Neen hoor we zijn al terug.
Een lange en zware dag. Maar de moeite waard.
Deze morgen om 05:00 uur vertrokken en dank zij (ondanks) de werken op de E411 om 07:25uur ter plaatse.
Hobscheid: duidelijk meer bomen en hoogtemeters dan huizen en inwoners.
De inschrijving viel om te beginnen al goed mee. Parking aan de deur en geen kat te zien in de inschrijvingszaal.
Spijtig genoeg een miezerig weertje met motregen.
Zodoende konden we om 08:00 uur al starten.
Eén ding viel tijdens de tocht (de 120) al van in het begin op: ze haten daar blijkbaar asfalt.
De eerste 40 km waren het zwaarste, vond ik. Konstant op en af en de afdalingen waren ook al niet geschikt voor een beetje recuperatie: boomwortels, singletracks, bemoste stenen, moddersporen.
Gelukkig was er om de 20 km een bevoorading. En wat voor één. Nooit gezien. Geen files, niet aanschuiven, heerlijke rijsttaartjes, muslirepen en verscheidene soorten sportrepen, bananen en appelsienen, sportdrank, pompelmoessap en een soort appelcider en voor de die hards zelfs een biertje. En geen verdunde poedertoestanden: zelf te bedienen uit de fles.
Onze vrienden de houthakkers hadden ook weer hun best gedaan. Een half bos plat, pal over de weg. Maar rode verfmarkeringen leiden ons van (gevelde) boom naar boom terug op het goede spoor. In mijn geval een draagsessie.
Rond km 70 een dipje: helemaal alleen door dat woud, al mijn herstelmateriaal vergeten in de auto. Even met de gedachte gespeeld de 80 te doen of de 100.
Maar aan de splitsing van de 80 met de 100/120 ging het al beter en nog tijd over op het schema dus maar verder gereden. Hier ging het al beter. Bredere wegen en af en toe zelfs een harde ondergrond waarop je kon doorrijden in hetzelfde tempo. Maar asfalt no way: juist om de straat over te steken van het ene bos naar het andere.
Na bevoorading 4 kwam de splitsing van de 100/120. De ultieme keuze: het weer zat mee (na 10 km geen drup regen meer gezien), de benen waren vermoeid maar nog geen spoor van krampen, voor de 120 dan maar.
Dat heb ik me wel even beklaagd na een drietal km. Tussen km 82 en km 101 geen levende ziel tegengekomen. Konstant neidige klimmetjes afgewisseld met slingerende singletrack afdalingen. De modder was niet echt diep maar één cm tot 2 cm, meer van het vloeibare niet plakkerige soort. Op een gewone TT zou ik zlefs zeggen zeer goed te doen. Maar de combinatie van de afstand en het constant opletten op de weg en dan die natte ondergrond die je altijd afremde vergde toch extra energie. Energie die er soms niet meer was. Dan maar overgeschakeld op training van de wilskracht (kan later altijd nog van pas komen).
Meerdere malen gedacht, waar ben ik aan begonnen. En de parcourbouwers hadden hun best gedaan. Een gewone bosdreef was niet goed genoeg. Nee afslaan dat overgroeide pad in. Wat kunnen we nog verzinnen? Ha nog eens afslaan in een overgroeide singeltrack. Track wordt beekje of wordt beekje pad? Hup over een rots het beekje door (in mijn geval te voet) Als ik hier val vinden ze me de eerste 5 jaar niet terug terug spookt het even door mijn hoofd.
Dan de laatste bevoorading op km 101. Hier komt het parcour van de 100 en de 120 terug samen. Volgens de vriendelijke man van de bevoorading (de 5de noemen ze ginder een mini bevoorading, leek me eerder een goed uitgerust snoepwinkeltje) was het nu maar een 16 km meer en niet meer zo zwaar.
Na nog een paar onvergetelijke rijsttaartjes richting eindmeet. En inderdaad: brede boslanen, zonder modder, slechts 2 korte klimmetjes en voor de rest vlot rijdende afdalingen en zelfs vlakke stukken waar je eens goed kan doorgaan. Juist goed om de moraal terug tot een hoogtepunt te brengen. De laatste 5 km zijn zelfs over asfalt. Nooit zo blij geweest een stuk asfalt te zien. En nog lichtjes bergaf ook, ideaal om alles terug 'los' te rijden.
Om 16:00 terug binnen. 8 uur onderweg geweest waarvan 07:30 uur gereden. Hoogtemeters nog geen idee gezien ik nog geen tijd gehad heb mijn Hac te downloaden.
En als slot de afspuitstand. Ook geen aanschuiven. Gewoon een slang pakken en er aan beginnen.
Conclusie: een echte aanrader. Was al blij dat het niet al te warm was vandaag. Prima uitgepijlde tocht, veel variatie, denk een tocht met wel het minst aantal verharde stukken die ik al gereden heb en constant in de vrije natuur. Alhoewel je steeds het gevoel hebt diep in een woud te zitten is er bij pech, kwetsuren, of geen goesting meer vlug een alternatief. Eigenlijk maakt de tocht een reeks lussen rond Hobscheid en aangrenzende dorpjes zodat je steeds vlug terug in de bewoonde wereld bent moest je daar behoefte aan hebben. Ook een ruime keuze van afstanden van 20 tot 120 km steeds met een interval van 20 km. En de ene afstand volgt na de andere zodat je steeds onderweg nog kan beslissen of je er nog een schepje bijdoet of niet.
En de modder: tja het waren zeker geen verzopen toestanden of een baggertocht. Verre van dat. Het was eerder een bijkomende uitdaging: maakte de afdalingen nog ietsje technischer en het klimwerk fysiek nog wat meer belastend.
Aischdall Bike 2004
Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
FANTASTISCHE RIT !! 200% MTB gehalte.
Waren zaterdag al terplaatse en het weer zat echt compleet tegen. Regen, regen en nog meer regen. Khad er niet veel hoop in dat het zondag droog ging blijven. Véél geluk gehad dus want het heeft heel de tijd niet geregend vandaag. Veel blauwe lintjes ontmoet. Samen vertrokken. Met Madness een tijdje samengereden en de laatste 60km samen met FCB uitgereden. Was aangenaam wa gezelschap onderweg :D
Als we in totaal 15km asfalt gezien hebben dan zal het veel zijn. Bijna het bos niet uitgekomen
. Kheb volop genoten van de omgeving en het parcours wat soms wel vrij technisch was. De hoogtemeters liepen vlotjes op. Bepijling tiptop, uitgebreide bevoorradingen en een super parcours en dit alles voor 8€
122km in 7u 09min
Waren zaterdag al terplaatse en het weer zat echt compleet tegen. Regen, regen en nog meer regen. Khad er niet veel hoop in dat het zondag droog ging blijven. Véél geluk gehad dus want het heeft heel de tijd niet geregend vandaag. Veel blauwe lintjes ontmoet. Samen vertrokken. Met Madness een tijdje samengereden en de laatste 60km samen met FCB uitgereden. Was aangenaam wa gezelschap onderweg :D
Als we in totaal 15km asfalt gezien hebben dan zal het veel zijn. Bijna het bos niet uitgekomen
122km in 7u 09min
miljaarde miljaarde miljaarde miljaaaaaarde...
had een zware trainingsweek gepland deze week (laatste zware trainingsperiode voor de zomerritten van juni/juli/augustus/september en oktober. Maar mijn madam zit twee weken in het buitenland, en dus kan ik geen lange trainingsritten doen deze week. Oplossing was dus : op zaterdag een marathon in lambrecht, op zondag de hobscheidt. Al lang ingeschreven. maar maar maar : te slecht weer voor de fully, dus nog maar eens de HT uitgehaald. Resultaat van 6h15 biken in het rotweer in lambrecht : pijnlijke knieen, en een pijnlijke rug. onverrichterzake dus niks gedaan vandaag (toch niet in hobscheidt). Ik vraag dus uitdrukkelijk van hier verder niks meer over deze onwaarschijnlijk mooie tocht te posten.
miljaarde de nondedju. en kzalt geen twee keer zeggen.
had een zware trainingsweek gepland deze week (laatste zware trainingsperiode voor de zomerritten van juni/juli/augustus/september en oktober. Maar mijn madam zit twee weken in het buitenland, en dus kan ik geen lange trainingsritten doen deze week. Oplossing was dus : op zaterdag een marathon in lambrecht, op zondag de hobscheidt. Al lang ingeschreven. maar maar maar : te slecht weer voor de fully, dus nog maar eens de HT uitgehaald. Resultaat van 6h15 biken in het rotweer in lambrecht : pijnlijke knieen, en een pijnlijke rug. onverrichterzake dus niks gedaan vandaag (toch niet in hobscheidt). Ik vraag dus uitdrukkelijk van hier verder niks meer over deze onwaarschijnlijk mooie tocht te posten.
miljaarde de nondedju. en kzalt geen twee keer zeggen.
Sorry eugene, toch nog een kort postje.
Ik zal in't drie keer zeggen : heerlijk, heerlijk, heerlijk ... sinds de Roc 2003 niet meer zo'n voldoening gehad als vandaag. Een dikke proficiat voor de organisatie : het parcours was meer dan af, de bevoorradingen waren tiptop, douches en afspuitstand ok en dat allemaal voor 8 euro.
Hier zien ze me in de toekomst zeker terug !
Tijdens de laatste 15 km en bij de apres-bike gesproken met iemand van Ertvelde, zit ook regelmatig op het forum, toch zijne nick niet vergeten te vragen zeker. Ik zal het hem anders vragen op de LCMT, mocht hij niet reageren.
120km in 7u40min, ben best tevreden na een winterstop van 5 maanden.
Ik zal in't drie keer zeggen : heerlijk, heerlijk, heerlijk ... sinds de Roc 2003 niet meer zo'n voldoening gehad als vandaag. Een dikke proficiat voor de organisatie : het parcours was meer dan af, de bevoorradingen waren tiptop, douches en afspuitstand ok en dat allemaal voor 8 euro.
Hier zien ze me in de toekomst zeker terug !
Tijdens de laatste 15 km en bij de apres-bike gesproken met iemand van Ertvelde, zit ook regelmatig op het forum, toch zijne nick niet vergeten te vragen zeker. Ik zal het hem anders vragen op de LCMT, mocht hij niet reageren.
120km in 7u40min, ben best tevreden na een winterstop van 5 maanden.
Last edited by Leffen on Mon 10 May 2004 11:43, edited 1 time in total.
- fieldbiker
- Mountainbiker
Post by fieldbiker »
Zaterdag met Homeboy en Evil Mogwai naar de Shimano DirtChallenge getrokken om ons op te warmen voor Aischdall. In droge omstandigheden moet dit een tof parcour zijn, maar wat we nu voor de pedalen geschoven kregen ... en dat voor 22 Euro, wat een rip off !
Enfin, na 25 km teruggekeerd om ons te concentreren op Aischdall en wijle weg naar Barvaux voor de overnachting. Zondagmorgen vroeg vertrokken en dankzij de wegenwerken niet om 8, maar om 8h30 h aangekomen. Ingeschreven voor de 100 km en met ons drieën als laatsten vertrokken. De eerste 40 km waren zwaar, maar het was 300 % mountainbike ! Nijdige hellingen, afdalingen om "U" tegen te zeggen, singletracks (voorgeschoten in cadeauverpakking van kilometers), brede boswegen, droge ondergrond, complete 'trot', en ... houtsnippers ( Jeezes, wat een 'klote-ondergrond' is me dat zeg, hierop was het stampen geblazen) ! De form zat goed, dus van in begin de beuk erin.
De bevoorradingen waren fenomenaal : hier was gewoon alles aanwezig !
Rond de 70 km eventjes een klein dipje gehad in het moreel, maar het ritme liet niet veel treuzelen toe. Evil en Homeboy blijven ongenadig op de trappers duwen. Op een van de afdalingen besluit Evil nog 's het decor te doen en gaat met een volledige salto vlak achter een hoop rotte boomstammen en juist voor een kloeke beuk de pauselijke beweging in.
Er blijkt niets ergs, juist wat schaafwonden . Na de voorlaatste bevoorrading rijst de twijfel nog even, maar we slaan resoluut de richting voor de 100 km in. Geen getreuzel meer. Vanaf hier beginnen ze te wegen en we krijgen nog een aantal serieuze krengen voor de wielen. We kruipen omhoog, soms moeten we eraf, maar na deze afstand is dit geen schande meer. De laatste 7 km worden we naast de hoofdweg naar Hobscheid aan de kant van het bos gestuurd. De twee jongeren besluiten van hieraf nog maar eens wat harder te trappen ! Ik kreun en m'n benen protesteren, maar hou hun wiel ! De laatste 7 kilometers dreunen we af aan een avs van 27 km/h. Nog nooit zo content geweest dat ik de aankomst bereikt heb, want het was m'n eerste +100 km en volgend jaar zien ze ons terug voor de 120 ! Aan alle rijders van de 120 km, chapeau !
Statistieken : 107 km (3 km mistreden), 2050 hm, avs 15.5 km/h.
Dit was echt een fenomenale
tocht
Aischdall, tot volgend jaar !
Fieldbiker
Enfin, na 25 km teruggekeerd om ons te concentreren op Aischdall en wijle weg naar Barvaux voor de overnachting. Zondagmorgen vroeg vertrokken en dankzij de wegenwerken niet om 8, maar om 8h30 h aangekomen. Ingeschreven voor de 100 km en met ons drieën als laatsten vertrokken. De eerste 40 km waren zwaar, maar het was 300 % mountainbike ! Nijdige hellingen, afdalingen om "U" tegen te zeggen, singletracks (voorgeschoten in cadeauverpakking van kilometers), brede boswegen, droge ondergrond, complete 'trot', en ... houtsnippers ( Jeezes, wat een 'klote-ondergrond' is me dat zeg, hierop was het stampen geblazen) ! De form zat goed, dus van in begin de beuk erin.
De bevoorradingen waren fenomenaal : hier was gewoon alles aanwezig !
Rond de 70 km eventjes een klein dipje gehad in het moreel, maar het ritme liet niet veel treuzelen toe. Evil en Homeboy blijven ongenadig op de trappers duwen. Op een van de afdalingen besluit Evil nog 's het decor te doen en gaat met een volledige salto vlak achter een hoop rotte boomstammen en juist voor een kloeke beuk de pauselijke beweging in.
Er blijkt niets ergs, juist wat schaafwonden . Na de voorlaatste bevoorrading rijst de twijfel nog even, maar we slaan resoluut de richting voor de 100 km in. Geen getreuzel meer. Vanaf hier beginnen ze te wegen en we krijgen nog een aantal serieuze krengen voor de wielen. We kruipen omhoog, soms moeten we eraf, maar na deze afstand is dit geen schande meer. De laatste 7 km worden we naast de hoofdweg naar Hobscheid aan de kant van het bos gestuurd. De twee jongeren besluiten van hieraf nog maar eens wat harder te trappen ! Ik kreun en m'n benen protesteren, maar hou hun wiel ! De laatste 7 kilometers dreunen we af aan een avs van 27 km/h. Nog nooit zo content geweest dat ik de aankomst bereikt heb, want het was m'n eerste +100 km en volgend jaar zien ze ons terug voor de 120 ! Aan alle rijders van de 120 km, chapeau !
Statistieken : 107 km (3 km mistreden), 2050 hm, avs 15.5 km/h.
Dit was echt een fenomenale
Aischdall, tot volgend jaar !
Fieldbiker
-
Guest
Post by Guest »
Een goeie tip: als je bij een bikeorganisatie de naam 'Octagon SIS' tegenkomt (zowel ofroad als op de weg) weet dan dat het een georganiseerde rip off betreft .fieldbiker wrote:Zaterdag met Homeboy en Evil Mogwai naar de Shimano DirtChallenge getrokken om ons op te warmen voor Aischdall. In droge omstandigheden moet dit een tof parcour zijn, maar wat we nu voor de pedalen geschoven kregen ... en dat voor 22 Euro, wat een rip off !
Fieldbiker
-
Guest
Post by Guest »
Het was idd een leuke 'all inclusive' tocht maar blijkbaar kruipt ie toch een beetje in de kleren.
Deze morgen rusthartslag 54 (normaal 38-42). Omstreeks 10 uur zelfs een optekening van een 'sinus bradycardia'.
Te 12:00 uur gelukkig terug op 43.
Hier heb je toch een dagje volledige recuperatie voornodig blijkbaar.
Deze morgen rusthartslag 54 (normaal 38-42). Omstreeks 10 uur zelfs een optekening van een 'sinus bradycardia'.
Te 12:00 uur gelukkig terug op 43.
Hier heb je toch een dagje volledige recuperatie voornodig blijkbaar.
hmmm heb er een heel andere kijk op blijkbaar
Vind deze tocht de verre verplaatsing niet echt waard. Bij echt mooi droog weer misschien wel, maar nu was het gewoon wroeten, ploegen, sleuren op een drassige zompige ondergrond die voor geen meter bolde.
Het parkoers is weliswaar vrijwel 100% bos, maar absoluut niks technisch.
Met een zware fietschallenge in de benen, ging het voor mij echt niet, misschien daardoor ook mijn "zwarte" kijk op deze tocht.
Bike marcheerde ook niet zoals het moest ; ook dat nog als resultaat van de DirtChallenge in Voeren.
Ben dan uiteindelijk ook maar de 60 opgedraaid, die wel met een elastiek gemeten waren : 67 km en 1300 hm.
DUS : waarvoor velen op dit forum al waarschuwden ("bij slecht weer zou het daar wel eens vies zwaar kunnen zijn") is bij deze bewezen
Vind deze tocht de verre verplaatsing niet echt waard. Bij echt mooi droog weer misschien wel, maar nu was het gewoon wroeten, ploegen, sleuren op een drassige zompige ondergrond die voor geen meter bolde.
Het parkoers is weliswaar vrijwel 100% bos, maar absoluut niks technisch.
Met een zware fietschallenge in de benen, ging het voor mij echt niet, misschien daardoor ook mijn "zwarte" kijk op deze tocht.
Bike marcheerde ook niet zoals het moest ; ook dat nog als resultaat van de DirtChallenge in Voeren.
Ben dan uiteindelijk ook maar de 60 opgedraaid, die wel met een elastiek gemeten waren : 67 km en 1300 hm.
DUS : waarvoor velen op dit forum al waarschuwden ("bij slecht weer zou het daar wel eens vies zwaar kunnen zijn") is bij deze bewezen
- fieldbiker
- Mountainbiker
Post by fieldbiker »
Niks technisch ?Legolas wrote: Het parkoers is weliswaar vrijwel 100% bos, maar absoluut niks technisch.
Field