Daarom dat ik versteld stond dat jullie zomaar over die velden mochten (zie paar posts terug, fotos). Ik zou daar ook niet bepaald akkoord mee gaan.Plattemband wrote:
maar... ik heb het zwaar aan de stok gehad met een boerenzoon. die vond het niet kunnen dat de route zomaar door zijn veld heen ging. (het gaat over de afdaling net na het kapelletje aan "nellekensstraat"). De scheldwoorden vlogen naar mijn hoofd en hij vond dat het zo niet verder kon.

Hier in de buurt zijn ze ook bezig om historische paden terug aan te laten leggen door de boeren. Wegen die misschien al 20 jaar en langer omgeploegd liggen en waarvan niemand nog wist dat die ooit bestonden. Velden die zomaar gesplitst worden in verschillende blokjes door een wirwar van vaak kronkelende wegen, de mensen hebben geen idee van wat voor overlast dat dat meebrengt qua werkzaamheden (ploegen wordt minder eenvoudig, sproei- en bemestings-werkzaamheden die meer gaan overlappen omdat die echt schuin/zigzag door het stuk lopen en dergelijke meer). Men gaat zelfs zo ver dat de gemeenten er gravier begint op te voeren
Die wegen waren vroeger loswegen, om aan achterliggende percelen te geraken, toen die percelen nog versnipperd lagen en van verschillende eigenaars eigendom waren. Van zodra die aaneengeschakeld zijn of er andere toegangen zijn aan die achterliggende stukken, verliezen die wegen hun nut. En die wegen liggen op het eigendom, je bent verplicht om die losweg te laten liggen als die nodig is, maar van zodra die zijn nut verliest is daar niemand vragende partij. Behalve voor recreatief gebruik, maar dat bemoeilijkt wel enorm het werk van de landbouwers hier in de streek, de percelen zijn hier al enorm klein, om die nu nog te splitsen
Nuja, die boer was ik niet, ik ben niet van roosdaal :) Maar ik begrijp wel dat als er plots een pad door uw bezaaid perceel gemaakt wordt, dat hij daar niet kon om lachen. Ook al was jij als rijder niet verantwoordelijk natuurlijk, hij uitte zijn frustratie tegen de verkeerde persoon. Maar zo weet je tenminste een beetje hoe de vork aan de steel zit, vanuit zijn standpunt gezien :) De communicatie van de gemeente hier was zoals gewoonlijk weer alles behalve te noemen, het werd al beslist alvorens er ook maar 1 eigenaar gecontacteerd werd, en de brief die het aankondigt stelt de eigenaars voor voldane feiten...
Nee, ik kan voor zo'n beslissingen weinig begrip opbrengen, zeker als er alternatieven kunnen bedacht worden die het voor iedereen efficienter werken zouden maken. Maar er valt niets aan te veranderen, de recreatievelingen zijn met 100x meer dan de boeren, er is niet eens inspraak van beide partijen, en de landbouw in deze streek bloedt toch ver dood.