'Flapperen' voorvork bij remmen
Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Hou je voorrem in en waggel lichtjes met je fiets voor- en achteruit,
hou je hand op je balhoofdlagers (eerst boven, dan vanonder).
Speling?
-> blahoofd versleten of niet goed aangedraaid
Niets speling?
Hou je hand dan waar de binnenpoten in je buitenpoten steken,
Speling?
-> vork binnenbrengen voor onderhoud en nieuwe glijbussen
Niks speling?
check dan alle bouten van je remblokken en schijven
Nog altijd niets gevonden?
check je snelspanner
en anders weet ik het ook niet
hou je hand op je balhoofdlagers (eerst boven, dan vanonder).
Speling?
-> blahoofd versleten of niet goed aangedraaid
Niets speling?
Hou je hand dan waar de binnenpoten in je buitenpoten steken,
Speling?
-> vork binnenbrengen voor onderhoud en nieuwe glijbussen
Niks speling?
check dan alle bouten van je remblokken en schijven
Nog altijd niets gevonden?
check je snelspanner
en anders weet ik het ook niet
- freezy
- Mountainbiker
- Location: Endorfin Speed II, TREK OCLV 5200 en een Triumph...
IK heb dit ook met mijn carbon vork. Ja kan het 't beste omschrijven alsof: 'de rem pakt wel, pakt niet, pakt wel, pakt niet....'. Iedere keer dat de rem wat minder pakt heeft de vork dus de tijd om terug te keren naar zijn rechte positie. Een carbon vork heeft immers wat flex en geeft daardoor wat mee, dit wordt zichtbaar door de vorkpoten die 'flapperen'. Als ik goed doorrem komt dat niet meer voor, het is enkel bij lichtjes remmen. Had dat met mijn Juicy's ook en heb dat nog al gelezen op fora. Met een Reba erin had ik het niet. Het is dus ook afhankelijk van de stijfheid van uw vork. Niets om je zorgen over te maken zou ik zeggen. 
- Dickie
- Mountainbiker
Lijkt het op een 'ABS'-gevoel?
Had ook dat effect zowel op mijn halfversleten singlespeed als op mijn nieuw projectje, allebei 29'er en voorvork resp 2007 en 2009 Reba, 180mm schijven, Avid BB7 remmen...en vond dat lastig, vooral op losse ondergrond!
Steeds maar regelen van balhoofdspeling, snelspanners, geen 'avance'.
Daders waren de Alligator Windcutter schijven.
Bij rem inknijpen en tgl de fiets lichtjes voortduwen bleek de remkracht te variëren ngl een 'top' of een 'dalletje' van de schijf door de remblokken ging.
Heb deze vervangen door een exemplaar met 'rondere' vorm (Pizza Disc).
Daarmee was het opgelost.
Achteraan is het ook van dat, maar omdat er meer gewicht op het achterwiel rust is het effect nauwelijks waarneembaar, dus daar zijn ze blijven zitten.
Had ook dat effect zowel op mijn halfversleten singlespeed als op mijn nieuw projectje, allebei 29'er en voorvork resp 2007 en 2009 Reba, 180mm schijven, Avid BB7 remmen...en vond dat lastig, vooral op losse ondergrond!
Bij rem inknijpen en tgl de fiets lichtjes voortduwen bleek de remkracht te variëren ngl een 'top' of een 'dalletje' van de schijf door de remblokken ging.
Achteraan is het ook van dat, maar omdat er meer gewicht op het achterwiel rust is het effect nauwelijks waarneembaar, dus daar zijn ze blijven zitten.
Ik vermoed dat je gelijk hebt, heb mijn standaard 'ronde' magura remschijven vervangen door een lichtere versie van FRM (met zaagtandmotief) en deze lijken de boosdoeners te zijn.Dickie wrote:Lijkt het op een 'ABS'-gevoel?
-
HyperBaton
- Mountainbiker
Post by HyperBaton »
Ik heb ook sinds kort dit probleem en ik denk dat de schuldige de remblokjes zijn. Ik ben van resins geswitched naar metallic brake pads, ik denk dat het dan begonnen is. Achteraan zitten nog resins, ik ga ze eens switchen en kijken of dat het probleem verhelpt vooraan.
mmm, misschien heb je ook een punt, de blokjes zijn metallic en waren reeds in gebruik op mijn vorige remschijven, ik heb ze toen niet vervangen omdat ze nog goed waren, misschien heeft dat er ook mee te maken...HyperBaton wrote:Ik heb ook sinds kort dit probleem en ik denk dat de schuldige de remblokjes zijn. Ik ben van resins geswitched naar metallic brake pads, ik denk dat het dan begonnen is. Achteraan zitten nog resins, ik ga ze eens switchen en kijken of dat het probleem verhelpt vooraan.
-
HyperBaton
- Mountainbiker
Post by HyperBaton »
Wel, met de resin blokjes vooraan werken de remmen zoals ze moeten... Ik heb mijn metallic blokjes eens opgeschuurd en dan was het flapperen veel minder. Ik werd het nog steeds een beetje gewaar, maar toch in een veel mindere mate. Dus dat is een niet zo drastische maatregel die je ook eens kan proberen.
- rubber-12
- Mountainbiker
Hier nog eens een stamp tegen geven.
Ik heb sinds kort ook Alligator Windcutter disks in gebruik in combinatie met Hope Tech X2.
Er zit een 'getril' in de remmen. Bij zachtjes remmen voel je een schommelnde remkracht tijdens de draaibeweging.
Bij hard remmen zelfs een serieus gedaver in de vork.
Andere wielset met XT schijven erop -> niks problemen meer.
Net eens nieuwe blokjes gestoken (en de oude bijgehouden), proberen of dat beter gaat na het inrijden.
Ik heb sinds kort ook Alligator Windcutter disks in gebruik in combinatie met Hope Tech X2.
Er zit een 'getril' in de remmen. Bij zachtjes remmen voel je een schommelnde remkracht tijdens de draaibeweging.
Bij hard remmen zelfs een serieus gedaver in de vork.
Andere wielset met XT schijven erop -> niks problemen meer.
Net eens nieuwe blokjes gestoken (en de oude bijgehouden), proberen of dat beter gaat na het inrijden.