Vinger op de pols of nek vind ik moeilijk .....
Bij de dokter kwam ik in rust snel aan 60-62-63.
Op mijn meter kom ik heel soms tot 75. En dan moet ik me al lang stillekes zetten zenne!![]()
Misschien moet je de volgende keer dat je bij de dokter moet je hartslagmeter aandoen en hem eens vragen om te controleren of hij goed werkt
Vandaag 27.7km gereden van Bloso Wetteren (passeert langs mn deur).
Avs : 15.6 km/u.
Hart avs : 132
Hart max : 160
health-Z : 50% ==> 46min // vanaf 102
fitness-Z : 49% ==> 45 min // vanaf 133
power-Z : 1% ==> 35sec // vanaf 154
Voila, zal mss beter zijn om conditie op te bouwen he. Natuurlijk, als je alleen rijdt, heb je dat makkelijker onder controle.
Goed bezig?
Avs : 15.6 km/u.
Hart avs : 132
Hart max : 160
health-Z : 50% ==> 46min // vanaf 102
fitness-Z : 49% ==> 45 min // vanaf 133
power-Z : 1% ==> 35sec // vanaf 154
Voila, zal mss beter zijn om conditie op te bouwen he. Natuurlijk, als je alleen rijdt, heb je dat makkelijker onder controle.
Goed bezig?
Die waarden zien er al wat beter uit. Nu dit enkele maanden volhouden en dan kan je wat intensiever beginnen trainen. Om sneller progressie te maken zou je best wel een inspanningstest laten uitvoeren, zodat je in de juiste hartslagzones kan trainen. Zo weet je zeker of je goed aan het trainen bent.
ca4ya,
je moet je hartslagmeter aan de kant leggen en eerst eens beginnen met
trainingsritten van 1u30 à 2 u.
Dit een 6 tal weken met een tempo dat ge steeds nog iets over houdt.
Bv. nog steeds kunt praten zonder op uw adem te trappen.
Elke training eens een 2 à 3 x 5 minuten sneller fietsen zonder te forceren.
Na de 6 weken zult ge wel een beter peil bereiken en kunt ge een hartslagmeter gebruiken.
Het heeft geen enkel nut om er eerder mee te trainen.
Maar het heeft ook geen nut om ritten te doen van 10 km. Dan kunt ge beter een rondje gaan lopen als ge niet meer tijd hebt om te fietsen.
1u30 is een minimum om van fietstraining te spreken.
doctor
je moet je hartslagmeter aan de kant leggen en eerst eens beginnen met
trainingsritten van 1u30 à 2 u.
Dit een 6 tal weken met een tempo dat ge steeds nog iets over houdt.
Bv. nog steeds kunt praten zonder op uw adem te trappen.
Elke training eens een 2 à 3 x 5 minuten sneller fietsen zonder te forceren.
Na de 6 weken zult ge wel een beter peil bereiken en kunt ge een hartslagmeter gebruiken.
Het heeft geen enkel nut om er eerder mee te trainen.
Maar het heeft ook geen nut om ritten te doen van 10 km. Dan kunt ge beter een rondje gaan lopen als ge niet meer tijd hebt om te fietsen.
1u30 is een minimum om van fietstraining te spreken.
doctor
heb exact hetzelfde voorgehad vorige winter
hartslag schoot van het minste de hoogte in en bleef daar ergens hangen
haalde zelfs tot 176 avg op een vlakke rit van 30km zonder het gevoel te hebben mij te forceren
dan ook bij cardio langsgeweest en conclusie : geen basis
heb dan wat trainingsadvies gekregen nl duurtrainingen doen
was dan putje winter in de vrieskou 2u gaan rijden en proberen ni boven de 150hr te gaan , een ware uitdaging voor mij
ondertussen een 6-tal maand verder en het is niet dat ik mij aan een strikt schema houd ofzo maar ik rij regelmatig ritjes van minstens 2u op de koersfiets nu aan avg hr rond de 140
ondertussen merk ik echt wel het verschil ,en mijne collega-biker ook
hartslag schoot van het minste de hoogte in en bleef daar ergens hangen
haalde zelfs tot 176 avg op een vlakke rit van 30km zonder het gevoel te hebben mij te forceren
dan ook bij cardio langsgeweest en conclusie : geen basis
heb dan wat trainingsadvies gekregen nl duurtrainingen doen
was dan putje winter in de vrieskou 2u gaan rijden en proberen ni boven de 150hr te gaan , een ware uitdaging voor mij
ondertussen een 6-tal maand verder en het is niet dat ik mij aan een strikt schema houd ofzo maar ik rij regelmatig ritjes van minstens 2u op de koersfiets nu aan avg hr rond de 140
ondertussen merk ik echt wel het verschil ,en mijne collega-biker ook