Door knieën zakken...

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
MC Tim
Mountainbiker

Door knieën zakken...

Post by MC Tim »

Hallo, ik heb me onlangs voorgenomen om terug wat conditie te kweken. Ben computer-programmeur, zit dus een hele dag en 's avonds en int weekend is het verbouwen en verbouwen maar hiermee krijg ik geen conditie, maar een slechte rug ;-) ben opnieuw naar een oude liefde teruggegaan : mountainbike. Mijn oude fiets was versleten dus een Focus Fat Boy gekocht en van start.
Ik weet het, cliche-verhaal maar ik moest het eens vermelden hé 8)

Nu, ik heb het volgende probleem: mijn uithouding is enorm slecht maar daar kan ik aan werken. Nu, als ik na het mountainbiken van mijn fiets stap kan ik zo door mijn knieën zakken. Ik heb er nog kracht in en ik voel me goed, maar mijn kniëen zijn enorm flauw. Het duurt één of meerdere uren alvorens dit over is.

Ligt dit aan mijn knieën zelf, heb ik een tekort aan iets en kan ik dit tekort op één of andere manier aanvullen ? Please, let me know, want ik zou zo graag weer mountainbiken... Hopelijk heeft iemand anders dit probleem al gehad...
BASSMAN
Mountainbiker
Location: TREK 8500 '9 & '11- CUBE analog '8 - GIANT tcr1 '11 - CKT 369 '15 - Giant propel advance 1 '17

Post by BASSMAN »

Ik denk dat ge nu spieren aanspreekt die je al een heel tijdje niet meer hebt gebruikt.Doorzetten man :-D
Droes
Mountainbiker

Post by Droes »

Idd, paar maanden (voor de zomer bv) de fitness opzoeken en veel bovenbeen en knietraining doen.. :wink:
MC Tim
Mountainbiker

Post by MC Tim »

Guys, ik hoop echt dat het dat maar is. Ik ga er dringend aan beginnen. Volgende week terug naar de fitness krachttraining doen en een paar uurtjes per week gaan biken.
Thankx !

Btw: waar moet ik nu (tijdens op de opbouw conditie) enorm goed op letten wat betreft mijn voeding ?
Ik ben nu al (gedeeltelijk) overgeschakeld naar meer groeten, fruit, meergranenbrood, pasta, rijst, ... en ook veel meer drinken, ook als je niet veel dorst hebt.
SusXT
Mountainbiker

Post by SusXT »

Bouw geleidelijk aan op. Doe niet te veel in begin. Als je knieën niks gewoon zijn ga je last krijgen als je ze overbelast. Rustig opbouwen is dus de boodschap! Succes! :wink:
manitou.
Redactie

Post by manitou. »

staat uw zadel op de juiste hoogte?
niet te ver naar voor? of naar achter?
dat kan ook allemaal meespelen voor de knieën
SoundLeSs
Mountainbiker
Location: MTB: Bianchi Oetzi 9700 Carb, Trek Top Fuel 9.9 | Koersfiets: Trek 1.9 Ultegra

Post by SoundLeSs »

plaatjes goe afgesteld?
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

zwakke pezen en spieren rondom de knieeen.
verder ook kijken naar de zadelhoogte, dat deze niet te laag staat.
als die echt veel te laag staat worden de knieen serieus onder duk gezet en de spieren te sterk belast, wat zeker in combinatie met verzwakte spieren, dat slappe gevoel mee in de hand werkt, en anderzijds de kans op blessures nog eens fors vergroot.

voor de knieen te trainen bestaat er een doodsimpele oefening; die we in het lagere onderwijs in de turnles vaak moesten doen ;)

het op en afstappen van een bankje ;)
telkens als je erop staat de knieen nooit kompleet stretchen maar lichtjes laten doorhangen en weer afstappen (constant in spanning houden)
simpele lichte en doeltreffende oefening.
Brainfood
Mountainbiker

Post by Brainfood »

Bij knieklachten is het belangrijk om na te gaan of je een correcte fietspositie hebt. Niet te lang blijven fietsen met knieklachten omdat je dan blijvende kraakbeenbeschadiging kunt krijgen. Ik zou zeker niet met krachttraining beginnen, dit kan alleen maar de klachten doen verergeren! Je dient eerst een kinesitherapeutisch onderzoek te laten uitvoeren om je spierfunctie te analyseren en een anatomische afwijking uit te sluiten. Dan kan je op de juiste manier de stabilisatie van je knieën gaan trainen.
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

ik denk dat hij het probleem zelf aan aangaf : te weinig gesport, zwakke spieren en pezen.
door geen sport en zittend werk in de hand is gewerkt.

nu weer opnieuw sporten, geeft een plots zware belasting op de spieren.
daardoor ga je nadien het gevoel hebben dat je door de benen dreigt te zakken, wat een kompleet normale reactie is van het lichaam.
vooral als je nogal veel ineens wil.
bv kan 30km fietsen in het begin - ook al is het rustig - een erg zware belasting geven aan ongetrainde en zwakke spieren.

op te lossen door rustig te beginnen met korte afstand (bv 10 a 15km, dan 20,...)
en bijkomend kan je dat oefeningetje doen met de bank.
je gaat ook niet ineens een marathon lopen... dus erg kalm beginnen !!!

kraakbeenletsel aan de knie loop je op door bv anatomische afwijking, een tractieprobleem van de patella,....
dat geeft ALTIJD irritatie, gevolgd door een ontsteking in de knie ter hoogte van de patella (knieschijf) en dat voel je echt wel (pijn + vochtuitstorting)

door wat te sporten en een te lage positie krijg je geen kraakbeenletsel... mocht dat zijn zou bijna elk kind dat te laag op de fiets zit, tegen zijn 12e jaar een invalide zijn. (ze zitten allemaal te laag op de fiets) bij wat die uitsteken en de knieeen belast worden, is een beginnend sporter niks tegen.

een te lage zit veroorzaakt in de eerste plaats altijd een hoge of te hoge belasting van de bovenbenen, in iets mindere mate de knieeen. tegen dat de kneeen gaan opspelen, hebben meestal de bovenbenen het al opgegeven met totale verzuring, bij een beginnend sporter.
zeker als die van nul moet beginnend zoals in de topicstarter zijn geval.

gevorderde sporters hebben in dat opzicht meer kans op knieproblemen gevolgd door kraakbeenletsel, omdat hun benen vaak al goed getraind zijn en eerst de knie zich laat voelen ipv de bovenbenen.
zware / extreme overbelasting kan dus een tractieprobleem veroorzaken van de patella (knieschijf), en ondanks de pijn en vochtuitstorting blijven doorfietsen, kan het kraakbeen doen afslijten.

maw : zo snel heb je nog geen kraakbeenprobleem als pas beginnend sporter.
en is vooral de 'gerodeerde' sporter de pineut van zulke problemen. :wink:
Post Reply