'Flapperen' voorvork bij remmen

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Heinz
Mountainbiker

'Flapperen' voorvork bij remmen

Post by Heinz »

De laatste tijd gebeurt er iets eigenaardigs als ik rem met mijn voorvork (Fox 100x). Het is precies of die gaat flapperen wanneer ik rem met de voorrem.

Waaraan kan dit liggen?
Heb laatst nieuwe remschijven geplaatst, maar dat is het volgens mij toch niet.
Yakke
Mountainbiker

Post by Yakke »

Kan je het fenomeen 'flapperen' iets beter uitleggen?

Er zit toch geen speling op je balhoofd?
Heinz
Mountainbiker

Post by Heinz »

Wel er zit momenteel geen speling op het balhoofd, alhoewel ik vermoed dat de onderste lager al wat is versleten.

Dat 'flapperen' is moeilijk te omschrijven, maar het komt er op neer dat bij het enkel remmen met de voorrem dat je op een bepaald moment ziet dat de vork helemaal op het uiteinde (ter hoogte van de as van het voorwiel) een paar centimeter naar achteren beweegt en terug naar voor in een bepaalde 'cadans'. Daarom dat ik het flapperen noem...
Benneke
Mountainbiker

Post by Benneke »

Heinz wrote:Wel er zit momenteel geen speling op het balhoofd, alhoewel ik vermoed dat de onderste lager al wat is versleten.

Dat 'flapperen' is moeilijk te omschrijven, maar het komt er op neer dat bij het enkel remmen met de voorrem dat je op een bepaald moment ziet dat de vork helemaal op het uiteinde (ter hoogte van de as van het voorwiel) een paar centimeter naar achteren beweegt en terug naar voor in een bepaalde 'cadans'. Daarom dat ik het flapperen noem...

Welke vork ? Wat is uw gewicht ?
Heinz
Mountainbiker

Post by Heinz »

Benneke wrote:
Heinz wrote:Wel er zit momenteel geen speling op het balhoofd, alhoewel ik vermoed dat de onderste lager al wat is versleten.

Welke vork ? Wat is uw gewicht ?
Fox F100x voor 72 kg
pctunner01
Mountainbiker

Post by pctunner01 »

wss bedoel je dat de onderste poten zeer fel zicht baar bewegen op de bovenste poten , zijn je geleidings lager of iets niet versleten ofzo ,dit denk ik he of mss toch eerst balhoofd na zien en dan vork opgooien en servicen :-D
SusXT
Mountainbiker

Post by SusXT »

Kijk ook je schijf en remblokken eens na.
Heinz
Mountainbiker

Post by Heinz »

SusXT wrote:Kijk ook je schijf en remblokken eens na.
Hoe bedoel je, heb alles nagekeken, de schijf lijkt recht te zijn.
SusXT
Mountainbiker

Post by SusXT »

't Makkelijkste is een ander wiel van voor te steken om te zien of het aan de schijf ligt.
HyperBaton
Mountainbiker

Post by HyperBaton »

Versleten glijlagers in de vork zou ik zo denken als eerste gok. Zijn die al eens vervangen geweest? Nu weet ik niet om de hoeveel rijuren die zouden moeten vervangen worden bij die specifieke vork.
Post Reply